arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۹۵۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۷

واکنش وزیر کشور انگلیس به احتمال بازگشت دختر دانش آموز عضو داعش به لندن: اگر هوادار گروه‌های تروریستی بودید، ابایی ندارم که مانع ورود شما شوم / آماده بازجویی شوید

درحالی‌که موضوع بازگشت یک دختر دانش‌آموز فراری انگلیسی از داعش، در رسانه‌های این کشور خبرساز شده است وزیر کشور می‌گوید که از بازگشت هواداران این گروه تروریستی به انگلیس جلوگیری می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

درحالی‌که موضوع بازگشت یک دختر دانش‌آموز فراری انگلیسی از داعش، در رسانه‌های این کشور خبرساز شده است وزیر کشور می‌گوید که از بازگشت هواداران این گروه تروریستی به انگلیس جلوگیری می‌کند.

به گزارش ایرنا، ساجد جاوید روز جمعه با انتشار یادداشتی در نشریه تایمز انگلیس تصریح کرد آن‌هایی که قصد بازگشت از داعش را دارند بایستی آماده بازجویی و احتمال اینکه تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند را داشته باشند.
'شمیمه بیگم'، 'امیره عباسه' ۱۵ ساله و 'خدیجه سلطانه' ۱۶ ساله، دانش آموزان جنجالی یکی از مدارس شرق لندن بودند که بهمن‌ماه سال ۱۳۹۳، به‌منظور رفتن به سوریه و پیوستن به گروه تروریستی داعش، از طریق پروازی از فرودگاه گاتویک لندن، وارد استانبول ترکیه شده بودند. پلیس انگلیس همان زمان ادعا کرد که دو زن ۲۰ ساله و ۲۱ ساله را به ظن دست داشتن در فراری دادن این سه دختر دست‌گیر کرده است.
پدر شمیمه بعداً در یک مصاحبه‌ای اعلام کرد که دخترش پیش از سفر ۵۰۰ پوند از مادربزرگش قرض گرفته بود. به گفته وی، شمیمه این مبلغ را بابت خرید یک 'آیفون ۵ اس' که آن زمان تازه رونمایی شده بود و تعدادی لباس نو برای خود خرج کرده و برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که از چند هفته پیش از ناپدید شدنش در کلاس‌های درسی‌اش شرکت نکرده، حساب شبکه‌های اجتماعی‌اش را غیرفعال و تلاش کرده تا زبان عربی را یاد بگیرد.
حالا باگذشت نزدیک به ۴ سال از این حادثه، رسانه‌های انگلیسی می‌گویند، او درحالی قصد بازگشت به انگلیس را دارد که از یک سرباز داعشی حامله است و از این بابت هم پشیمان نیست.
ساجد جاوید در یادداشت خود نوشته است: بایستی به یاد داشته باشیم آن‌هایی که انگلیس را ترک کرده و به داعش پیوستند، از این کشور متنفر بودند. پیام من واضح است: اگر هوادار گروه‌های تروریستی در خارج بودید، ابایی ندارم که مانع ورود شما به کشور شوم. اما اگر موفق به ورود شدید بایستی خود را آماده بازجویی و احتمال اینکه تحت پیگرد قانونی قرار بگیرید داشته باشید.
گزارش‌ها حاکی است که خدیجه سلطانه در جریان حملات هوایی ائتلاف علیه داعش در سال ۲۰۱۶ میلادی کشته شد. خانواده شمیمه و امیره می‌گویند که آن‌ها به این دلیل که نوجوان و از عواقب تصمیم خود ناآگاه بودند بایستی بخشیده شوند.
براساس گزارش‌های رسمی، بیش از ۶۰۰ انگلیسی برای جنگیدن در کنار گروه‌های افراطی و تروریستی به‌ویژه داعش به سوریه و عراق سفر کردند که در سال‌های اخیر به‌تدریج به این کشور بازگشته‌اند. برخی منابع انگلیسی شمار این افراد که برخی در زمان فرار دختر بودند، بسیار بیشتر از این تعداد برآورد می‌کنند.
افکار عمومی در انگلیس پذیرای بازگشت این افراد نیست و حضور آن‌ها را برای امنیت کشور پرمخاطره می‌داند. یک نظرسنجی انجام گرفته از سوی اسکای نیوز نشان می‌دهد که ۷۶ درصد مردم انگلیس مخالف بازگشت شمیمه بیگم و تنها ۱۶ درصد موافق هستند.
هم‌زمان، نشریه دیلی تلگراف گزارش داد که آمریکا قصد دارد تا انگلیسی‌هایی که از داعش بازگشته‌اند را به زندان معروف گوانتانامو منتقل کند. این نشریه افزود که دولت انگلیس تعداد زیادی از این افراد به دوره‌های آموزشی فرستاده و تقریباً از هر ۱۰ انگلیسی داعشی، تنها یک نفر تحت پیگرد قانونی قرارگرفته‌اند. با این‌حال به نوشته دیلی تلگراف، آمریکا اعلام آمادگی کرده که دست‌کم ۵۰ تن از این افراد را در گوانتانامو حبس و مورد بازجویی قرار دهد.
گروه تروریستی داعش از سال ۲۰۱۴ بخش‌های گسترده‌ای از خاک سوریه را اشغال کرد. باقیمانده‌های این گروه هم‌اکنون در بخش‌هایی از شهرک باغوز و مناطق مرزی سوریه و عراق حضور دارند. درصورتی‌که نیرو‌های کرد بر بخش‌های باقیمانده این شهرک و مزارع اطراف آن نیز مسلط شوند، به حضور مستقر داعش در منطقه شرق فرات به‌طور کامل پایان داده‌اند.

نظرات بینندگان