arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۸۵۱۸
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۸ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۷

کره جنوبی: امپراطور ژاپن به خاطر استفاده اجباری از زنان کره جنوبی در جنگ جهانی دوم عذرخواهی کند

سخنگوی مجلس ملی کره جنوبی از 'آکی هیتو' امپراطور ژاپن خواست تا نسبت به استفاده اجباری از زنان کره جنوبی در جبهه‌های جنگی ارتش ژاپن در طول جنگ جهانی دوم عذرخواهی کند.'مون هی سانگ' روز یکشنبه در مصاحبه‌ای 'آکی هیتو' امپراطور کنونی ژاپن را «پسر مجرم اصلی جنایات جنگی» خواند.این مقام کره جنوبی در پاسخ به این سئوال که چطور می‌توان سال‌ها جنگ میان دو کشور را فراموش کرد گفت: تنها با عذر خواهی امپراطور ژاپن این امر ممکن است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی مجلس ملی کره جنوبی از 'آکی هیتو' امپراطور ژاپن خواست تا نسبت به استفاده اجباری از زنان کره جنوبی در جبهه‌های جنگی ارتش ژاپن در طول جنگ جهانی دوم عذرخواهی کند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری کیودو ژاپن، 'مون هی سانگ' روز یکشنبه در مصاحبه‌ای 'آکی هیتو' امپراطور کنونی ژاپن را «پسر مجرم اصلی جنایات جنگی» خواند.
'آکی هیتو' امپراطور کنونی ژاپن پسر 'هیرو هیتو' امپراطور ژاپن در زمان در جنگ جهانی دوم است.
این مقام کره جنوبی در پاسخ به این سئوال که چطور می‌توان سال‌ها جنگ میان دو کشور را فراموش کرد گفت: تنها با عذر خواهی امپراطور ژاپن این امر ممکن است.
او تاکید کرد امیدوار است امپراطور ژاپن قبل از کناره گیری از سمت این کار را انجام دهد، 'آکی‌هیتو' امپراتور ۸۵ ساله ژاپن قرار است ۳۰ آوریل امسال (۱۰ اردیبهشت) از مقام خود کناره گیری کند.
به عقیده محققان ژاپنی بیش از ۲۰ هزار و به عقیده برخی محققان کره جنوبی تا ۴۰۰ هزار زن و دختر در طول استعمار ژاپن بر منطقه در جنگ جهانی دوم، به عنوان زنان آسایشگر و بردگان جنسی، قربانی نظامی گری ژاپن شده اند.
با وجود آنکه بیشتر این زنان از کشور‌هایی نظیر کره، چین و فیلیپین به مکان‌هایی تحت عنوان ایستگاه‌های آسایش آورده می‌شدند، اما از دیگر مناطق تحت سلطه ژاپن در آن زمان همچون برمه، تایلند، مالزی، تایوان و اندونزی نیز زنان را به این ایستگاه‌ها منتقل می‌کردند.
بر اساس شواهد، این زنان در مواردی با وعده کار در کارخانه‌ها یا مشاغل دیگر اغوا شده و به ایستگاه‌های آسایش می‌آمدند و در این ایستگاه که در نقاط مختلف کشور‌های تحت سلطه ژاپن قرار داشتند، زندانی می‌شدند.
با بالاگرفتن بحران بر سر موضوع زنان آسایشگر میان ژاپن و کره جنوبی، دسامبر سال ۲۰۱۵ طرفین به توافق رسیدند که مسایل باقیمانده از دوران مربوط به تجاوز نظامیان ژاپن به کره و موضوع بردگان جنسی به خدمت گرفته شده برای نظامیان ژاپنی در جنگ جهانی دوم را با پرداخت غرامت به بازماندگان این حادثه حل و فصل کنند.
بر اساس این توافق ژاپن علاوه بر عذرخواهی از کره جنوبی، مبلغی معادل ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار به این کشور می‌پردازد کره جنوبی هم گفته است برداشتن مجسمه‌ای که سمبل «زنان آسایشگر» است را مورد بررسی قرار می‌دهد فعالان کره‌ای این مجسمه را در سال ۲۰۱۱ در بیرون سفارت ژاپن در سئول قرار دادند.
اما مردم در کره جنوبی نسبت به این توافق اعتراض کردند و از همان زمان بار‌ها راهپیمایی‌ها و تجمعاتی در شهر سئول و دیگر شهر‌های این کشور علیه ژاپن شکل گرفت.
بر اساس گزارش رسانه‌های کره ای، تا سال ۲۰۰۷، تعداد ۱۲۰ نفر از این «زنان آسایشگر» زنده بودند، اما امروز فقط حدود ۴۷ نفر زنده هستند که بیشتر آن‌ها بالای ۹۰ سال سن دارند.

نظرات بینندگان