arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۸۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۲ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۷

نحوه بررسی سوال از وزرا در مجلس تغییر می‌کند

عباس پاپی‌زاده نایب رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس با اشاره به انتقادات مطرح شده درباره بی‌اثر بودن طرح سوال از وزرا در مجلس، گفت:در قانون اساسی این پیش‌بینی شده که نمایندگان از بازوهای نظارتی خود به مانند طرح سوال، استیضاح و تحقیق وتفحص استفاده کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

نایب‌رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس از رایزنی با شورای نگهبان برای تغییر در نحوه بررسی سوال از وزرا در قوه مقننه خبر داد.

به گزارش تسنیم، عباس پاپی‌زاده نایب رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقادات مطرح شده درباره بی‌اثر بودن طرح سوال از وزرا در مجلس، گفت:در قانون اساسی این پیش‌بینی شده که نمایندگان از بازوهای نظارتی خود به مانند طرح سوال، استیضاح و تحقیق وتفحص استفاده کنند.

وی با بیان اینکه طرح سوال از نمایندگان موضوعی است که مردم از طریق نمایندگان آن را دنبال می‌کنند، ادامه داد:متاسفانه در قانون اساسی سازوکاری در سطح پایین‌تر از استیضاح که وزرا را وادار به پاسخگویی کنیم پیش‌بینی نشده است.

نماینده مردم دزفول در مجلس تصریح کرد: خیلی وقت‌ها سوال از وزیر در صحن پارلمان مطرح می‌شود و وزرا می آیند و پاسخ نماینده‌ها را می‌دهند و که در برخی مواقع نیز مجلس توضیحات وزرا را کافی نمی‌داند و از آن قانع نمی‌شود و نمایندگان به آن وزیر در عرف مجلس کارت زرد می‌دهند که در بهبود عملکرد وزیر کمک می‌کند.

نایب‌رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس اضافه کرد: البته وزیری که 3 بار از مجلس کارت زرد دریافت می‌کند واقعاً از نظر عملکردی ضعیف است و ایرادی در زیر مجموعه او وجود دارد.

پاپی‌زاده ادامه داد:کارت زرد در مجلس عرفی است و در قانون برای اینکه وزیری پس از دریافت 3 کارت زرد چه اتفاقی برایش بیفتاد پیش‌بینی‌های لازم انجام نشده است.

نایب‌رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: در چند روز گذشته در کمیسیون با مشورت شورای نگهبان و مرکز پژوهش‌های مجلس در حال بررسی پیشنهاداتی هستیم تا آیین‌نامه داخلی پارلمان برای نحوه بررسی سوال از وزرا را تغییر دهیم و امیدواریم تا یک ماه آینده این موضوع را نهایی کنیم.

برچسب ها: وزرا ، مجلس
نظرات بینندگان