arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۳۸۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۸ - ۲۸ دی ۱۳۹۷

جانسون: راهبرد «می» درباره برگزیت اتلاف وقت است

لندن – ایرنا – بوریس جانسون وزیر امور خارجه سابق انگلیس و یکی از نامزدهای اصلی کرسی نخست‌وزیری، روز جمعه طی اظهاراتی تند از تلاش «ترزا می» برای ایجاد اجماع در میان احزاب سیاسی مخالف بر سر توافقنامه برگزیت دولت انتقاد کرد و آن را اتلاف وقت خواند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جانسون: راهبرد «می» درباره برگزیت اتلاف وقت است

جانسون که در کارخانه‌ای در شهر «استافوردشایر» انگلیس سخنرانی می‌کرد، یادآور شد که توافقنامه دولت با اختلاف 230 رأی در پارلمان رأی نیاورد و همین کافی است که نشان دهد با نتیجه همه‌پرسی سال 2016 ارتباطی ندارد.
او که از طرفداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به شمار می‌رود، عنوان کرد که اینک حامیان و مخالفان برگزیت از توافقی که قرار است این کشور را در اتحادیه گمرکی اروپا زندانی کند، مانع انجام توافق‌های تجارت آزاد با سایر کشورها شود و انگلیس را به یک کشور ثالث در بازار مشترک اتحادیه اروپا تبدیل می‌کند ناراضی هستند.
این سیاستمدار انگلیسی در ادامه اظهاراتش که از نگاه رسانه‌های این کشور، خیزش برای به دست آوردن کرسی نخست‌وزیری تعبیر شده است؛ تصریح کرد: «ترزا می» بایستی به بروکسل بازگردد و اعلام کند که نمایندگان مجلس با عواقب طرحی که آن‌ها در قالب بک استاپ در نظر گرفته‌اند مخالفند.
جانسون تصریح کرد مادامی‌که انگلیس با اتحادیه اروپا به توافق نرسیده است، نبایستی بدهی خروج از اتحادیه اروپا را که در حدود 39 میلیارد پوند برآورد می‌شود، به‌صورت کامل تسویه شود.
او همچنین طرح برگزاری انتخابات سراسری زودرس را در شرایط کنونی رد و عنوان کرد که مردم این کشور به‌اندازه کافی در سال‌های اخیر در انتخابات سیاسی مشارکت کرده‌اند.
این سیاستمدار انگلیسی بار دیگر ادعا کرد که وضع اقتصادی این کشور در دوران پسا برگزیت شاهد شکوفایی و رونق خواهد بود و به مزاح گفت: من به شما عرض می‌کنم ... برخلاف آنچه افراد منفی نگر عنوان می‌کنند، بازهم شکلات «مارس» در انگلیس تولید خواهد شد و کمبود آن را احساس نخواهید کرد. آب آشامیدنی در فروشگاه‌ها پیدا می‌شود، هواپیماها پرواز خواهد کرد و کشتی‌ها رفت‌وآمد می‌کنند.
از نگاه تحلیل گران، جانسون در این نشست از یک‌سو درباره گام‌های بعدی نخست‌وزیر انگلیس درباره برگزیت سخن گفت و از سوی دیگر با ارائه تحلیلی درباره راهبرد آینده این کشور در دوران پسا برگزیت، خود را به‌عنوان نامزد بالقوه تصدی کرسی نخست‌وزیری مطرح کرد.
نمایندگان مجلس عوام انگلیس، سه‌شنبه گذشته به طرح پیشنهادی دولت «می» درباره خروج از اتحادیه اروپا رأی مخالف دادند. آن‌ها با بخش‌هایی از این توافق درباره آینده وضع ایرلند شمالی و عضویت انگلیس در نهادهای اقتصادی اروپا مخالفند.
«می» ظرف چند روز گذشته با اکثر رهبران احزاب سیاسی این کشور دیدار و درباره آینده برگزیت رایزنی کرده است. نخست‌وزیر انگلیس همچنین قرار است امروز با ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا در همین رابطه ملاقات کند. یونکر پس از شکست توافقنامه برگزیت در پارلمان انگلیس گفته بود که این کشور وقت زیادی برای رسیدن به یک توافق ندارد.
وی افزود: 'من انگلیس را ترغیب می‌کنم نیات خود را در حداقل زمان ممکن روشن کند. وقت تقریباً تمام است.'
بر اساس لایحه‌ای که هفته گذشته به تصویب رسید، دولت سه روز فرصت دارد تا طرح پیشنهادی دولت برای اصلاح توافق برگزیت را به مجلس ارائه دهد. این طرح قرار است روز دوشنبه آینده در پارلمان ارائه و یک هفته بعد به رأی گذاشته شود.
نتایج بیشتر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حمایت مردم انگلیس از ماندن در اتحادیه اروپا به بالاترین حد در سه سال گذشته رسیده است. مؤسسه یوگو دیروز با انتشار آماری عنوان کرد که در صورت برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت 56 درصد به ماندن و 44 درصد به خروج از اتحادیه اروپا رأی خواهند داد. این در حالی است که در همه‌پرسی سال 2016 میلادی 51.8 درصد مردم انگلیس به خروج و 48.1 درصد دیگر به ماندن در اتحادیه اروپا رأی دادند.
«ترزا می» که در سه سال گذشته بیشتر اعتبار خود را برای تحقق برگزیت خرج کرده است، اینک در سخت‌ترین مبارزات سیاسی خود تلاش می‌کند تا پیش از مهلت قانونی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، به توافقی دست یابد که در آن رضایت نمایندگان مجلس و اتحادیه اروپا دیده شود.
اروپام ** هـ ن **1485

منبع: ایرنا
برچسب ها: بین الملل ، اروپا
نظرات بینندگان