arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۳۴۶۸
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۸ - ۲۶ دی ۱۳۹۷

فرانسه: از تصویب دوباره «قانون مسدودسازی» اتحادیه اروپا استقبال می‌کنیم/ حمایت از فعالان اقتصادی که مبادلات تجاری با ایران دارند

در بیانیه فرانسه آمده است: ۲۶ دی ۱۳۹۷ سومین سالگرد اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام است. به این مناسبت، فرانسه مجدداً بر حمایت کامل خود از برجام تأکید می‌نماید. این توافق، که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ به اجماع از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد تأیید قرار گرفته است، عنصری کلیدی از نظام عدم اشاعه و عاملی مهم برای امنیت بین المللی و منطقه‌ای است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

فرانسه به مناسبت سومین سالگرد اجرایی شدن برجام در بیانیه‌ای حمایت مجدد خود از برجام را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، در این بیانیه آمده است: 26 دی 1397 سومین سالگرد اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام است. به این مناسبت، فرانسه مجدداً بر حمایت کامل خود از برجام تأکید می نماید. این توافق، که توسط قطعنامه 2231 به اجماع از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد تأیید قرار گرفته است، عنصری کلیدی از نظام عدم اشاعه و عاملی مهم برای امنیت بین المللی و منطقه‌ای است.

این بیانیه تاکید می‌کند: چنانکه آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورخ 21 آبان 1397 بر آن صحه گذاشته، برجام با تضمین صلح آمیز ماندن برنامه هسته‌ای ایران، کلیه اهدافش را به طور کامل تحقق می‌بخشد. فرانسه تا زمانی که ایران به کلیه تعهدات هسته‌ای خود پایبند بماند، به حمایت از این توافق ادامه خواهد داد.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: فرانسه همچنین بر اهمیت رفع تحریم‌ها به شکل پیش‌بینی شده در توافق و بر عزم خود مبنی بر حفاظت از آزادی عمل فعالان اقتصادی متعهد به مبادلات تجاری مشروع با ایران، مطابق با قطعنامه 2231 شورای امنیت و نیز قوانین اروپایی، تأکید می‌ورزد. بدین منظور، فرانسه از تصویب فعال سازی دوباره «قانون مسدودسازی» از سوی اتحادیه اروپا استقبال نموده، تعهد فعالانه خود در چارچوب تروییکای اروپایی و در ارتباط با اتحادیه اروپا به منظور ایجاد یک سازوکار جبرانی ویژه تبادلات (Special Purpose Vehicle-SPV) را یادآوری می‌نماید. هدف از این سازوکار، تسهیل معاملات و اطمینان از برخورداری مردم ایران از مبادلات اقتصادی است.

این بیانیه می‌نویسد: فرانسه ضمن اولویت بخشیدن به حفظ برجام در رویکرد خود، یادآوری می‌کند که متعهد به رویکردی جامع است. این رویکرد از سوی تروییکای اروپایی پیشنهاد شده و دربرگیرنده چارچوب بندی درازمدت برنامه هسته‌ای ایران، محدودسازی برنامه موشکی و نیز فعالیت‌های منطقه‌ای ثبات زدایش می‌باشد.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه درحالی به برنامه موشکی و "فعالیت‌های منطقه‌ای ثبات زدا" به نادرستی اشاره شده است، که جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که برنامه موشکی و نیز جایگاه منطقه‌ای ایران در هیچ معاهده و طرحی قابل گفت‌وگو نیست.

نظرات بینندگان