arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۳۸۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۰ - ۲۸ دی ۱۳۹۷

جوابيه اي به اظهارات حجت الاسلام سيد سراج الدين موسوی و حمايت از موسوي خوييني: خلاف به عرضتان رسانده اند؛ هميشه ديوار رسانه كوتاهتر از بزرگان است/ پيش شرط موسوي خوييني عدم سانسور مصاحبه بود/ متن مصاحبه، يك هفته براي ويرايش در اختيار اقاي خوييني بود

لازم است چهره‌هایی چون شما که سوابق مهمي دارید، در معرض رسانه‌ها قرار گیرند تا عملکرد همگان مورد نقد و بررسی قرار گیرد؛ اما اینکه به بهانه دفاع از شخصي، به فرد ديگري تهمت بزنیم یا خلاف واقعي را به کسی نسبت دهیم، نه اخلاقی و نه شرعی است. متأسفانه در متن شما به کرات این موضوع دیده شده که به بهانه دفاع از آیت‌الله موسوی خویینی، مطالبی را که یا از آن اطلاع نداشتید، خلاف واقع اعلام کردید یا آگاهانه، خلاف واقعي را نسبت دادید که برای شما که در کسوت روحانیت هستید زیبنده نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جوابيه اي به اظهارات حجت الاسلام سيد سراج الدين ميردامادي و حمايت از موسوي خوييني: خلاف به عرضتان رسانده اند؛ هميشه ديوار رسانه كوتاهتر از بزرگان است/ پيش شرط موسوي خوييني عدم سانسور مصاحبه بود/ متن مصاحبه، يك هفته براي ويرايش در اختيار اقاي خوييني بود

به گزارش انتخاب، سايت جماران جوابيه سردبير ايرنا پلاس به اظهارات سيد سراج الدين موسوي را منتشر كرد.

متن اين جوابيه در ادامه مي آيد:

همیشه دیوار رسانه کوتاهتر از بزرگان است
به بهانه جنجال ها پیرامون گفتگوی آیت الله موسوی خویینی

انتشار خلاصه گفت‌وگو با آیت‌الله سیدمحمد موسوی خویینی در ویژه‌نامه سالگرد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و متن كامل آن در ایرناپلاس و خبرگزاری جمهوری اسلامی فضای سیاسی کشور را تحت‌الشعاع قرار داد؛ اما یادداشتی از حجت‌الاسلام والمسلمین سید سراج‌الدین موسوی درباره این مصاحبه موجبات شگفتی را فراهم کرد و بعنوان سردبیر ویژه‌نامه و سردبیر ایرناپلاس، بر خود لازم می‌دانم نکاتی چند درخصوص این یادداشت را با ایشان و مخاطبان محترم در میان بگذارم.

نخست لازم است بگویم، اینکه آیت‌الله موسوی خویینی بعد از سال‌ها سکوت، در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای حضور یافته و دیدگاه‌های خود را عنوان کردند، پدیده مبارکی است و نباید به تخریب ایشان بیانجامد. البته همانگونه که ایشان عملکرد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را نقد کردند دیگران نیز حق نقد ایشان را دارند.

و دوم، از برکات این مصاحبه آن است که شخص جناب سید سراج الدین موسوی هم به صحنه آمده و سکوت را شکسته‌اند که اتفاق میمونی است و باید آن را به فال نیک گرفت اما ایشان در یاداشت خود اتهاماتی را متوجه یک رسانه کرده اند.
بر این اساس خطاب به ایشان باید عرضه بدارم که:
1- لازم است چهره‌هایی چون شما که سوابق مهمي دارید، در معرض رسانه‌ها قرار گیرند تا عملکرد همگان مورد نقد و بررسی قرار گیرد؛ اما اینکه به بهانه دفاع از شخصي، به فرد ديگري تهمت بزنیم یا خلاف واقعي را به کسی نسبت دهیم، نه اخلاقی و نه شرعی است.
متأسفانه در متن شما به کرات این موضوع دیده شده که به بهانه دفاع از آیت‌الله موسوی خویینی، مطالبی را که یا از آن اطلاع نداشتید، خلاف واقع اعلام کردید یا آگاهانه، خلاف واقعي را نسبت دادید که برای شما که در کسوت روحانیت هستید زیبنده نیست.

2- این که گفته‌اید آقای موسوی خویینی مصاحبه‎ ای برای ثبت در تاریخ داشتند، یک خلاف آشکار است. کاش از ایشان یا از دفتر مجمع روحانیون مبارز سؤال می‌کردید. اتفاقا طبق شرح ماوقعی که مختصرا در بخش مقدمه مصاحبه هم به آن اشاره شده، ایشان شرط کردند که این مصاحبه مثل برخی مصاحبه‌های صداوسیما به آرشیو نرود و حتما منتشر شود. بر این مبنا، طبق کدام بخش از این روند طی شده، مرقوم کرده‌اید که این گفت‌وگو یک گفتگوی غیرمطبوعاتی و در راستای یک پروژه تحقیقاتی بوده که بنا نبوده برای عموم منتشر شود ؟

3- گفته‌اید آقای موسوی خویینی‌ها اصلا مطلب مصاحبه را پیش از انتشار ندیده است، این نیز یک خلاف آشکار است و ایشان با زحمات و دقت فراوان وقت خیلی زیادی (حدود یک هفته) را صرف ویرایش مصاحبه کردند و کلمه به کلمه را با دقت اصلاح کرده بودند. پرسش اینجاست که چرا شما خلاف به این آشکاری را هم به مصاحبه کننده و یک رسانه نسبت می‌دهید و هم دقت نظر و حساسیت آقای موسوی خویینی را آشکارا زیر سؤال می‌برید؟ پرسش اینجاست که ایشان، طبق کدام بخش از این روند جاافتاده، اما نادرست که سال‌هاست بنده و دیگر دوستان خبرنگارم با آن آشنا هستیم و از بر آن را انجام می‌دهیم، می‌فرمایید این مصاحبه پیش از انتشار به رؤیت حضرت ‌آیت‌الله نرسیده است؟

4- فرموده‌اید مصاحبه کننده حاشیه سازی کرده است، منظورتان چیست؟ مصاحبه به خواست آقای موسوی خویینی و در جهت نقد آقای هاشمی رفسنجانی بصورت کامل پیش رفته و برای اینکه یکطرفه نباشد، خبرنگار هر از گاهی سؤالی را که در ذهن داشته پرسیده است. این به نظرتان به حاشیه رفتن خبرنگار است و آیا شما به همین میزان هم حق پرسشگری را برای خبرنگاران قائل نیستید؟ آیا خبرنگاران را ضبط صوت یا کاتب می‌دانید؟

5- فرموده‌اید آقای موسوی خویینی نمی‌خواستند این انتقادات به این شکل منتشر شود، اتفاقا خلاف حقیقت است. آقای موسوی خویینی اتفاقا پیش شرط شان برای انجام این مصاحبه این بوده که به صورت ویژه انتقاداتشان سانسور نشود و همه انتقاداتشان بصورت کامل منتشر شود. و اگر مصاحبه‌کنندگان و دست اندرکاران تحریریه ما، به عهد خود با آقای موسوی خویینی پای بند بودند، رواست که این گونه محل اتهام قرار گیرند؟

6- اینکه پژوهشگری که اسناد تاریخی را بررسی کرده و بر اساس خاطرات مکتوب آقای ناطق نوری و اظهارات آقای علی مطهری که نایب رئیس مجلس است و بر اساس اظهارات آقای بازرگان و طبق تحقیقات و پژوهش‌هایی که دانشمند برجسته تاریخ معاصر آقای رسول جعفریان انجام داده، مسائل مسجد جوزستان و تفسیر آیت‌الله موسوی خویینی مطرح شده است، آیا اینها تخریب یا تهمت است؟ آیا هنوز هم شما به نسل جوان و مردم این حق را نمی‌دهید که سؤال کنند و بپرسند و روی مطالب تحقیق کنند؟

7- مرقوم فرموده‌اید که این مصاحبه نکته جدیدی را در خود ندارد، و نوشته‌اید: «این سخنان که نقد تندی نسبت به آیت‌الله هاشمی معرفی شده، اولین بار نیست که مطرح می‌شود...». حال آنکه از بخش‌های مختلف مصاحبه و ادعاهای جدید مطروحه در مصاحبه که بگذریم، نسبت‌ها به امام موسي صدر و شهيد چمران، ادعای مربوط به خطبه نماز جمعه آقای هاشمی درآستانه انتخابات دوم خرداد 76 ، موضوع مهندسی انتخابات و بسياري ديگر از نكات مصاحبه براي نخستين بار در اين سطح و به این شکل مطرح شده است.
8- به هرحال کمابیش از روابط و سابقه همراهی شما که دوره‌ای در کمیته ها مسئولیت داشتید با آقای موسوی خویینی دادستان کل کشور بودند، مطلعیم و حکما خود را موظف به دفاع از ایشان دانسته اید، ولی درست نیست که ادای دین و دفاع از ایشان را با حمله به چند رسانه و متهم کردن روزنامه نگاران و خبرنگاران و ظلم به آنها انجام دهید.

در پایان، بعنوان سردبیر ویژه‌نامه دومین سالگرد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و سردبیر ایرناپلاس که این مصاحبه را بصورت کامل طبق قولی که به ایشان داده بودیم، منتشر کرده‌ است، شهادت می‌دهم این کار به صورت کاملا حرفه‌ای انجام شده و امید آن دارم که این گفت‌وگو فتح بابی باشد برای پاسخگویی در برابر افکارعمومی و رسانه‌ها درباره عملکرد خود.

سيد عمار كلانتري
٢٧ دي ماه ١٣٩٧

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۰
ابوعوام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
0
4
خوانندگان همیشگی سایت انتخاب هم امیدوارند نظرات مردم را نشر بدهد
نظرات بینندگان