arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۸۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۷

واکنش ترکیه به اظهارات مکرون درباره «کشتار ارمنی‌ها»: فرانسه باید به خاطر جرم‌هایش در آفریقا محاکمه شود

عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم ترکیه اعلام کرد: فرانسه باید با تاریخ روبه‌رو شود. مقامات این کشور باید به خاطر کشتارها و نقض حقوق بشر در کشورهای آفریقایی از کامرون گرفته تا الجزایر در برابر عدالت حاضر شوند. وی ادامه داد: مساله تراژیک این است که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به تازگی درباره تاریخ (حوادث کشتار ارمنی‌ها در سال ۱۹۱۵ توسط نیروهای عثمانی) حرف می‌زند. مواجهه با تاریخ باید معنای دیگری برای فرانسه داشته باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی حزب حاکم ترکیه اعلام کرد: مقامات فرانسه به خاطر نقض حقوق بشر و کشتار مردم در آفریقا از کامرون گرفته تا الجزایر باید محاکمه شوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم ترکیه اعلام کرد: فرانسه باید با تاریخ روبه‌رو شود. مقامات این کشور باید به خاطر کشتارها و نقض حقوق بشر در کشورهای آفریقایی از کامرون گرفته تا الجزایر در برابر عدالت حاضر شوند.

وی ادامه داد: مساله تراژیک این است که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به تازگی درباره تاریخ (حوادث کشتار ارمنی‌ها در سال ۱۹۱۵ توسط نیروهای عثمانی) حرف می‌زند. مواجهه با تاریخ باید معنای دیگری برای فرانسه داشته باشد.

چلیک اظهار کرد: جرایمی که مقامات فرانسه مرتکب آن شده‌اند کاملاً آشکار است. پنهان شدن پشت حوادث تاریخی دیگر یک اقدام سیاسی است.

او در این اظهارات به توئیت اخیر ماکرون درباره "نسل‌کشی ارمنی‌ها" در سال ۱۹۱۵ اشاره کرد.

چلیک هشدار داد: ترکیه نه تنها این اقدام را محکوم می‌کند، بلکه این مساله می‌تواند بر روابط دوجانبه تأثیر بگذارد.

وی افزود: ماکرون در ماه‌های گذشته به خاطر اعتراضات جلیقه زردها در تنگنا قرار گرفته و می‌خواهد با این اقدامات و اتهامات بی‌پایه و اساس خود را نجات دهد.

او در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به سیاست چین علیه اویغورها اعلام کرد: ترکیه به تمامیت ارضی و امنیت چین احترام می‌گذارد، اما نگه داشتن بیش از یک میلیون اقلیت اویغور در کمپ‌ها و زندان‌ها غیرقانونی است.

وی ادامه داد: اگر رویکرد شفاف و درستی درباره این مساله اتخاذ شود، فرصتی ایجاد می‌شود که تنش‌ها کاهش یافته و همگان متوجه شوند که چه اتفاقی افتاده است.

چلیک در بخش دیگری از اظهاراتش درباره منطقه امن در شمال سوریه گفت، نگرانی‌های ترکیه درباره امنیت کشورش نمی‌تواند موضوع مذاکرات باشد، مذاکراتی که ممکن است به تعویق بیفتد و یا تمدید شود.

وی ادامه داد: نیروهای مسلح ترکیه ظرفیت انجام هرگونه عملیات را برای امنیت کشور دارند. اقدام درست این است که از ایجاد مامن‌های امن برای تروریست‌ها جلوگیری کنیم.

نظرات بینندگان