arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۵۰۵۰
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۰ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۷

وزیر خارجه آلمان: چشم‌پوشی از همکاری با آمریکا غیرممکن است / در واشنگتن، درمورد ایران گفت‌وگو می‌کنیم

وزیر امور خارجه آلمان در آستانه سفر خود به آمریکا از الزام همکاری با این کشور سخن گفت. ایران، سوریه و همچنین میانجیگری در مناقشه بر سر پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بین روسیه و آمریکا از جمله محورهای مذاکرات است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه آلمان در آستانه سفر خود به آمریکا از الزام همکاری با این کشور سخن گفت. ایران، سوریه و همچنین میانجیگری در مناقشه بر سر پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بین روسیه و آمریکا از جمله محورهای مذاکرات است.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری دویچه وله، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در آستانه دیدارش با مایک پامپئو، همتای آمریکایی‌اش بر لزوم همکاری تنگاتنگ با آمریکا بر سر مسائل کلیدی تاکید ورزیده و گفته است که آلمان و اروپا نمی‌توانند از همکاری با آمریکا چشم‌پوشی کنند.

این در حالی است که پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶، مناسبات آلمان و آمریکا رو به تیرگی نهاده بود. جنگ تجاری، عدم پایبندی آمریکا به توافق‌های بین‌المللی و همچنین تهدید آمریکا به فسخ پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه از جمله مسائلی هستند که منجر به اختلاف در مناسبات آمریکا با متحدان اروپایی آن شده‌اند.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان مایل است نه تنها در رابطه با ایران، سوریه و جنگ تجاری بین آمریکا و چین با مقامات و مسئولان دولت آمریکا گفت‌وگو و مذاکره کند، بلکه خواستار ایفای نقش میانجی در مناقشه بین آمریکا و روسیه است.

یکی از مسائلی که نگرانی‌های بین‌المللی را در پی داشته است، تهدید آمریکا به فسخ پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه است. دولت ترامپ اعلام کرده است که هرگاه روسیه موشک‌های نوع 9M729 را منهدم نکند، این کشور پیمان یاد شده را روز ۲ فوریه فسخ خواهد کرد.

هایکو ماس نیز از روسیه خواسته است تا برای نجات این پیمان، از انجام هر آنچه نقض این پیمان تلقی می‌شود، اجتناب ورزد. در سال ۲۰۱۴، آمریکا و متحدان اروپایی آن، تولید موشک‌های یاد شده از سوی روسیه را نقض پیمان یاد شده ارزیابی کرده بودند.

اشپیگل با انتشار گزارشی درباره سفر هایکو ماس به واشنگتن، احتمال عقب‌نشینی روسیه در این زمینه را بعید ارزیابی کرده است.

آلمان و اروپا نگران آن هستند که فسخ این پیمان، راه را برای مسابقه تسیحاتی هسته‌ای جدید بین آمریکا و روسیه هموار کند.

هنوز روشن نیست که آیا هایکو ماس در جریان سفر سه روزه خود به آمریکا با مسئولان آن کشور بر سر پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان یا پروژه "نورداستریم ۲" نیز گفت‌وگو خواهد کرد یا خیر.

اجرای این پروژه، از جمله مسائلی است که بر مناسبات آمریکا و آلمان سایه افکنده است.

دولت ترامپ بارها با اجرای این پروژه مخالفت کرده و نگران وابستگی بیشتر آلمان و اروپا به منابع انرژی روسیه است. حال آنکه دولت آلمان برای تامین نیازهای انرژی خود، بر اجرای این پروژه اصرار دارد.

نظرات بینندگان