arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۳۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۷ - ۲۷ دی ۱۳۹۷

دست رد شاه اردن به درخواست پمپئو؛ پیوستن به ائتلاف ناتوی عربی علیه ایران رد شد

الخلیج آنلاین گزارش داد که «عبدالله دوم» شاه اردن درخواست «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا برای پیوستن به ائتلاف موسوم به ناتوی عربی بر علیه ایران را به طور قطعی رد کرده است.با وجود اینکه برنامه پمپئو در دیدار از اردن گفت و گو درباره پیوستن این کشور به این ائتلاف جدید بوده، اما اولویت های اردن به کلی تفاوت داشته و عبدالله دوم این موارد را در دیدار با وزیر خارجه آمریکا در روز سه شنبه 18 دی ماه مطرح کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

پایگاه خبری الخلیج آنلاین به نقل ازمنابع آگاه اردنی گزارش داد که «عبدالله دوم» شاه اردن درخواست «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا برای پیوستن به ائتلاف موسوم به ناتوی عربی بر علیه ایران را به طور قطعی رد کرده است.

این پایگاه نوشت، منابع نزدیک به تصمیم گیران اردنی با گزارشی از درخواست های آمریکا برای پیوستن رسمی اردن به ائتلاف جدید منطقه ای که انتظار می رود در هفته های آینده به منظور مواجهه با ایران و حزب الله لبنان تشکیل شود، اعلام کردند اردن این درخواست ها را رد کرده است.

الخلیج آنلاین اضافه کرد که با وجود اینکه برنامه پمپئو در دیدار از اردن گفت و گو درباره پیوستن این کشور به این ائتلاف جدید بوده، اما اولویت های اردن به کلی تفاوت داشته و عبدالله دوم این موارد را در دیدار با وزیر خارجه آمریکا در روز سه شنبه 8 ژانویه (18 دی ماه) مطرح کرده است. ازجمله این موارد از مواجهه امان با بحران اقتصادی این کشور، مساله فلسطین و هتک حرمت مسجدالاقصی و پرونده سوریه بوده است.

این پایگاه خبری همچنین گزارش داد که منابع اردنی اعلام کردند که پاسخ اردن به خواست پمپئو بسیار فوری و قطعی بوده است.

این منابع افزودند که امان قصد ندارد، در آینده به هیچ ائتلاف منطقه ای یا بین المللی با توجه به تجربه آن در اثنای بحران سوریه که این کشور را با تهدیدهای جدی روبرو کرد، بپیوندد.

همچنین این منابع اردنی گزارش دادند که امان به مسئولان آمریکایی اعلام کرده این کشور در آینده قصد دارد روابط خود را با کشورهای همسایه خود بدون استثناء گسترش دهد و سعی دولت اردن حفظ منافع یمنی ها میان حوثی ها و دولت یمن در امان است.

«کامل ابوجابر» وزیر خارجه سابق اردن نیز پیش از این گفته بود که اردن در حال بازنگری در مواضع منطقه ای و بین المللی و حفظ منافع ملی خود است و به همین دلیل قصد ندارد به ائتلاف ها و جناح بندی های منطقه ای بپیوندد.

«حامد الخریشا»مدیر مرکز اردنی مطالعات راهبردی نیز در پاسخ به پرسشی درباره تعامل اردن با مساله روابط با ایران به الخلیج آنلاین گفت که امان پیوسته در این باره روابط با کشورهای حاشیه خلیج (فارس) و روابط با آمریکا را باید در نظر داشته باشد اما امان می خواهد که اسلوب جدیدی را به دور از سیاست تشکیل ائتلاف های منطقه ای درپیش بگیرد.

وی افزود که اردن پیش از مسایل سیاسی منافع اقتصادی و معیشتی دارد و به نفع اردن نیست که بیشتر دراین تنش های منطقه ای وبین المللی حضور داشته باشد و امان قصد دارد تا همانند آتش نشان عمل کرده و این تنش های منطقه ای از جمله بحران سوریه تا جنگ یمن حل و فصل شود.

الخریشا تصریح کرد که اردن ضد سیاست های ایران در دخالت درامور منطقه است اما سعی دارد تا روابط عادی براساس عدم دخالت در امور یکدیگر با این کشور داشته باشد.

خلیج آنلاین تحلیل کرد که براساس دیدگاه ناظران اردن اکنون روابط محکمی با همپیمانان ایران یعنی سوریه و عراق دارد و عبدالله دوم به تازگی به بغداد سفر کرد و پیش از آن نیز «عمر الرزاز» نخست وزیر این کشور به عراق سفر کرده بود تا روابط این کشور به حالت عادی و به گذشته یعنی به پیش از اشغال عراق توسط آمریکا در سال 2003 بازگردد.

همچنین اخیرا درخواست های نمایندگان اردنی برای بازگرداندن سفیر قطر به امان که دراثر همراهی با سیاست های عربستان وامارات و فشارهای آنها در راستای محاصره قطر از این کشور اخراج شد، افزایش یافته است.

درهمین راستا «جواد العنانی» معاون سابق نخست وزیر اردن خواستار بازنگری دولت امان در روابط خارجی خود به خصوص با تهران شده بود.

اردن همچنین بابازگشایی گذرگاه مرزی الجابر -النصیب در ماه اکتبر 2018 میان دو کشور سعی دارد روابط خود را با دولت دمشق عادی کند.

طبق گزارش ها در دیدار هیات پارلمانی اردنی از دمشق و دیدار با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه مساله تبادل سفرا میان دو کشور مطرح شده است.

اسد در این دیدار به هیات پارلمانی اردن اعلام کرد که نگاه سوریه در ارتباط با امان به گذشته نبوده و به آینده نگاه می کند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان