arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۴۹۹۹
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۰ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۷

الوطن: آمریکا در دیرالزور پایگاه نظامی تاسیس می کند

روزنامه 'الوطن' سوریه امروز (چهارشنبه) در گزارشی نوشت، برخلاف تصمیم پیشین رییس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج نظامی های این کشور از سوریه، نیروهای آمریکایی حاضر در سوریه قصد دارند در حومه شرقی دیرالزور یک پایگاه نظامی جدید تاسیس کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

الوطن: آمریکا در دیرالزور پایگاه نظامی تاسیس می کند

روزنامه 'الوطن' سوریه امروز (چهارشنبه) در گزارشی نوشت، برخلاف تصمیم پیشین رییس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج نظامی های این کشور از سوریه، نیروهای آمریکایی حاضر در سوریه قصد دارند در حومه شرقی دیرالزور یک پایگاه نظامی جدید تاسیس کنند.

این روزنامه سوری ادامه داد که افزایش تحرکات نیروهای آمریکایی در استان دیرالزور سوریه از یک سو و اعلام خبر عقب نشینی نیروهای آمریکایی از سوی دیگر این سوال را در ذهن متبادر می کند که آیا واقعا تصمیم آمریکا برای عقب نشینی از سوریه جدی است یا خیر.

الوطن همچنین به نقل از منابع آگاه محلی از ورود نیروهای آمریکایی از مرزهای شمالی عراق به استان الحسکه سوریه خبر داد و افزود که این نیروها قصد دارند در استان دیرالزور واقع در شرق سوریه پایگاه نظامی تاسیس کنند.

یک نظامی ارشد آمریکایی نیز در سه روز گذشته در دیدار با سران قبایل و عشایر مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه (کردهای همپیمان آمریکا) در استان دیرالزور به آنان اطمینان داد که نیروهای آمریکا فعلا سوریه را ترک نخواهند کرد و تا از بین رفتن همه مواضع داعش و دستیابی به یک راه حل سیاسی در سوریه از همپیمانان کرد خود حمایت خواهند کرد.

یک نظامی سوری هم در این خصوص گفت که آمریکا هنوز قصد خروج کامل از سوریه را نداشته و تحرکات آنان به وضوح بیانگر این است که در جدول زمان بندی عقب نشینی آمریکا از سوریه، تغییراتی رخ داده است.

پیش از این هم سفیر آمریکا در آلمان گفته بود که پایگاه های ما در منطقه خاورمیانه از جمله سوریه همچنان دایر بوده و نظامیان آمریکایی هر وقت که لازم باشد از آنها استفاده خواهند کرد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا 28 آذرماه در توئیتی خروج نیروهای نظامی این کشور از سوریه را اعلام کرد.

آمریکا حدود 2 هزار نیروی نظامی در 19 پایگاه خود در سوریه دارد که به برخی گروه‌های داخلی سوری از جمله کردها کمک می ‌کنند.

روزنامه 'وال استریت ژورنال' نیز به نقل از یک منبع مطلع، نوشت: مقام های آمریکایی، تصمیم خود برای خروج از سوریه را با متحدان خود (نیروهای کرد مستقر در شمال سوریه) در میان گذاشته اند.

رسانه ها می گویند که ترامپ پس از تماس تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه تصمیم به عقب نشینی از سوریه گرفته اما برخی منابع دیگر می گویند که این تصمیم از قبل اتخاذ شده و در آن تماس تلفنی به مقام ارشد ترک اطلاع داده شد.

پیشتر یک مقام امنیتی عالی رتبه ترکیه در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته بود که آمریکا باید امکان استفاده از پایگاه های خود در سوریه را به ترکیه واگذار کند.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا نیز خروج آمریکا از سوریه را مشروط به حفظ امنیت کردهای سوریه از سوی ترکیه کرده بود، این موضع گیری واکنش های تندی را در ترکیه در پی داشت.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان