arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۹۴۸۸
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۲ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۷

مادورو دیدار محرمانه وزیر خارجه دولتش با نماینده ویژه آمریکا را تایید کرد: هر دو دیدار در نیویورک برگزار شد و ساعت‌ها طول کشید

«نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس از گفت وگو‌های محرمانه اخیر وزیر خارجه دولتش در نیویورک با نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا، پرده برداشت. به گفته مادورو هر دو دیدار «خورخه آرئاسا» با «الیوت ابرامز» آمریکایی در نیویورک، ساعت‌ها به طول انجامیده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس از گفت وگو‌های محرمانه اخیر وزیر خارجه دولتش در نیویورک با نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا، پرده برداشت.

به گزارش ایرنا از تارنمای این خبرگزاری، به گفته مادورو هر دو دیدار «خورخه آرئاسا» با «الیوت ابرامز» آمریکایی در نیویورک، ساعت‌ها به طول انجامیده است.

به گزارش آسوشیتدپرس به نقل از دو مقام ونزوئلایی که اجازه گفت وگوی علنی در مورد این جلسات را نداشتند، هردوی این دیدار‌ها به دعوت آمریکا برگزار شده اند.

این مقام‌ها نخستین جلسه که در تاریخ ۲۶ ژانویه (۶ بهمن) برگزار شد، را خصومت آمیز توصیف کردند. در این جلسه نماینده آمریکا ونزوئلا را به اعزام نیرو‌های نظامی تهدید کرده و از همکاری مخفیانه ادعایی دولت ونزوئلا با کوبا، روسیه و حزب الله انتقاد کرده بود.

اما ظاهرا تنش فضا در دیدار روز دوشنبه (۱۱ فوریه مصادف با ۲۲ بهمن) این دو مقام سیاسی، که به فاصله چهار روز از آن که ابرامز گفته بود «زمان مذاکره با مادورو مدت هاست که سپری شده است» انجام شد، کمتر بوده است. ابرامز در خلال این دیدار اصرار کرد که تحریم‌های سختگیرانه آمریکا مادورو را سرنگون خواهند کرد حتی اگر ارتش این کشور در جبهه وی باقی بماند.

هرچند نماینده آمریکا در امور ونزوئلا هیچ علامتی مبنی بر آمادگی واشنگتن در کاستن از فشار‌ها برای استعفای مادورو از خود نشان نداده، اما مقام‌های ونزوئلایی این دیدار‌ها را به عنوان نشانه‌ای حاکی از آن تعبیر کردند که به رغم لفاظی‌های تند واشنگتن، هنوز امکان مذاکره و گفت: وگو با آمریکایی‌ها وجود دارد.

مادورو در بخش دیگری از مصاحبه خود با آسوشیتدپرس گفت که تمام آن چیزی که ونزوئلا به آن نیاز دارد این است که ترامپ «دست چرکین» خود را از این کشور که بزرگترین ذخایر نفت جهان را داشته، بردارد.

وی همچنین گفت که تحریم‌های نفتی آمریکا مقصر مشکلات روزافزون در ونزوئلا هستند.

به نوشته آسوشیتدپرس، تحریم‌های نفتی آمریکا که تاکنون بزرگترین خریدار نفت ونزوئلا بوده است را از خرید نفت این کشور منع می‌کند. مادورو گفت که این کاهش درآمد ناگهانی را با روی آوردن به بازار‌های آسیایی، بویژه بازار هند، جبران خواهد کرد.

رئیس جمهوری ونزوئلا در بخش دیگری از اظهارات خود ضمن اشاره به مصادره میلیارد‌ها دلار حاصل از درآمد نفتی و دارایی‌های فرامرزی کاراکاس، از کمک‌های انسان دوستانه آمریکا که در انباری در مرز ونزوئلا و کلمبیا ذخیره شده اند، به عنوان یک حرکتی نمایشی نام برد و از آن انتقاد کرد.

رئیس جمهوری ونزوئلا چندی پیش در توییتی خواستار مذاکره با 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا شده بود؛ درخواستی که از سوی واشنگتن رد شد.

آمریکا با شعله ور ساختن بحران در ونزوئلا و هیاهوی تبلیغاتی به دنبال القای نیاز به اقدام نظامی علیه دولت قانونی نیکلاس مادورو است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از خوان گوایدو که در خیابان و بدون در اختیار داشتن ارکان قدرت، خود را رئیس جمهوری دانست، حمایت کرده است.

نظرات بینندگان