arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۳۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۰۰ - ۲۸ دی ۱۳۹۷

رئیس سازمان پدافند غیرعامل: ‌می‌توانیم اینترنت ایرانی - اسلامی داشته باشیم

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: می‌توانیم اینترنت ایرانی- اسلامی داشته باشیم که با حفظ تمام ارزش‌های ملی و اسلامی، خدمات، فرصت‌ها و زیرساخت‌های لازم را در اختیار مردم قرار دهد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس سازمان پدافند غیرعامل:‌می‌توانیم اینترنت ایرانی - اسلامی داشته باشیمرئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: می‌توانیم اینترنت ایرانی- اسلامی داشته باشیم که با حفظ تمام ارزش‌های ملی و اسلامی، خدمات، فرصت‌ها و زیرساخت‌های لازم را در اختیار مردم قرار دهد

به گزارش ایسنا، سردار غلامرضا جلالی در حاشیه نشست مشترک هیئت رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری در جمع خبرنگاران با تبیین مسائل مطرح در این نشست گفت: دبیرخانه خبرگان و کمیسیون‌های ذیربط، ‌دغدغه‌ها و مطالباتشان را درباره موضوعات و نگرانی‌های مردمی مرتبط با حوزه فضای مجازی جمع بندی کرده بودند که در این نشست تبیین شد و مسئولان ذیربط میهمان نیز توضیحات لازم را بیان کردند.

وی افزود: یکی از نکات مهم که در جمع بندی اکثر نمایندگان مطرح شد نگرانی از نبودن کنترل و تسلط دستگاه‌های داخلی بر شبکه‌های اجتماعی بود و موضوع مهم دیگر نفوذ و تهدیدهایی است که از شبکه‌های اجتماعی خارجی علیه کشورمان مطرح است.

سردار جلالی گفت: در حوزه مرتبط با مسئولیت بنده تلاش کردم نمونه‌های موفقی از الگوی حکمرانی بر فضای مجازی را که در کشورهای دیگر نیز ایجاد شده است ارائه دهم و پس از آن آسیب‌ها و تهدیدها در این زمینه علیه امنیت ملی را تبیین کردم.

وی افزود: در این نشست اعلام کردم که ما می‌توانیم اینترنت ایرانی- اسلامی داشته باشیم چنانکه اروپایی ها، چینی‌ها و دیگر کشورهای دنیا برای خود حریم زیرساختی، ‌موضوعی و معنوی تعریف می‌کنند و این ضرورت جدی و اساسی برای کشور ما نیز وجود دارد که امیدوارم به آن به طور جدی پرداخته شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگارمان درباره طرح تولید تلفن همراه ملی برای مسئولان کشور گفت: امروزه گوشی‌های هوشمند ابراز توسعه شبکه‌های اجتماعی و فضای سایبری شده اند و به تعبیری با توسعه کارکردهای این گوشی‌ها، مخاطرات آن نیز به همان اندازه افزایش یافته است.

سردار جلالی افزود: تبعات گوشی تلفن همراه هوشمند می‌تواند از نظر قدرت پردازش، قابلیت‌های و دسترسی‌ها با رایانه بسیار بزرگ قدیمی مقایسه شود و کم انگاری در قبال قابلیت‌های این گوشی‌ها مشکلاتی ایجاد می‌کند.

وی گفت: امروزه شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر گوشی‌های هوشمند توسعه یافته و طبعاً کارکردهای آن نیز در مقایسه با گذشته بسیار متنوع، جدی و اساسی‌تر شده است.

جلالی افزود: به همین علت در صنایع دفاعی کشورمان، نمونه و الگوی اولیه‌ای از سه نوع گوشی هوشمند بومی تولید و در اختیار بخش دفاعی قرار داده شده است.

وی گفت: برای بخش‌های غیردفاعی هم منتظر سرمایه گذاری داخلی هستیم تا بتوانیم آن را به مسیر صنعتی و تولید بومی تبدیل کنیم.

جلالی در پاسخ به اینکه آیا این گوشی‌های هوشمند ملی در اختیار مسئولان کشوری نیز قرار خواهد گرفت؟ افزود: ما آمادگی داریم که این کار را انجام دهیم، اما در حال حاضر صرفا بخش‌های دفاعی از آن استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل همچنین درباره تمهیدات لازم برای مواجهه با قطع احتمالی اینترنت از جانب آمریکا گفت: چون تهدیدات آمریکا مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی و اینترنت است، این شبکه قطع نخواهد شد یعنی اگر در این باره اقدام کنند خود را از امتیازات بسیاری محروم کرده اند.

وی افزود: با این حال ممکن است توسعه تحریم در حوزه خدماتی و سرویس دهی شبکه اینترنت اعمال شود تا ما نتوانیم از همه ظرفیت‌های آن استفاده کنیم.

جلالی گفت: تدبیر شورای عالی فضای مجازی این بوده است که با گسترش شبکه ملی اطلاعات بتواند جایگزینی مناسب برای اعمال احتمالی تحریم‌ها در این شبکه ایجاد کند.

وی افزود: در این چارچوب ماموریتی را به سازمان پدافند غیرعامل دادند که قابلیت‌های شبکه ملی اطلاعات و کارکردهای آن را در حوزه‌های ضروری مانند بانک‌ها، حوزه انرژی، ‌ارتباطات، حمل و نقل و دیگر عرصه‌ها بطور مرحله به مرحله ارزیابی کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: براین اساس از ابتدای پاییز رزمایش‌ها و آزمون‌های تخصصی را آغاز کردیم و تاکنون بیش از ۴۰ رزمایش برگزار شده است.

جلالی افزود: طبق برنامه و با هماهنگی وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی نتایج قطعی مربوط به آزمون‌ها و رزمایش‌های شبکه ملی اطلاعات را ارزیابی می‌کنیم تا مشخص شود که اشکالات کجاست و به چه شکلی باید رفع شود.