arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۸۷۸۵
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۷ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۷

اشرف غنی: من آمریکایی ها را برای گفت وگو با طالبان قانع کردم

رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد که آمریکایی‌ها تا سه سال پیش حاضر به گفت: وگوی صلح با طالبان نبودند و وی آن‌ها را قانع کرده که با طالبان برای رسیدن به صلح گفت: وگو کنند. اشرف غنی گفت که با طالبان صلح می‌کند به شرط حفظ دستاورد‌های ۱۸ سال گذشته و حفظ حقوق زنان مطابق باقانون اسلامی که در صدر اسلام به زنان قایل بودند، بالاتر از آن چیزی نمی‌خواهد و زنان افغان هم همان حقوق را لازم دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اشرف غنی: من آمریکایی ها را برای گفت وگو با طالبان قانع کردم

رئیس جمهوری افغانستان در نشست مشورتی صلح با شماری از مردم این کشور اعلام کرد که آمریکایی ها تا سه سال پیش حاضر به گفت وگوی صلح با طالبان نبودند و وی آنها را قانع کرده که با طالبان برای رسیدن به صلح گفت وگو کنند.

به گزارش ایرنا، «محمداشرف غنی» روز دوشنبه درنشست مشورتی صلح درکاخ ریاست جمهوری یکبار دیگر از طالبان خواست که در گفت وگوهای صلح حاضر شوند و آنچه را می خواهند، حاضر است بر سرآن با آنها به بحث و گفت وگو بنشیند.

به نظر می رسد رئیس جمهوری افغانستان این سخنان را در پاسخ به گفته طالبان ارائه کرده است که بخ تازگی مدعی شده اند که محمد اشرف غنی برای آسیب رساندن به روند صلح تلاش می کند.

وی گفت که افغان ها طالبان را می پذیرند و آنها هم باید مردم افغانستان را بپذیرند و جنگ در این کشور کار آسان است که هر روز جریان دارد و صلح شجاعت می خواهد که بیایند صلح کنند.

رئیس جمهوری افغانستان گفت که با طالبان صلح می کند به شرط حفظ دستاوردهای 18سال گذشته و حفظ حقوق زنان مطابق باقانون اسلامی که در صدر اسلام به زنان قایل بودند، بالاتر از آن چیزی نمی خواهد و زنان افغان هم همان حقوق را لازم دارند.

غنی گفت که اجماع منطقه ای برای رسیدن به صلح پایدار ضرورت دارد و وی بیشتر از هرکسی دیگر دراین رابطه تلاش کرده است وصلح براساس تأمین منافع همه امکان پذیر خواهد شد.

رئیس جمهوری افغانستان همچنین گفت که تا زمان بازگشت کامل مهاجران افغان از کشورهای های همسایه، منطقه و جهان صلح پایدار ناممکن است و باید مهاجران برای تأمین صلح پایدار در این کشور، با عزت کامل برگردانده شوند.

وی گفت که توافق نامه صلح را در مکه و مدینه با طالبان امضا خواهند کرد و نمی خواهد که توافق نامه صلح افغانستان در مسکو امضا شود.وی بدون نام بردن از رهبران سیاسی که در نشست مسکو با طالبان شرکت کرده بودند، گفت که آنها به هر دستاوردی که با طالبان رسیدند، از موضع دولت و مردم حمایت کنند و شکاف بین دولت و ملت به سود صلح نیست و مردم از دولت حمایت قاطع می کنند.

وی گفت که اتحادیه اروپا تعهد کرده است که پس از صلح مشارکت وسیع با افغان ها برای توسعه و پیشرفت افغانستان انجام خواهد داد.

این در حالی است که سفر منطقه ای نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان بزودی به کشورهای اروپایی، قطر و افغانستان برای دور پنجم آغاز خواهد شد.

طالبان تاکنون حاضر نشده که با دولت افغانستان بطور مستقیم وارد گفت وگو شود اما امروز منابع خبری در افغانستان به نقل از «حنیف اتمر» یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری سال آینده و مشاور سابق امنیت ملی ریاست جمهوری اعلام کرد که در نشست آینده قطر نمایندگان دولت نیز حضور خواهند داشت.

برچسب ها: اشرف غنی ، طالبان
نظرات بینندگان