arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۴۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۴ - ۳۰ دی ۱۳۹۷

شگفت انگیزترین نتایج آزمایش ژنتیک سال منتشر شد / حتی دوقلوها هم ریشه های یکسان ندارند

نتایج  بررسی ژنتیکی دوقلوهای همسان و ریشه یابی کدهای ژنتیکی آنان نشان داد که حتی دوقلوهای همسان نیز می توانند ریشه های ژنتیکی کاملا متفاوتی داشته باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 نتایج  بررسی ژنتیکی دوقلوهای همسان و ریشه یابی کدهای ژنتیکی آنان نشان داد که حتی دوقلوهای همسان نیز می توانند ریشه های ژنتیکی کاملا متفاوتی داشته باشند.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، مدتی است که استفاده از روش ها فناورانه برای تشخیص ریشه های ژنتیکی افراد بسیار رایج شده است. درواقع کافیست یک آزمایش ژنتیکی پیشرفته دهید تا مشخص شود شما به چه شهرها یا کشورهایی مرتبط هستید. جالب است بدایند گاهی کدهای ژنتیکی شما فراتر از مرزهای کشورتان است و به کشورهای مجاورتان مرتبط می شود.

اکنون یکی از جدیدترین الگوریتم های شناسایی کدهای ژنتیکی دوقلوها موسوم به «23andMe » در جریان یک آزمایش DNA مشخص کرد حتی برخی دوقلوهای همسان هم ریشه هایی متفاوت دارند.

اکثر افرادی که در آزمایش دیجیتال شناسایی کدهای ژنتیکی خود شرکت میکنند، تصورش را هم نمی کنند که علم بتواند هویت آنان را پشت سر بگذارند. اما شرکت های آزمایش هایDNAجدید به معنای واقعی کلمه یک تحول شگفت انگیز را تجربه کرده اند.

یکی از جدیدترین نمونه های این آزمایش روی چارلی آرگو و خواهر دوقلوی او انجام شد. آن ها کیت آزمایش DNA خود را به پنج شرکت ارسال کردند: 23andMe، AncestryDNA، MyHeritage، FamilyTreeDNA و DNA LIVEفرستادند.

جالب است بدانید که علیرغم داشتن DNA کاملا یکسان، دوقلوها نتایج مشابهی از سوی شرکت ها دریافت نکرده اند.هر شرکت با استفاده از روش خاص خود برای تجزیه و تحلیل DNA، استفاده می کند و جالب است که 14 درصد آزمایشها این دوقلوها را به خاورمیانه نسبت دادند و 23 درصد نتایج این دوقلوها نیز با یکدیگر متفاوت بود.

براساس یافته های 23andMe، چارلی تقریبا 10 درصد کمتر از خواهر خود کارلی  نژاد اروپایی دارد. او  دارای نسل فرانسوی و آلمانی (2.6 درصد) است که خواهرش اساسا چنین ژن هایی ندارد.

دوقلوهای مشابه درجه های مختلف میراث اروپای شرقی را دارند - 28 درصد برای چارلی در مقایسه با 24.7 درصد برای کارلی. و در حالی که نسب شرق اروپای کارلی به لهستان مرتبط بود، این کشور در نتایج چارلی وجود نداشت.

به نظر می رسد این نتایج به شدت دقیق تر از سایر 4 شرکتی هستند که اطلاعات دوقلوها را فرستادند چرا که در نتایج بقیه شرکت ها نتایج تقریبا یکسان بوده است. البته به محض انتشار این آزمایش بقیه شرکت ها اعلام کرده اند که نتایج شرکت 23andMe  چندان دقیق نیست چرا که نظارتFDA به درستی این نتایج را بررسی نکرده است.

مطالعات دوقلوها همواره در تحقیقات علمی نقش مهمی ایفا کرده است. اغلب مطالعات دوقلوها  به محققان اجازه می دهد اثرات زیست شناسی را در برابر محیط زیست بررسی کحنند و بسیاری از موارد مثل اعتیاد، بیماری روانی، بیماری های قلبی و غیره راا بررسی کنند.

افزون بر این ها بررسی نتایج ژنتیکی کمک می کند برخی موارد مثل خطرات سلامتی ژنتیکی، مورد بررسی قرار گیرند و برخی بیماریهای ژنتیکی شناسایی شوند. البته نباید فراموش کرد افرادی که قصد شرکت در این نوع آزمایشها را دارند باید انتظار مشاهده هر نوع نتیجه را داشته باشند و از دیدن نتایج مخالف انتظار خود شوکه و عصبی نشوند. چرا که گاهی برخی نتایج به شدت با موادر انتظار افراد متفاوت هستند.

نظرات بینندگان