arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۹۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۷ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۷

ویدیوی لو رفته از نشست ورشو: حمله سه کشور عربی به ایران

در این ویدیو که طول مدت آن ۲۵ دقیقه است، وزرای امور خارجه بحرین و امارات در کنار وزیر مشاور امور خارجی عربستان، در حال سخن گفتن درباره امنیت خاورمیانه دیده می‌شوند. در این ویدئو خالد بن احمد آل‌خلیفه، وزیر خارجه بحرین می‌گوید که در حال حاضر، ایران در مقایسه با مناقشه اسرائیل و فلسطین، تهدید بزرگتری برای امنیت خاورمیانه است. او می‌گوید: "ما با صحبت کردن درباره اختلاف فلسطین و اسرائیل به عنوان بزرگترین مشکل، بزرگ شدیم. بعدتر ما با یک چالش بزرگتر روبه‌رو شدیم، یک چالش سمی‌تر. در حقیقت سمی‌ترین (چالش) در تاریخ مدرن از جمهوری اسلامی می‌آید. از ایران."
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی نوشت: ویدیوی منتشر شده از یک بخش غیرعلنی نشست ورشو حاکی است که نمایندگان سه کشور عربستان، امارات و بحرین، در حضور بینامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از این رژیم دفاع کرده‌اند و در مقابل ایران را بزرگترین تهدید منطقه خوانده‌اند.

ویدیوی این بخش از نشست برای نخستین‌بار از سوی دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در یوتیوب منتشر شد و به گروه کوچکی از خبرنگاران اسرائیلی امکان دسترسی به ویدیو داده شد.

اما این ویدیو اندکی بعد از یوتیوب حذف شد. هنوز روشن نیست که آیا این ویدیو عمدا منتشر شده یا انتشارش یک اشتباه سهوی بوده است.

در این ویدیو که طول مدت آن ۲۵ دقیقه است، وزرای امور خارجه بحرین و امارات در کنار وزیر مشاور امور خارجی عربستان، در حال سخن گفتن درباره امنیت خاورمیانه دیده می‌شوند.

نشست ورشو که روز پنج‌شنبه در لهستان برگزار شد، یک کنفرانس بین‌المللی به ابتکار دولت آمریکا بود که بخش مهمی از آن به انتقاد از فعالیت‌های ایران در خاورمیانه اختصاص داشت.

در این ویدئو خالد بن احمد آل‌خلیفه، وزیر خارجه بحرین می‌گوید که در حال حاضر، ایران در مقایسه با مناقشه اسرائیل و فلسطین، تهدید بزرگتری برای امنیت خاورمیانه است.

او می‌گوید: "ما با صحبت کردن درباره اختلاف فلسطین و اسرائیل به عنوان بزرگترین مشکل، بزرگ شدیم. بعدتر ما با یک چالش بزرگتر روبه‌رو شدیم، یک چالش سمی‌تر. در حقیقت سمی‌ترین (چالش) در تاریخ مدرن از جمهوری اسلامی می‌آید. از ایران."

وزیر خارجه بحرین در نشست ورشو، جمهوری اسلامی در ایران را یک "رژیم نئو-فاشیست" توصیف می‌کند که در حال برنامه‌ریزی برای حملات در بحرین و بی‌ثبات کردن یمن، سوریه و عراق است.

او همچنین می‌گوید که اگر مداخلات ایران نبود، روند مذاکرات صلح فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها وضعیت بهتری می‌داشت.

وزیر امور خارجه بحرین آنچه را که "تهاجم ایران" می‌خواند، مانع حل مشکلات در سراسر منطقه از جمله، سوریه، یمن و عراق توصیف می‌کند.

در بخش دیگری از این ویدیو، عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات در پاسخ به پرسشی درباره حملات اسرائیل به اهداف متعلق به ایران در سوریه می‌گوید: "هر ملتی این حق را دارد که وقتی از سوی ملت دیگری به چالش کشیده می‌شود از خودش دفاع کند."

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی نیز در این نشست ایران را متهم می‌کند که با حمایتش از گروه‌های شبه‌نظامی به موضع فلسطینیان به رهبری محمود عباس ضربه می‌زند.

او که اخیرا از مقام وزارت خارجه کشورش برکنار شده می‌گوید: "چه کسی از حماس و جهاد اسلامی حمایت می‌کند و تشکیلات فلسطینی را زیر سئوال می‌برد؟ ایران."

الجبیر می‌افزاید: "ما نمی‌توانیم بدون صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها، منطقه را با ثبات کنیم، اما هر جا که می‌رویم با شرارت‌های ایران روبه‌رو هستیم."

وزیر خارجه سابق عربستان همچنین در سخنانش به تندی از گروه حزب‌الله لبنان انتقاد می‌کند که از حمایت ایران برخوردار است. او می‌گوید: "یکی از بزرگترین شوخی‌ها این است که می‌گویند حزب الله یک شاخه سیاسی دارد و یک شاخه شبه‌نظامی. اصلا چنین چیزی نیست."

عادل الجبیر در بخش دیگری از سخنانش، توافق برجام را نیز زیر سئوال می‌برد و می‌گوید که در چارچوب این توافق، ایران به سلاح هسته‌ای دست می‌یابد.

چنانکه در ویدیو دیده می‌شود بنیامین نتانیاهو در بحث این نشست مشارکت ندارد، اما در میان مخاطبان نشسته است.

نظرات بینندگان