arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۹۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۰ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۷

هند: با ایران، روسیه و عربستان درباره طالبان در تماس هستیم

دولت هند در گزارشی اعلام کرد که 'زلمای خلیل زاد' نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور افغانستان با 'واردان شرینگلا' سفیر هند در واشنگتن دیدار کرده و به وی در خصوص تلاش‌های برقراری صلح در افغانستان توضیح داده است. 'راویش کومار' سخنگوی وزارت امور خارجه هند گفت: هند همچنین با سایر کشور‌ها از جمله ایران، روسیه و عربستان در خصوص وضعیت افغانستان در ارتباط است. هند به انجام تمام اقدامات لازم جهت برقراری صلح و ثبات در منطقه ادامه خواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پس از تایید دور بعدی مذاکرات آمریکا و گروه طالبان در اسلام آباد پاکستان، هند اعلام کرد که با ایران، روسیه و عربستان سعودی در خصوص این مذاکرات در ارتباط است.

به گزارش ایرنا، به نقل از روزنامه 'تایمز او ایندیا' دولت هند در گزارشی اعلام کرد که 'زلمای خلیل زاد' نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور افغانستان با 'واردان شرینگلا' سفیر هند در واشنگتن دیدار کرده و به وی در خصوص تلاش‌های برقراری صلح در افغانستان توضیح داده است.
'راویش کومار' سخنگوی وزارت امور خارجه هند گفت: هند همچنین با سایر کشور‌ها از جمله ایران، روسیه و عربستان در خصوص وضعیت افغانستان در ارتباط است. هند به انجام تمام اقدامات لازم جهت برقراری صلح و ثبات در منطقه ادامه خواهد داد.
در اواخر ماه جاری، هند در نشست سه جانبه خود با روسیه و چین مساله افغانستان را مطرح خواهد کرد.
پیش از این مقامات هندی اعلام کرده بودند که هند قصد دارد با چین در ارتباط با افغانستان از جمله مذاکره با گروه طالبان گفتگو کند.
هند نگران مذاکرات مستقیم آمریکا با طالبان و همچنین عدم توجه به دولت افغانستان در این تلاش‌ها است.
درحالی که 'بیپین راوات' فرمانده ارتش هند خواهان مذاکره دهلی نو با طالبان مانند 'سایر کشورها' شده است، اما دولت هند نمی‌خواهد وارد یک بحران جدید در افغانستان شود.
در طول سفر اخیر زلمای خلیل زاد به هند، دهلی نو به او اعلام کرد که هرگونه اقدام برای برقراری صلح در افغانستان باید با مرکزیت مردم و دولت این کشور انجام شود و همچنین هند مخالف تشکیل یک دولت موقت در افغانستان پیش از برگزاری انتخابات سراسی در این کشور است.
هند تاکنون ۳ میلیارد دلار در افغانستان سرمایه گذاری کرده است و به این کشور جنگ زده کمک‌های زیرساختی و انسان دوستانه زیادی ارائه داده است. بزرگ راه زرنج-دلارام، یک مدرسه مدرن در کابل و خطوط انتقال برق در میان چندین پروژه هند در کشور افغانستان هستند.
دهلی نو همچنین در برنامه‌های ظرفیت سازی دوجانبه و سه جانبه افغانستان سرمایه گذاری کرده است و بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ دیپلمات و نیروی امنیتی افغانستان را آموزش داده است. این کشور سالانه به یک هزار دانشجوی افغان نیز بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهد.
آمریکا در سیاست‌های خود هند را به عنوان یک کشور کلیدی برای تحقق صلح و رشد اقتصادی افغانستان معرفی کرده است.
منابع خبری پاکستان دیروز (پنجشنبه) اعلام کردند، دور جدید مذاکرات هیات طالبان و آمریکا قرار است ماه جاری میلادی به میزبانی دولت پاکستان در اسلام آباد برگزار شود. یش‌تر گروه طالبان اعلام کرد: «ملا عبدالغنی برادر»، معاون سیاسی این گروه با راهنمایی «ملا هبت الله» رهبر طالبان، ترکیب یک هیات ۱۴ نفری به رهبری «شیر محمد عباس استانکزی» را برای پیشبرد مذاکرات صلح با آمریکا اعلام کرده است؛ «استانکزی پیشتر» نیز ریاست دفتر طالبان در قطر را برعهده داشت.
قرار است هیات مذاکره کننده طالبان کمتر از دو هفته دیگر در قطر با «زلمی خلیل زاد» نماینده ویژه آمریکا در موضوع صلح افغانستان، نشستی داشته باشند.

نظرات بینندگان