arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۳۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۸ - ۲۸ دی ۱۳۹۷

ژاپن: شینزو آبه برای دیدار با پوتین به روسیه می‌رود

دبیرکل کابینه ژاپن امروز (جمعه) به خبرنگاران گفت که دولت ژاپن به طور رسمی بازدید شینزو آبه از روسیه را در 21 و 22 ژانویه تایید کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ژاپن: شینزو آبه برای دیدار با پوتین به روسیه می‌رود

به نقل از خبرگزاری تاس، یوشیهیده سوگا، دبیرکل کابینه ژاپن گفت: در 21 و 22 ژانویه (اول و دوم بهمن) شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن از روسیه و سوییس بازدید می‌کند. او در 22 ژانویه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت‌وگو می‌کند.

 

 

پیش از این سرویس خبری کرملین از ملاقات پوتین و آبه در مسکو برای امضای یک معاهده صلح بین دو کشور خبر داده بود. بنابر گزارش کرملین آبه به دعوت رئیس جمهور روسیه برای این ملاقات کاری به روسیه می‌رود.

 

 

پوتین و آبه نوامبر سال گذشته در ملاقاتی در سنگاپور توافق کردند تا مذاکرات صلح بین دو کشور را به جریان بیندازند. بعد از آن دسامبر سال گذشته در حاشیه اجلاس گروه 20 در بوئنوس آیرس دو رهبر از استقرار قالب جدیدی از مذاکرات صلح بین دو کشور خبردادند. دیپلمات‌های ارشد هر دو کشور مسئولیت نظارت بر این کار را به عهده داشتند. ملاقات وزرای امور خارجه دو کشور که دوشنبه گذشته انجام شد اولین اقدام در چارچوب این توافقات جدید است.

 

برای دهه‌ها مسکو و توکیو بعد از جنگ جهانی دوم در حال انجام مذاکرات برای یک توافق صلح بوده‌اند. مانع اصلی امضای توافق صلح وضعیت قسمت جنوبی جزایر کوریل است. بعد از جنگ جهانی دوم کل این مجمع الجزایر بخشی از شوروی سابق شد اما توکیو با ادعای روسیه مبنی بر مالکیت داشتن بر جزایر شیکوتان، کوناشیر، ایتوروپ و همچنین تعدادی از جزایر کوچک خالی از سکنه به نام هابومی مخالف و در حال منارعه است. وزارت امور خارجه روسیه بارها بیان کرده است که حق حاکمیت روسیه بر این جزایر در متون قانونی جهانی ثابت است و نمی‌تواند زیر سوال برود.  

 

در 14 ژانویه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و تارو کونو، همتای ژاپنی او در چارچوب اولین دور مذاکرات بر سر معاهده صلح در مسکو با یکدیگر گفت‌وگو کردند. همانطور که دیپلمات‌های ارشد روسیه ذکر کردند روسیه از حق حاکمیت خود بر سر قسمت جنوبی کوریل نمی‌گذرد. در عوض نماینگان ژاپن خود را محدود به بیانیه‌هایی کردند که بیان می‌کند یک معاهده صلح دو جانبه در دست انجام است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان