arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۹۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۳ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۷

ساخت روبات خورشیدی با الهام از مورچه صحرایی

گروهی از پژوهشگران فرانسوی با الهام از مورچه صحرایی نوعی روبات خورشیدی طراحی کرده اند که می تواند بی نیاز از جی پی اس مسیریابی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گروهی از پژوهشگران فرانسوی با الهام از مورچه صحرایی نوعی روبات خورشیدی طراحی کرده اند که می تواند بی نیاز از جی پی اس مسیریابی کند.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، روبات خورشیدی و شش پای فرانسوی موسوم به"AntBot" ، یک روبات 9 اینچی است که با الهام از مورچه صحرایی طراحی شده است.

نکته مهم و مثبت در مورد این روبات به سیستم ناوبری و حرکت آن مرتبط است. این مهارت ها، که اخیرا در نشریه Science Robotics منتشر شده است، نشان می دهد این روبات ها می توانند بدون نیاز به هیچگونه سیستم جی پی اس به راحتی مسیریابی کنند.

البته ساخت و طراحی روبات های مبتنی بر حشرات و عنکبوت ها موضوع جدیدی نیست. اما این روبات ها به شدت شبیه به مورچه های صحرایی هستند.

به گفته جولین  دوپریکس، مهندس و دانشجوی دکترا، مورچه های صحرایی  سفرهای زیادی را در جستجوی غذا انجام می دهند، اما جالب است که آنها مسیر رفت و برگشت خود را نه به واسطه بوها، بلکه به واسطه پیگیری نور خورشید پیدا می کنند. بر همین اساس نیز پژوهشگران ازهمین الگو برای توسعه روبات های خود استفاده کرده اند.

نکته جالب دیگر در مورد این مورچه ها این است که می توانند در دمای محیط تا 150 درجه فارنهایت "سفرهای تغذیه ای " انجام دهند و حتی مسیرهای غذایابی خود را طی کنند. به عبارت دیگر، مورچه ها از انواع ترفندها برای کمک به مسیریابی استفاده می کنند و به یاد می آورند که خانه هایشان کجاست. پژوهشگران نیز از همین توانایی یکپارچه سازی اطلاعات مورچه ها الگو گرفته اند و مسیر رویات ها را طراحی می کنند.

شاید بسیاری از افراد ندانند که چشم های این مورچه های نسبت به اشعه های مختلف خورشید در ساعات مختلف واکنش نشان می دهند و از این واکنش ها در مسیریابی استفاده می کنند.

دوپریکس و تیمش این ترفندها را از موچه ها الهام گرفته اند تا AntBot  را طراحی کنند. آن ها نسخه های اولیه این روبات را به شکل سه بعدی پرینت گرفته اند. یافته های این تحقیق نشان می دهد که AntBot دقیقا  مانند یک مورچه فکر نمی کند، اما بخش های گسترده ای از رفتار خود را با الهام از مورچه ها ترتیب می دهد.

در ابتدا،  تخمین زده می شد که برای طراحی این روبات هزینه ای بالغ بر 85 هزار دلار لازم است اما در نهایت این روبات با کاهش هزینه نهایی طراحی و تولید شد و با رقم 500 دلار ارائه شد.

 

 

نظرات بینندگان