arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۷۹۳۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۰۹ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۷
العربی الجدید بررسی کرد؛

احتمال برخورد نظامی میان آمریکا و گروه های نزدیک به ایران در عراق چقدر است؟

حدود دو هفته پس از تحرکات ارتش آمریکا در فلوجه، الرمادی، هیت، القائم، موصل، تکریت و بغداد، رئیس جمهور ایالات متحده از حفظ حضور نظامی در عراق، با هدف کنترل ایران، صحبت کرد، تا به این شکل، بحران جدیدی را در عراق ایجاد کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

احتمال برخورد نظامی میان آمریکا و گروه های نزدیک به ایران در عراق چقدر است؟

العربی الجدید در مطلبی به قلم محمد علي و زيد سالم نوشت: حدود دو هفته پس از تحرکات ارتش آمریکا در فلوجه، الرمادی، هیت، القائم، موصل، تکریت و بغداد، رئیس جمهور ایالات متحده از حفظ حضور نظامی در عراق، با هدف کنترل ایران، صحبت کرد، تا به این شکل، بحران جدیدی را در عراق ایجاد کند.

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: این بحران می تواند باعث انتقال درگیریهای سیاسی، به سطح نظامی شود. همانطور که یکی از مسئولان عراقی در گفتگو با العربی الجدید، تصریح کرد که دو طرف درگیری، نیروهای آمریکایی و گروههای مسلح وابسته به ایران، تحت عنوان «مقاومت اسلامی» خواهند بود که مهمترین آنها، عصائب، طفوف، النجباء، امام علی و حزب الله عراقی هستند و طبق بیانیه نیروهای آمریکایی، این گروهها، اهداف مشروع آمریکا هستند.

صحبتهای ترامپ، در واقع همچون صاعقه ای بر سر حکومت عراق بود، که در این شرایط، ناچار است یک موضع واضح و صریح را در قبال حضور نیروهای آمریکایی در این کشور اتخاذ کند.

به گفته این مسئول، نخست وزیر عراق، عادل عبدالمهدی از طریق شخصیتهای دینی و سیاسی که ارتباط بیشتری با ایران دارند، از آنها خواست با آمریکایی ها تماسی نداشته باشند.

وی افزود: برقراری ارتباط بین حضور آمریکا در عراق، با کنترل ایران، به معنای علنی شدن این موضوع است و حال، دولت عراق، به ناچار باید موضع مشخصی در این باره داشته باشد.

ساعتهای گذشته، شاهد بزرگترین تنش سیاسی و امنیتی در عراق، در خصوص حضور نیروهای آمریکایی در این کشور بوده است. در این رابطه، برخی مسئولان عراقی، حضور نظامی آمریکا در عراق را امری مهم برای کنترل ایران می دانند. اما عده ای دیگر از احزاب سیاسی؛ مخالف این منطق هستند و آن را برخلاف قوانین بین المللی و ناقض حق حاکمیت عراق می دانند.

همچنین به گزارش منابع آگاه العربی الجدید، تعدادی از فرماندهان برجسته حشد الشعبی، نزدیک به تهران، در روز سه شنبه نشستی برگزار کردند که هدف از آن، بررسی اتخاذ یک موضع واحد در مورد صحبتهای ترامپ و حضور آمریکا بود.

یک منبع نزدیک به دولت عراق می گوید: تحولات اخیر در پرونده نیروهای آمریکایی، عبدالمهدی را در شرایط سختی قرار داده است. وی نگران برخورد نیروهای آمریکایی با گروههای مسلح وابسته به تهران در عراق است؛ امری که در صورت وقوع، خسارتهای زیادی را متوجه عراق می کند. این در حالی است که برخی فرماندهان حشد الشعبی، از جمله هادی العامری،در مورد عدم تعرض حشد الشعبی به نیروهای آمریکایی، ضمانتهای کافی را به نخست وزیر عراق داده اند. با این حال، عبدالمهدی نگران عمل نکردن آنها به تعهداتشان در این باره است.

در این میان، سرمد البیاتی، تحلیلگر مسائل عراق معتقد است که برخورد بین گروههای حشد الشعبی و آمریکایی ها، حداقل در زمان حاضر اتفاق نمی افتد؛ چرا که فضا برای تمام طرفها مشخص نیست. اما این احتمال وجود دارد که شاهد برخوردی بین دو طرف باشیم.

وی در گفتگو با العربی الجدید تصریح کرد که گروههای مسلح عراقی، منتظر کوچکترین تعرض آمریکا به خود هستند، تا اقدام به حمله مستقیم کنند.

مترجمه: مریم نصرالهی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۸
غیر قابل انتشار: ۰
بوذرجمـهـری
|
Germany
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
10
10
مطمـئـنـم آمریکاجرأت نداره ازین غلطهابکندچون جـواب مقاومـت حتمی ودردناک است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
10
8
امریکا جرأت رویارویی با هیچ نیرویی که حتی نام ایران را بدروغ هم بخودش بچسبونه نداره. فقط برای ارعاب ترسوها این غلطها را میکنند
نظرات بینندگان