arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۹۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۳ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۷

ادعای جدید وزارت دادگستری ایالات متحده علیه ایران: جاسوسی اینترنتی از طریق فیسبوک

وزارت دادگستری ایالات متحده مدعی شده که فیسبوک در عملیات جاسوسی اینترنتی ایران استفاده می شود،بر اساس این ادعا یک افسر اطلاعاتی سابق نیروی هوایی ایالات متحده و هکرهای ایرانی، با همکاری یکدیگر حسابهای فیسبوک جعلی را برای فریب دادن مقامات ایالات متحده ایجاد می کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت دادگستری ایالات متحده مدعی شده که فیسبوک در عملیات جاسوسی اینترنتی ایران استفاده می شود،بر اساس این ادعا یک افسر اطلاعاتی سابق نیروی هوایی ایالات متحده و هکرهای ایرانی، با همکاری یکدیگر حسابهای فیسبوک جعلی را برای فریب دادن مقامات ایالات متحده ایجاد می کردند.

 به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، وزارت دادگستری ایالات متحده، مدعی است که این افسر اطلاعاتی سابق نیروی هوایی ایالات متحده با  همکاری هکرهای ایرانی که از فیسبوک و ایمیل استفاده می کنند در  تلاش برای فریب دادن همکاران سابق خود و ترغیب آنان به دانلود نرم افزارهای مخرب بوده که در نهایت باعث می شده فعالیت های کامپیوتری کاربران  آمریکایی توسط نیروهای امنیتی ایرانی دنبال شود.

بر اساس گزارش وزارت دادگستری ایالات متحده، این افسر که مونیکا ویت نام دارد رسما به جاسوسی برای دولت ایران متهم شده است. این گزارش مدعی است ویت از سال 2013 با ایران در ارتباط است.

در حال حاضر. بزرگترین شبکه اجتماعی جهان تحت فشار قرار گرفته است تا بیشتر از گذشته برای مبارزه با اطلاعات نادرست اقدام کند. فیسبوک طی سال 2018 اقدام به کاهش حساب های جعلی، از جمله 783 صفحه، گروه و حساب های وابسته به ایران کرد.

فیسبوک در بیانیه ای اظهار داشت که این شرکت هیچ چیزی برای به اشتراک گذاشتن آنچه که در ادعای وزارت دادگستری اعلام ده ندارد و این ادعا را تایید نمی کند. اما اسناد وزارت دادگستری ایالات متحده، شامل اطلاعاتی دیگر است.

ایالات متحده ادعا می کند که از دسامبر 2014 تا مه 2015، دست کم چهار تبعه ایرانی، حساب های جعلی فیسبوک را برای هدف قرار دادن همکاران سابق ویت ایجاد کرده اند. مجتبی مسعوپور، بهزاد مسری، حسین پورار و محمد پریار نام این چهار مظنون است که از سوی دولت ایالات متحده ادعا شده که از نرم افزارهای مخرب برای دنیال کردن فعالیت کاربران استفاده می کنند و از دوربین وب کم تا آنچه کاربران قربانی، تایپ می کنند را رصد می کنند.

بر اساس این ادعا، این گروه سپس یک حساب کاربری فیسبوک جعلی با نام "بلا وود" ایجاد کرد و یک درخواست دوستی به یکی از همکاران سابق ویتت که در آن زمان در افغانستان بود، فرستادند. یک ایمیل جداگانه نیز از یک حساب جعلی برای وی ارسال شد که شامل پیوندهایی بود که می توانست این افراد را هک کند.

در بخشی دیگر از  ادعای وزارت دادگستری ایالات متحده اعلام شده که هکرهای ایرانی از عکس و اطلاعات یکی دیگر از مقامات آمریکایی برای ایجاد یک حساب فیشینگ جعلی استفاده کرده اند تا برخی از فایلهای حاوی بدافزار را ارسال کنند.

 

نظرات بینندگان