arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۸۷۰۳
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۰ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۷

خلیل زاد: آزادی یکی از رهبران طالبان در پاکستان به خواست آمریکا بود

نماینده آمریکا در امور افغانستان، گفت: ملا برادر، یکی از بنیانگذاران و رهبران طالبان که در اواخر سال گذشته پس از حبس طولانی در پاکستان آزاد شد، بنا به درخواست آمریکا از زندان آزاد شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده آمریکا در امور افغانستان، گفت: ملا برادر، یکی از بنیانگذاران و رهبران طالبان که در اواخر سال گذشته پس از حبس طولانی در پاکستان آزاد شد، بنا به درخواست آمریکا از زندان آزاد شده است.

به گزارش تسنیم، به نقل از خبرگزاری فرغنه، به‌گفته زلمی خلیلزاد، این تصمیم مقامات پاکستانی را قادر به بهبود روابط با افغانستان و ایالات متحده خواهد کرد.

این دیپلمات همچنین اضافه کرد که آزادی برادر به روند مذاکرات صلح کمک خواهد کرد.

عبدالغنی برادر یکی از نزدیکترین کسان به ملا عمر رهبر طالبان بود که چند سال پیش کشته شد. در گذشته، او علیه نیرو‌های شوروی کنار مجاهدین می‌جنگید، بعدها، هنگامی که طالبان در افغانستان به قدرت رسید، از مقامات ارشد این رژیم شد (از جمله وزیر دفاع). بعد‌ها او در جنگ علیه نیرو‌های آمریکایی شرکت کرد.

گزارش شده است که او فرماندهان میدانی را منصوب، عملیات تاکتیکی را برنامه‌ریزی و پول را توزیع کرد. برادر یکی از طراحان تاکتیک‌های خرابکاری مین‌گذاری کنارجاده‌ای بود که در آن‌ها دستگاه‌های انفجاری دست‌ساز مورد استفاده قرار می‌گرفت.

براساس برخی گزارش‌ها، حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان را نجات داده بود، که به‌خاطر آن به وی وعده حمایت، امنیت و حتی مقام دولتی داده شد. با وجود این، پس از آنکه نیرو‌های آمریکایی خانه او را بمباران کردند، از کشور فرار کرد و به پاکستان رفت. او در سال ۲۰۱۰ توسط سرویس‌های امنیتی بازداشت شد. طبق یک نظریه، دولت پاکستان امیدوار بود از او به‌عنوان یک ابزار برای نفوذ در افغانستان استفاده کند.

در اکتبر سال ۲۰۱۸، آزادی او گزارش شد (منابع سرویس خدمات ویژه پاکستانی گفتند این نتیجه "مذاکرات در سطح بالا" است). او بعد‌ها رهبر دفتر سیاسی طالبان در قطر شد. به‌گفته منابعی در طالبان، در آینده نزدیک او در مذاکرات با نمایندگان ایالات متحده شرکت خواهد کرد.

انتصاب ملا برادر برای وزارت امور خارجه روسیه مثبت بود (در حالی که طالبان در روسیه رسماً به‌عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است).

ضمیر کابولوف، مدیر بخش آسیایی وزارت گفت: "ما انتصاب یک رئیس جدید برای دفتر سیاسی را به‌طور مثبت ارزیابی می‌کنیم. اهمیت این موضوع در این حقیقت است که، همان‌طور که گفته شد، او از جانب رهبر طالبان مختار است تا هرگونه تصمیماتی را اتخاذ کند».

از سوی دیگر، دولت افغانستان از جانب خود، به‌تازگی شکایتی را به سازمان ملل متحد در مورد این موضوع ارائه کرد که در مذاکرات اخیر برگزارشده در مورد افغانستان در مسکو، طالبان حضور داشت که در لیست تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد. اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، گفت که شرکت کنندگان در نشست هیچ اختیاری نداشتند و افزود که توافقی که مقامات افغان با طالبان به‌دنبال آن هستند، تنها می‌تواند با مشارکت ساختار‌های رسمی به دست آید.

نظرات بینندگان