arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۴۸۲۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۰۹ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۷

آیت‌الله مکارم‌: وام قرض الحسنه بانک‌ها رباخواری آشکار و خلاف شرع است / ما گفتیم ۴ درصد بابت کارمزد بگیرید؛ اما یکبار نه هر سال

یک مرجع تقلید گفت: وام قرض الحسنه بانک‌ها رباخواری آشکار و خلاف شرع است؛ ما گفتیم ۴ درصد بابت کارمزد بگیرید، اما یکبار نه هر سال!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک مرجع تقلید گفت: وام قرض الحسنه بانک‌ها رباخواری آشکار و خلاف شرع است؛ ما گفتیم ۴ درصد بابت کارمزد بگیرید، اما یکبار نه هر سال!

‌به گزارش ایسنا، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی عصر سه‌شنبه در دیدار با اعضای هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که در بیت ایشان برگزارشد، با اظهار امیدواری از به ثمر رسیدن تلاش‌های این کمسیون، به انتقاد از نظام بانکی پرداخت و گفت: نظام اقتصادی کشور بسیار پیچیده و معماگونه شده است و مقصر اصلی هم خودمان هستیم نه تحریم‌ها.

وی افزود: وام قرض الحسنه بانک‌ها رباخواری آشکار و خلاف شرع است؛ ما گفتیم ۴ درصد بابت کارمزد بگیرید، اما یکبار نه هر سال! این زرنگی بانک‌ها زشت و خلاف شرع است و سودی که بانک‌ها به اسم کارمزد پس از آن ۴ درصد اولیه می‌گیرند، رباخواری آشکار است و تا به حال هم کسی به این بانک‌ها ایرادی نگرفته‌است.

این مرجع تقلید اظهارکرد: مساله بعدی پدیده خلق پول توسط بانک‌هاست که بسیار خطرناک است؛ مثلا بانکی اگر نقدینگی‌اش ۱۰۰ میلیون تومان است، به علت الکترونیکی شدن مبادلات و جایگزینی اوراق بهادار و عدم حضور اسکناس فیزیکی، بانک‌ها اقدام به خلق پول کرده و مثلا ۲۰۰ میلیون تومان سند مالی صادر می‌کنند.

وی ادامه داد: نتیجه آن‌که علت ورشکستگی بسیاری از موسسات مالی نیز همین امر بوده است که خسارت هنگفتی هم به دولت زده است؛ زیرا دولت مجبور می‌شود برای جلوگیری از خشم مال‌باختگان، پول آن‌ها را از منابعی که ندارد بپردازد که مجبور به چاپ اسکناس و خلق مجدد پول بدون پشتوانه می‌شود.

مکارم شیرازی در ادامهم گفت: ما تابه حال نفهمیدیم بانک مرکزی چقدر نفوذ و نظارت بر بانک‌ها دارد و ابزار قانونی و ضامن اجرایی مصوباتش چیست، چون می‌بینیم که بانک‌ها به اجرای دستورات بانک مرکزی در خصوص حداکثر سود بانکی توجهی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی باید قدرت مجازات بانک‌های خاطی را داشته باشد، اما به گونه‌ای که منجر به تعطیلی و نارضایتی مردم نشود و اعمال قانون در قالب سیستمی جامع باشد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۶
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
2
11
راستش را بخواهید همان 4 درصد هم رباست . عملا بانکداری اسلامی نداریم . در بلاد کفر که از نظر ما بانکداری آنها حرام است بهره های بسیار پایینی می گیرند در بعضی موارد حتی کمتر از کارمزد وام قرض الحسنه ما . ما فقط ظاهر اسلامی به آن داده ایم .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
1
8
چند دهه است بانکها پدر ملت رو با ربا خواری ونزول خواری در اوردند، مراجع چرا بانکها رو مفاسد و خلاف شرع اسلام اعلام نمیکنند
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
0
6
حاج آقا خوب است بفرمایید جناب دولت حقوق و تمام حسابهای بانکی را براساس یک چیزی مثل طلا قیمت گذاری کند و موظف باشد مطابق اون پرداخت کند آنموقع نخواهد تواست سر خود خلق پول کند. آقای همتی گفت که 55 هزار میلیارد تومان بانک ها به بانک مرکزی بدهکارند این همان خلق پولهای بی قاعده و خلاف است که موجب میشود بانک برود گرانترین نقاط شهرها زمین و شعبه بزند و یا به اطرافیان خود وام های کلان بدهد و پولهای پر فشار حرام (جسارت نباشد از نظر ما و ای کاش در نظر شما هم چنین باشد ) را روانه بازار ارز و طلا و مسکن و مایحتاج مردم کند و ملت بی نوا را به خاک سیاه بنشاند
نظرات بینندگان