arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۳۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۳ - ۲۹ دی ۱۳۹۷

تردید به پایبندی روس‌ها/ رشد بالاتر عرضه نفت غیراوپک

آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود برآوردش از رشد عرضه نفت غیراوپک در سال ۲۰۱۹ را به دلیل رشد عرضه روسیه و آمریکا بالا برد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود برآوردش از رشد عرضه نفت غیراوپک در سال ۲۰۱۹ را به دلیل رشد عرضه روسیه و آمریکا بالا برد.

به گزارش ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه بازار نفت خود، رشد عرضه نفت غیراوپک در سال میلادی جاری را ۱.۶ میلیون بشکه در روز برآورد کرد که بالاتر از برآورد ۱.۵ میلیون بشکه در روز در گزارش دسامبر بود و همچنین در برآوردش از رشد عرضه غیراوپک در سال ۲۰۱۸ تجدیدنظر کرد و آن را به ۲.۶ میلیون بشکه در روز افزایش داد.

بر اساس گزارش آژانس، تولید نفت آمریکا امسال ۱.۱ میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد که بالاتر از برآورد یک میلیون بشکه در روز در گزارش دسامبر است و احتمالا تولید نفت آمریکا تا اواسط سال، بالاتر از ظرفیت تولید روسیه و عربستان سعودی خواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی با توجه به رکورد بالای تولید روسیه که ماه گذشته به ۱۱.۴۵ میلیون بشکه در روز صعود کرد، تعهد این کشور به کاهش تولید توافق شده با اوپک در نشست دسامبر این گروه در وین را زیر سوال برد. طبق گزارش آژانس، اکثر تولیدکنندگان روسی به استثنای روس‌نفت، تولیدشان را در دسامبر افزایش دادند. اگرچه عربستان سعودی مصمم است با کاهش قابل توجه تولید، از قیمت مورد علاقه‌اش حمایت کند اما شفافیت کمتری در خصوص شریک روسی این کشور وجود دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی با اشاره به افت اندک ذخایر نفت در کشورهای عضو سازمان OECD در نوامبر، اعلام کرد بازارهای جهانی در مسیر تعادل مجدد هستند اما این فرآیند تدریجی خواهد بود. ذخایر این سازمان در نوامبر بالای میانگین پنج ساله در ۲.۸۵۶ میلیارد بشکه ماند که ۲.۵ میلیون بشکه کاهش ماهانه داشت.

سیگنال‌های تقاضا

آژانس بین‌المللی انرژی برآوردش از رشد تقاضای جهانی برای نفت را تغییر نداد و ۱.۳ میلیون بشکه در روز برای سال ۲۰۱۸ و ۱.۴ میلیون بشکه در روز برای سال ۲۰۱۹ برآورد کرد و به این نکته اشاره کرد که رشد اقتصادی کمتر در سال میلادی جاری با قیمت‌های پایین‌تر نفت جبران خواهد شد.

این آژانس همچنین میانگین تولید نفت اوپک برای کل سال را ۳۱.۶ میلیون بشکه در روز برآورد کرد و تولید نفت اوپک در دسامبر را ۳۲.۳۹ میلیون بشکه در روز تخمین زد که بالاتر از برآورد خود اوپک بود. گزارش ماهانه اوپک که پنج شنبه گذشته منتشر شد، بر مبنای اطلاعات منابع ثانویه تولید این گروه در دسامبر را ۳۱.۵۸ میلیون بشکه در روز اعلام کرد.

بر اساس گزارش پلاتس، آژانس بین‌المللی انرژی در بخش دیگری از این گزارش، پیش‌بینی کرد ظرفیت پالایش جهان امسال ۲.۶ میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد که بزرگترین افزایش سالانه از دهه ۱۹۷۰ خواهد بود.

نظرات بینندگان