arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۴۷۴۶
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۸ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۷

نخستین واکنش گوگل به جریمه 57 میلیون دلاری فرانسه: داده ها مثل نور خورشیدند نه نفت

روث پورات مدیر امور مالی گوگل درست یک روز پس از اعمال جریم 57 میلیون دلاری فرانسه علیه گوگل به این موضوع واکنش نشان داده و می گوید برخلاف نظر منتقدان، داده ها بیشتر شبیه نور خورشیدند تا نفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روث پورات مدیر امور مالی گوگل درست یک روز پس از اعمال جریم 57 میلیون دلاری فرانسه علیه گوگل به این موضوع واکنش نشان داده و می گوید برخلاف نظر منتقدان، داده ها بیشتر شبیه نور خورشیدند تا نفت.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، روث پورات در سخنرانی اخیر خود در مجمع جهانی اقتصاد به این نکته اشاره کرده اما منظورش چیست؟ به نظر می رسد هدف پورات از این اظهار نظر اشاره به یک کنایه است که از سوی منتقدان مطرح می شود. اغلب منتقدان فعالیت شرکت هایی مثل گوگل معتقدند این شرکت ها داده هایی با ارزش را نقل و انتقال می دهند و درواقع ارزش داده ها را تا حدی می دانند که داده ها را "نفت جدید" می دانند.

پورات گفت که گوگل از داده هایی که ذخیره می کند برای اموری مثبت مثل استفاده از این اطلاعات در تحولات تشخیص سرطان سینه استفاده می کند. بر این اساس گوگل می خواهد راهی ساده تر برای توصیف داده ها را تبلیغ کند: داده ها بیشتر شبیه نور خورشید هستند، که قابلیت استفاده مجدد و تجدید پذیری را دارند نه نفت که محدود و تمام شدنی است.

اکثر مردم با عبارت "داده ها؛ نفت جدید " آشنا هستند. نظریه ای درباره اینکه چگونه داده ها ارزشمند ترین بخش جهان اطلاعات محسوب می شوند و شرکت های سیلیکون ولی مانند گوگل، فیسبوک و آمازون، به سرعت از این منابع جدید سود می بردند و حتی جریان نشت داده ها را کنترل می کنند.

اما به نظر می رسد مدیران حوزه فناوری از این نوع تشبیه ها دل خوشی ندارند و سعی دارند نگرش را نسبت به این تشبیه عوض کنند. سازمان تنظیم کننده داده های فرانسه روز دوشنبه شرکت گوگل را جریمه کرد و گفت که این شرکت به درستی آنچه را که با داده های افراد انجام می دهد توضیح نمی دهد و رضایت کامل کاربران را برای هدف قرار دادن تبلیغات به دست نمی آورد.

این اولین سیگنالی است که نشان می دهد قوانین جدید می تواند یک سردرگمی مالی بزرگ برای غول های تکنولوژی سیلیکون ولی ایجاد کند.البته پورات به طور مستقیم به جریمه جدید علیه گوگل اشاره نکرد اما اعلام  کرد که مقامات این شرکت قصد دارند حفظ حریم خصوصی فدرال را اجرا کنند.

نظرات بینندگان