arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۸۷۹۱
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۸ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۷

نفت خاورمیانه از برنت گرانتر شد!

شاخص های نفت خاورمیانه به قیمتی بالاتر از نفت خام برنت رسیده‌اند چون تحریم های آمریکا بر ونزوئلا و ایران به همراه کاهش تولید اوپک، عرضه نفت ترش متوسط و سنگین را محدود کرده است .تحریم های آمریکا و ونزوئلا ناگهان صادرات نفت خام این کشور به آمریکا را در ماه گذشته متوقف کرد و تقاضا برای نفت خام ترش متوسط و سنگین را از مناطق دیگر بالا برد .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

شاخص های نفت خاورمیانه به قیمتی بالاتر از نفت خام برنت رسیده‌اند چون تحریم های آمریکا بر ونزوئلا و ایران به همراه کاهش تولید اوپک، عرضه نفت ترش متوسط و سنگین را محدود کرده است .

به نقل از رویترز، شاخص های نفت خاورمیانه دبی و DME عمان به قیمتی بالاتر از نفت خام برنت رسیده‌اند چون تحریم های آمریکا بر ونزوئلا و ایران به همراه کاهش تولید اوپک، عرضه نفت ترش متوسط و سنگین را محدود کرده است .

نفت خام ترش که اساسا در خاورمیانه ، کانادا و آمریکای لاتین تولید می‌شود سولفور بالایی دارد و معمولا ارزان تر از برنت، شاخص نفت سولفور پایین در حوزه آتلانتیک است .

ولی قیمت شاخص نفت خام دبی و DME عمان برای ماه آوریل در بازار آسیا از ابتدای فوریه بالاتر از نفت برنت قرار دارد .

تیلاک داشی، تحلیلگر مرکز مشاوره نفت و گاز میوس استنسیل گفت :« اعمال تحریم های بیش از حد انتظار آمریکا بر صادرات نفت خام ونزوئلا، کاهش اخیر تولید عربستان و عدم اطمینان در مورد معافیت ها از تحریم های ایران، همه باعث گران شدن نفت خام ترش نسبت به شاخص های شیرین مثل برنت شده است» .

تحریم های آمریکا و ونزوئلا ناگهان صادرات نفت خام این کشور به آمریکا را در ماه گذشته متوقف کرد و تقاضا برای نفت خام ترش متوسط و سنگین را از مناطق دیگر بالا برد .

این تحریم ها که هدفشان قطع دسترسی مادورو به درآمد نفتی کشورش بود، از 28 آوریل شامل خریداران غیرآمریکایی نفت ونزوئلا هم میشود و جلوی پرداخت پول نفت ونزوئلا با دلار آمریکا را می گیرد.

به علاوه، عدم اطمینان در مورد تمدید معافیت ها برای واردات نفت ایران در ماه مه هم قیمت نفت خاورمیانه را بالا برده است. این معافیت ها قبلا به بزرگترین خریداران نفت ایران مثل چین، هند ، ژاپن و کره جنوبی اهدا شده بود .

تصمیم اوپک و روسیه برای مهار تولید نفت هم ارزش نفت خام ترش را بالا برده است. تقاضای شدید آمریکا برای نفت سنگین به منظور جایگزینی عرضه نفت ونزوئلا قیمت ها را برای نفت خام سنگین آمریکا و درجات نفت آمریکای لاتین بالاتر برده است و عرضه این نفت ها را به آسیا محدود کرده است .

نفت کاستیلای کلمبیا حتی قبل از اعلام برنامه بارگیری آن فروخته شد. پالایشگاه های آمریکا به دنبال نفت بیشتری از خاورمیانه هستند که تقاضا برای این بشکه ها را بالا برده است آن هم در زمانی که دو پالایشگاه جدید در چین و مالزی پالایش آزمایشی خود را شروع کرده اند و تقاضای نفت در آسیا هم افزایش یافته است .

در همین حین ،پالایشگاه های سراسر جهان در حال پالایش نفت خام متوسط و سنگین بیشتری هستند تا سود بیشتری از نفت سوخت و فراورده های نفتی به دست آورند که باعث شده فاصله بین نفت سنگین عربستان و نفت سبک آن در آسیا طی یک دهه گذشته کمترین حد باشد .

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان