arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۴۶۹۴
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۴ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۷

احتمال بازگشت "الواح هخامنشی" به ایران تا دو ماه دیگر

مدیر اداره کل حقوقی میراث‌ فرهنگی گفت: همچنان در حال پیگیری بازگشت الواح به ایران هستیم، وکلای ما نیز پیگیر این اتفاق هستند تا کارها جلو برود.دانشگاه شیکاگو در حالِ تکمیلِ بسته‌بندی حدود ۳۰ هزار لوح هخامنشی است. امیدواریم تا یکی دو ماه آینده این تعداد لوح ارزشمند تاریخی به ایران استرداد شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

«دانشگاه شیکاگو در حالِ تکمیلِ بسته‌بندی حدود ۳۰ هزار لوح هخامنشی است. امیدواریم تا یکی دو ماه آینده این تعداد لوح ارزشمند تاریخی به ایران استرداد شود.»

این‌ها از سخنان مدیر اداره کل حقوقی سازمان میراث‌ فرهنگی درباره این لوح‌ها است.

به گزارش ایسنا، آخرین خبرها درباره‌ی این الواح، حکایت از آن داشتند که «اوفک - دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا -» آخرین سدی است که سازمان میراث فرهنگی باید از آن بگذرد تا بتواند این الواح تاریخی را که ۸۳ سال پیش براساس مصوبه وقت دولت، برای مطالعه به آمریکا رفت و به جز چند دوره که تعداد کمی از این الواح را به کشور برگرداند، به طور کامل به ایران برگرداند.

اواسط مهر امسال، محمدحسن طالبیان - معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری – به ایسنا گفته بود: «با وجود آن‌که کارهای اولیه استرداد الواح هخامنشی به ایران انجام شده است اما برای تحقق این مهم در انتظار جواب اوفک (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا) هستیم تا مجوزهای لازم برای بازگشت الواح هخامنشی را صادر کند.»

اکنون بعد از گذشت بیش ازسه ماه از ان صحبت‌ها، ابراهیم شقاقی، مدیر اداره کل حقوقی سازمان میراث‌ فرهنگی درباره‌ی نتیجه‌ی پیگیری‌های سازمان میراث فرهنگی به ایسنا می‌گوید: همچنان در حال پیگیری بازگشت الواح به ایران هستیم، وکلای ما نیز پیگیر این اتفاق هستند تا کارها جلو برود.

او با تاکید بر این‌که اکنون دانشگاه شیکاگو در حال بسته‌بندی حدود ۳۰ هزار لوح است، ادامه می‌دهد: براساس اطلاع این دانشگاه بسه‌بندی این تعداد از آثار در حال تکمیل شدن است، امیدواریم تا یکی دو ماه آینده ۳۰ هزار لوح هخامنشی به ایران استرداد شود.

وی همچنین درباره‌ی «اوفک» اظهار می‌کند: در حال حاضر فقط این مساله باقی مانده که با توجه به رأی دیوان عالی کشور برای استرداد اموال، چون نمی‌توانیم بدون بیمه، آثار را جابجا کنیم، باید این بحث را برای استرداد به نتیجه برسانیم. مذاکراتی انجام شده که امیدواریم زودتر اجرائی شوند.

شقاقی همچنین به تحریم‌های امریکا برای ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: قطعا تحریم‌ها در این زمان، در بازگشت آثار نقش دارند.

نظرات بینندگان