arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۵۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۴ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۷

همزیستی خطرناک پشه‌ها و حاشیه‌نشینان چابهار

خطر شیوع تب دانگ از طریق پشه ناقل آئدس در چابهار وجود دارد، چرا که دو سوم جمعیت این شهر حاشیه‌نشین هستند و این پشه بیشتر در لاستیک‌های فرسوده لانه می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


سرپرست معاونت سیاسی و اجتماعی استاندار گفت: خطر شیوع تب دانگ از طریق پشه ناقل آئدس در چابهار وجود دارد، چرا که دو سوم جمعیت این شهر حاشیه‌نشین هستند و این پشه بیشتر در لاستیک‌های فرسوده لانه می‌کند.

محمد هادی مرعشی در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان در سالن جلسات استانداری افزود: اگر چابهار به این بیماری آلوده شود برخورد با آن بسیار مشکل است، باید برنامه‌ای برای پیشگیری داشته باشیم که به همین منظور جلسه‌ای در چابهار به میزبانی دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر برگزار می‌شود.

مرعشی با اشاره به آفت کش ها نیز بیان کرد: این موضوع هم بسیار مهم است و می طلبد جلسه ای با سازمان جهاد کشاوزی برگزار شود تا در این باره به یک جمع بندی برسیم و اگر موضوع ویژه است به آن رسیدگی شود.

به گفته وی، باید برای آگاه سازی مروجان کشاورزی و مدیران از خطرهای استفاده از آفت کش‌ها اقدام شود تا در نشست با مسئولان جهاد کشاورزی به یک جمع بندی برسیم، چون این موضوع می‌تواند یکی از دلایل افزایش سرطان باشد.

سرپرست معاونت امنیتی و انتظامی استانداری، درباره موضوع آب و آلودگی‌های آن نیز اظهار کرد: با کاهش سطح آب چاه نیمه‌ها در شمال و کاهش بارندگی در جنوب استان مشکلات جدی در زمینه تامین آب سالم و بهداشتی در این استان به وجود آمده است، به طور قطع اگر روند بارندگی به همین شکل باشد در سال آینده وضعیت مناسبی نخواهیم داشت.

به گفته وی، وارد نشدن آب به چاه نیمه‌ها و کاهش سطح این سدها شرایط را برای رشد نوعی جلبک فراهم کرده که سبب تغییر بو و طعم آب آشامیدنی مردم در سیستان شده است و در جنوب استان نیز در بیش از 1000 روستا به صورت سقایی آبرسانی می‌شود.

مرعشی تصریح کرد: مردم برای برطرف کردن نیازهای بهداشتی خود آب کافی در اختیار ندارند و شاید مجبور به اعلام وضعیت بحرانی در استان باشیم. این موضوع باید از طریق یک کارگروه به حوزه معاونت عمرانی استانداری ارجاع شود که در کمیته ویژه ایمنی آب و کمیته مدیریت بحران استان در دستور کار دارند.

وی بیان کرد: این موضوع خیلی می تواند موثر باشد و باید به شورای عالی سلامت کشور هم ارجاع شود و یکی از دستور کارهای این شورا، موضوع آب در سیستان و بلوچستان باشد تا با حضور استاندار و جمعی از مسئولان کشوری و استانی در این باره نتیجه گیری شود.

مرعشی عنوان کرد: درست است که پروژه آب رسانی از دریای عمان قرار است در دهه فجر کلنگ زنی شود ولی این طرح بلند مدت است و حداقل پنج سال و حداکثر ده سال زمان می برد بنابراین در شرایط فعلی مشکل را رفع نمی کند .

وی با اشاره به ایمنی مدارس اظهار کرد: درباره ایمنی مدارس که اهمیت زیادی هم دارد باید دستور عملی را تدوین کنیم و در این کارگروه به ادارات کل آموزش و پرورش و نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس برای اجرا ابلاغ شود؛ باید به این موضوع اهمیت زیادی داد چراکه بسیاری از مدارس غیر استاندارد است و باید دست کم استانداردها در این مدارس رعایت شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان