arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۸۰۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۲ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۷

مینیاتوری ترین دایناسور جهان کشف شد

کشف گونه جدید دایناسورها همیشه برای پژوهشگران جذاب است و این بار نیز  کشف یک دایناسور مینیاتوری در مغولستان توجه زیادی را به خود جلب کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کشف گونه جدید دایناسورها همیشه برای پژوهشگران جذاب است و این بار نیز  کشف یک دایناسور مینیاتوری در مغولستان توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، وقتی صحبت از دایناسورها می شود همه ما به یاد دایناسورهایی غول پیکر و با ابعادی بسیار بزرگ می افتیم. اما کشف بقایای جدید از یک دایناسور تمامی معادلات پیشین را به هم زده است.

این گونه تازه کشف شده«oviraptorosaurs» که در صحرای گبی مغولستان یافت شده، متعلق به حدود 70 میلیون سال پیش است. پیش از این نیز گونه هایی مشابه با این دایناسور کشف شده بود اما جالب است که این گونه بسیار کوچک تر از نمونه های پیشین است و حدود 8 متر طول دارد.

فرم سر و جمجمه این دایناسور نیز منحصر به فرد است و منقار و سری مشابه با طوطی های امروزی دارد. نمونه های مشابه با Oviraptorid عمدتا در آسیا یافت شده اند، هرچند برخی از فسیل ها در آمریکای شمالی و انگلستان نیز  شباهت هایی با این فسیل دارند.

به طور مشخص، نمونه ای که توسط تیم تحقیقاتی بین المللی ژوراسیک کشف شده است احتمالا بسیار جوان است و بر اساس تجزیه و تحلیل استخوان ران دایناسور حدس زده می شود که در سال های ابتدایی زندگی خود قرار داشته است.

تخمین ها و گماه زنی هایی که در مورد ظاهر این دایناسور انجام شده نشان می دهد این دایناسور ظاهری ترکیبی از مارمولکی عظیم الجثه و نوعی جدید از جوجه تیغی است. این کشف نشان می دهد انتظار ما از دایناسورهایی با ظاهری بسیار بزرگ و عظیم چندان درست نیست و گاهی دایناسورها ابعادی بسیار کوچک تر از انتظارات ما دارند.

 

 

نظرات بینندگان