arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۸۸۶۴
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۰ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۷

ادامه کاهش تولید اوپک و تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا و ایران / نفت گران شد

قیمت نفت روز سه شنبه تحت تأثیر کاهش تولید اوپک و تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا و ایران، افزایش پیدا کرد. تحلیلگران می‌گویند با کاهش داوطلبانه تولید از سوی اوپک و تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا و ایران، بازارها کمبود عرضه پیدا کرده‌اند اما برخی از ریسک‌های بخش عرضه به حد کافی مورد توجه قرار نگرفته‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قیمت نفت روز سه شنبه تحت تأثیر کاهش تولید اوپک و تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا و ایران، افزایش پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۷ سنت یا ۰.۷ درصد افزایش، به ۵۲۷۸ دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، با ۵۰ سنت یا ۰.۸ درصد افزایش، به ۶۲.۰۱ دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت روز گذشته با ۱.۷ درصد کاهش بسته شده بود.

به گفته معامله‌گران، ادامه تعطیلی قسمت‌هایی از خط لوله کی‌استون که نفت کانادا را به آمریکا منتقل می‌کند نیز به تقویت بهای وست تگزاس اینترمدیت کمک کرده است.

تحلیلگران می‌گویند با کاهش داوطلبانه تولید از سوی اوپک و تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا و ایران، بازارها کمبود عرضه پیدا کرده‌اند اما برخی از ریسک‌های بخش عرضه به حد کافی مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

بانک جی پی مورگان آمریکا در یادداشتی هفتگی نوشت: ما معتقدیم که نفت روی ریسک‌های عرضه حساب نکرده است زیرا بازارها اخیراً به مذاکرات تجاری آمریکا و چین متمرکز شده و ریسک‌های مربوط به از دست رفتن نفت ونزوئلا را نادیده گرفته‌اند. اگر مذاکرات تجاری به حل اختلافات دو کشور منتهی شود، نتیجه مثبتی خواهد شد و توجهات را از نگرانی‌های کلان که روی رشد تقاضا برای نفت تأثیر منفی می‌گذارد به کمبود عرضه و ریسک‌های ژئوپلیتیکی معطوف خواهد کرد.

بانک امریکا مریل لینچ اعلام کرده با مدیریت عرضه از سوی اوپک و منازعات سیاسی در خاورمیانه و افزایش عرضه غیر اوپک، سهم بازار جهانی اوپک از ۳۱.۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ به ۲۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ کاهش پیدا خواهد کرد.

رشد عرضه آمریکا و کندی اقتصادی، ممکن است امسال پیشروی بازارهای نفت را محدود کند.

ادوارد مویا، تحلیلگر بازار در شرکت OANDA در این باره گفت: نگرانی‌ها نسبت به مازاد عرضه که ناشی از رشد عرضه آمریکا است، با نزدیک شدن به ماه‌های گرم‌تر همچنان موضوع اصلی مورد توجه بازارهای نفت خواهد ماند.

طبق یادداشت مورگان استنلی، افزایش تولید نفت آمریکا که عمدتاً از نوع سبک است و سال گذشته به رکورد ۱۱.۹ میلیون بشکه در روز صعود کرد، به تولید مازاد بر نیاز بنزین منجر شده است.

حاشیه سود بنزین از اواسط سال ۲۰۱۸ سقوط کرده و در آسیا و اروپا در بحبوحه رشد ضعیف تقاضا و رشد عرضه، منفی شده است. حاشیه سود ضعیف پالایش و آمار اقتصادی نه چندان مطلوب به معنای آن است که قیمت نفت فضای محدودی برای افزایش خواهد داشت و سقف قیمت نفت برنت ۶۵ دلار در هر بشکه در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

بانک امریکا مریل لینچ نیز با هشدار نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی، قیمت نفت برنت را ۷۰ دلار و وست تگزاس اینترمدیت را ۵۹ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۹ و به ترتیب ۶۵ دلار و ۶۰ دلار در سال ۲۰۲۰ پیش بینی کرد.

نظرات بینندگان