arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۳۹۰۴
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۹ - ۲۹ دی ۱۳۹۷

شایعه حضور سعید مرتضوی در نجف / وکیل مرتضوی: دروغ است؛ موکلم در زندان است

هنوز مشخص نیست که مرتضوی دقیقا کجاست؟«عده‌ای می‌گویند از زندان خارج نشده است. صحبت از سعید مرتضوی قاضی و دادستان سابق و منفصل از خدمت تهران است که این روزها باز هم حاشیه‌ساز شده. چندی پیش یکی از رسانه‌ها در نقل قولی از وکیل مرتضوی اعلام کرده بود که «مرتضوی در راستای خدمت‌رسانی به امور ساخت حرمین شریف در نجف به نمایندگی از مردم یزد، تا سال آینده در عراق خواهد ماند» اما ایوبی، وکیل مرتضوی در گفت‌وگو با رسانه‌ها با تکذیب برخی شایعات گفته: «بحث حضور موکلم در نجف اشرف اساسا دروغ است. آقای مرتضوی در حال حاضر در زندان در حال تحمل کیفر است و این شایعه تکذیب می‌شود.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سعید مرتضوی کجاست؟ نجف یا زندان؟

آرمان نوشت: هنوز مشخص نیست که مرتضوی دقیقا کجاست؟ «عده‌ای می‌گویند از زندان خارج نشده است. صحبت از سعید مرتضوی قاضی و دادستان سابق و منفصل از خدمت تهران است که این روزها باز هم حاشیه‌ساز شده. چندی پیش یکی از رسانه‌ها در نقل قولی از وکیل مرتضوی اعلام کرده بود که «مرتضوی در راستای خدمت‌رسانی به امور ساخت حرمین شریف در نجف به نمایندگی از مردم یزد، تا سال آینده در عراق خواهد ماند» اما ایوبی، وکیل مرتضوی در گفت‌وگو با رسانه‌ها با تکذیب برخی شایعات گفته: «بحث حضور موکلم در نجف اشرف اساسا دروغ است. آقای مرتضوی در حال حاضر در زندان در حال تحمل کیفر است و این شایعه تکذیب می‌شود.»

حال باید دید واکنش‌ها به این قضیه چگونه خواهد بود و داستان خروج از کشور برخی محکومان به کجا خواهد رسید.

مرتضوی! دقیقا کجایی؟

بازار شایعات در کشور ما همواره پیرامون برخی محکومان و متهمان داغ بوده و اساسا برخی افراد و جریانات صرفا از تولید همین شایعات به کسب و کار می‌پردازند. مثلا چندی پیش بود که پس از اعدام سلطان سکه برخی شایعه‌پراکنی کردند.

بسیاری از این دست مسائل می‌توان یافت که اغلب نیز در حد همان شایعه می‌مانند. یکی از این شایعات که چند روزی است فضای رسانه‌ای و مجازی را تحت‌الشعاع خود قرار داده ماجرای حضور یا عدم حضور سعید مرتضوی قاضی و دادستان سابق تهران در کشور است که بازتاب گسترده‌ای داشته است.

ماجرا از این قرار است که پس از صدور حکم زندان برای مرتضوی، وی در نامه‌ای ضمن ابراز ندامت از ماجرای به وقوع پیوسته تقاضای بخشش از اولیای دم مقتول کرد که دادگاه تجدید نظر نیز به دلیل «اظهار ندامت» حکم حبس ۵ ساله وی را به ۲ سال تقلیل داد.

چندی پس از صدور حکم مرتضوی عکسی از وی در رسانه‌ها منتشر شد که نشانگر حضور وی در راهپیمایی اربعین بود. لذا پس از جست‌وجو در این باب مشخص شد که وی با اخذ مرخصی از زندان به این سفر رفته است.

از طرف دیگر در شرایطی که همگان انتظار داشتند که با اتمام مراسم اربعین و بازگشت زائران به کشور مرتضوی نیز بازگشته و خود را به زندان معرفی کند، اما خبری از حضور وی نشد تا این که طی روزهای گذشته برخی رسانه‌ها خبر از عدم حضور مرتضوی در تهران و رویت وی در نجف اشرف دادند.

حتی برخی رسانه‌ها نیز از قول وکیل دادستان سابق تهران نوشتند: «مرتضوی در راستای خدمت رسانی به امور ساخت حرمین شریف در نجف به نمایندگی از مردم یزد، تا سال آینده در عراق خواهد ماند.»

همین اظهارات موجب شد تا شایعات بسیاری درباب حضور یا عدم حضور معاون سابق دادستان کل کشور در زندان یا نجف شکل بگیرد. به نحوی که بسیاری از این رویداد به فرار مرتضوی به عراق و حضور در نجف یاد کردند.

این در حالی است که هنوز مشخص نیست که مرتضوی دقیقا کجاست؟ وکیل مرتضوی با تکذیب اخبار مربوط به خروج موکلش از کشور گفت: آقای مرتضوی در حال حاضر در زندان در حال تحمل کیفر است و این شایعه تکذیب می‌شود.

ایلنا نوشت: سعید ایوبی با تکذیب اخبار مربوط به خروج مرتضوی از کشور گفت: در این باره کسی با من مصاحبه نکرده است و این موضوع را تکذیب می‌کنم.

وی افزود: بحث حضور موکلم در نجف اشرف اساسا دروغ است. آقای مرتضوی در حال حاضر در زندان در حال تحمل کیفر است و این شایعه تکذیب می‌شود.

شکایت عجیب مرتضوی

در حالی که سعید مرتضوی خود به ۲سال حبس و انفصال از تمام پست‌های دولتی محکوم شده است رسانه‌ای شدن خبری در روزهای قبل تعجب همگان را برانگیخت.

خبر این بود که مصطفی ترک همدانی، وکیل کارگران سازمان تامین اجتماعی ایران با شکایت مرتضوی، دادستان پیشین ایران و رئیس تامین اجتماعی دولت نهم به «شش ماه حبس» قطعی در دادگاه تجدید نظر محکوم شد.

وکیل ترک همدانی در این ارتباط گفت: سعید مرتضوی به عنوان «نام بردن از او در مصاحبه‌ای پیش از قطعی شدن حکمش» از این وکیل شکایت کرد و در نهایت این وکیل دادگستری محکوم شده است. پیمان حاج‌محمود عطار افزود: آقای ترک همدانی در دادگاه بدوی به این اتهام به ۱۰ ماه زندان و ۴۰ضربه شلاق محکوم شده که در شعبه ۶۸ دادگاه تجدیدنظر این حکم به ۶ماه حبس تعزیری کاهش یافته و حکم ۴۰ضربه شلاق نیز به مدت یک سال به حالت تعلیق درآمده است.

وی تصریح کرد: ماده قانونی وجود دارد که انتشار حکم پیش از قطعی شدن آن در حکم افتراست اما این در حالی است که موکلم به‌ عنوان وکیل کارگران تامین اجتماعی در پرونده مزبور در مصاحبه‌ای که با یکی از رسانه‌ها داشته نامی از مرتضوی نبرده و فقط به عنوان «مسئول سابق تامین اجتماعی» به آن اشاره کرده است.

نظرات بینندگان