arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۹۴۹۶
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۳ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۷

تولید نفت کردستان عراق به ۴۰۰ هزار بشکه افزایش یافت

در پی توافقات صورت گرفته بین اربیل و بغداد در یک سال گذشته براساس آمار‌های رسمی، اقلیم کردستان عراق این منطقه با افزایش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت سطح تولید خود را به ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسانده است.تولید نفت اقلیم کردستان عراق تا قبل از برگزاری همه پرسی شکست خورده و تسلط بر چاه‌های کرکوک، روزانه بالغ بر ۶۰۰ هزار بشکه نفت بود، اما پس از بازپس گیری این میادین از سوی دولت مرکزی، این رقم به ۲۳۰ هزار بشکه نفت در روز کاهش یافت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در پی توافقات صورت گرفته بین اربیل و بغداد در یک سال گذشته براساس آمار‌های رسمی، اقلیم کردستان عراق این منطقه با افزایش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت سطح تولید خود را به ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسانده است.

به گزارش ایرنا، دولت اقلیم کردستان عراق در پی حل اختلافات خود با بغداد و امکان پرداخت دستمزد شرکت‌های استخراج نفت در این منطقه موفق شده است تولید نفت خود را از ۱۰۰ هزار بشکه به ۴۰۰ هزار بشکه در روز برساند.
این در حالی است که تولید نفت اقلیم کردستان عراق تا قبل از برگزاری همه پرسی شکست خورده و تسلط بر چاه‌های کرکوک، روزانه بالغ بر ۶۰۰ هزار بشکه نفت بود، اما پس از بازپس گیری این میادین از سوی دولت مرکزی، این رقم به ۲۳۰ هزار بشکه نفت در روز کاهش یافت.
در همین راستا براساس اطلاعات تایید شده شرکت نروژی 'دی ان او' موفق شده است با متصل کردن میدان نفتی پیشخابور در استان دهوک به خط لوله صادرات نفت کردستان عراق نقش بسزایی در تولید نفت این منطقه داشته باشد.
گزارش‌ها حاکی است شرکت نفتی 'گلف کی استون' که یک شرکت انگلیسی است نیز تولید روزانه خود را ۲۰ هزار بشکه افزایش داده است.
پیش بینی‌های اولیه حاکی است با افزایش تولیدات شرکت‌های روسی گازپروم و روس نفت در سال میلادی جاری تولید نفت این منطقه باردیگر افزایش یابد.
اقلیم کردستان عراق در حالی در تلاش جدی برای افزایش تولید نفت می‌باشد که این منطقه همزمان متعهد شده است که روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت را تحویل شرکت نفتی سومو وابسته به وزارت نفت عراق دهد.
برخی منابع تصریح دارند که اقلیم کردستان عراق مازاد بر تعهد خود برای تولید روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت براساس قانون بودجه عراق، الباقی نفت تولیدی خود را بصورت مستقل در بازار‌های جهانی به فروش خواهد رساند.
'عادل عبدالمهدی' نخست وزیر عراق پیشتر در کنفرانس هفتگی خود اعلام کرد اقلیم کردستان عراق باید روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت تولیدی خود را تحویل شرکت سومو دهد.

نظرات بینندگان