arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۹۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۱ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۷

تولید اسنک از ذرت حیوانی تکذیب شد!

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان انواع چیپس و فرآورده‌های حجیم شده بر پایه ذرت، اظهار کرده که در این زمینه هیچ تخلف بهداشتی صورت نگرفته و سازمان غذا و دارو نیز این موضوع را تایید کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در حالیکه پیش‌تر سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرده بود که دو برند معروف تولیدکننده اسنک پف کرده از ذرت دامی در تولید محصولات‌شان استفاده کرده و مرتکب تخلف شده‌اند، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان انواع چیپس و فرآورده‌های حجیم شده بر پایه ذرت، اظهار کرده که در این زمینه هیچ تخلف بهداشتی صورت نگرفته و سازمان غذا و دارو نیز این موضوع را تایید کرده است.

اواخر آذر ماه امسال سخنگوی سازمان غذا و دارو از تخلف دو برند معروف تولیدکننده اسنک پف کرده در استفاده از ذرت دامی در تولید محصولات‌شان خبر داد. مدتی بعد نیز اعلام کرد که پرونده تخلف این دو برند به دستگاه قضائی ارجاع داده شده و فعالیت این دو کارخانه متوقف شده است.

با این حال رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان انواع چیپس و فرآورده‌های حجیم شده بر پایه ذرت به طور کلی وقوع هرگونه تخلفی در این حوزه را تکذیب کرده و حتی از قول سازمان غذا و دارو به عنوان منبع اولیه و رسمی انتشار این خبر می‌گوید که "تولید اسنک پف کرده با ذرت مورد استفاده حیوانات بررسی شده و هیچ تخلف بهداشتی در این بخش صورت نگرفته است".

با چنین اظهاراتی به نظر می‌رسد که برخورد صورت گرفته با دو برند معروف تولیدکننده "اسنک پف کرده حیوانی" به قدری خفیف و غیر تأثیرگذار بوده که باعث شده رئیس اتحادیه تولیدکنندگان این محصول به خود اجازه دهد به طور کلی وقوع چنین تخلفی را که به طور رسمی از سوی سازمان غذا و دارو اعلام شده، انکار کند.

متن گفت‌وگوی ایسنا با لیدا جهانیان - رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان انواع چیپس و فرآورده‌های حجیم شده بر پایه ذرت - در پاسخ به این پرسش که "دلیل تولید اسنک پف کرده با استفاده از ذرت حیوانی چیست و این اتحادیه چه برخوردی با تولیدکنندگان متخلف مربوطه داشته است؟ " در زیر آمده است:

شش واریته ذرت بین انسان و حیوان مشترک است

جهانیان با بیان اینکه واژه‌ای به نام "ذرت دامی" از نظر تکنیکی و بهداشتی وجود ندارد، گفت: شش واریته ذرت وجود دارد که در انسان و حیوان مشترک است و برای انسان بیماری ایجاد نمی‌کند. در استانداردهای اروپایی نیز این شش واریته یک استاندارد دارند.

وی ادامه داد: تنها بعضی فاکتورهای کیفی در استاندارهای مربوط به دو نوع ذرتی که توسط انسان و حیوان مصرف می‌شود، تفاوت دارد که در مقایسه با استانداردهای کشورهای اروپایی بعضی از فاکتورهای استاندارد ذرت انسانی حذف شده است.

او با بیان اینکه گندم با استانداردهای مخصوص خود بررسی می‌شود و پیش از ورود به کارخانه با آزمون آن مطابقت داده می‌شود، اظهار کرد: همه مجموعه‌هایی که ذرت مورد نیاز خود را از واردکنندگان خریداری می کنند، آن را همچون گندم ارزیابی کرده اند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان انواع چیپس و فرآورده‌های حجیم شده بر پایه ذرت، مدعی شد: سال گذشته از سوی این اتحادیه در جلسه‌ای با سازمان غذا و دارو مطرح شد که برای ذرت نیز همچون گندم بخشنامه داخلی تهیه شود که این سازمان نیز پذیرفته بود که این موضوع شکافی است که در وزارت بهداشت وجود دارد و با همکاری سازمان استاندارد یک بخشنامه اجرایی تهیه شود؛ اما تهیه بخشنامه مذکور در ماه‌های گذشته آغاز شده و احتمالاً تا یک ماه آینده حاضر خواهد شود.

جهانیان با بیان اینکه هیچ کالای تولیدی با استانداردهای مربوطه مغایرت نداشته است، تصریح کرد: همه سازمان‌ها بیش از یک سال است که از این موضوع اطلاع دارند و آزمایش‌های بهداشتی و استاندارد به صورت دوره‌ای انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه لزومی به برخورد از سوی انجمن با واحدهای تولیدی که از این نوع ذرت برای تولید اسنک پف کرده استفاده کرده اند، وجود ندارد، اظهار کرد: هیچ تخلف بهداشتی به این معنی که محصول نهایی دارای اشکال بهداشتی باشد، صورت نگرفته است.

تعدد بخشنامه‌ها علت درج نشدن "ترا ریخته" بودن محصول

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان انواع چیپس و فرآورده‌های حجیم شده بر پایه ذرت در ادامه با اشاره به اینکه هر مصرف‌کننده حق دارد بداند چه چیزی مصرف می‌کند، اظهار کرد: علت اینکه روی این محصولات کلمه ترا ریخته درج نشده، در اصل غیر متمرکز بودن بخشنامه‌های وزارت بهداشت است؛ چراکه بخشنامه‌ها مدام باطل می‌شوند یا تغییر می‌کنند.

به گفته وی طبق بخشنامه‌های ابلاغی، اگر محصول نهایی ترا ریخته باشد، تولیدکننده ملزم به به درج عنوان ترا ریخته روی محصول است، اما واحدهای تولیدی می‌گویند که طبق بررسی آن‌ها محصول نهایی اسنک پفک کرده که از ذرت مورد استفاده دام تولید شده، غیر تراریخته بوده است.

جهانیان مدعی شد: یا وزارت بهداشت کوتاهی کرده، یا خوب آموزش نداده یا برداشت واحدهای تولیدی از این بخشنامه اشتباه بوده که در هر حالت وزارت بهداشت باید واحدها را راهنمایی کند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان انواع چیپس و فرآورده‌های حجیم شده بر پایه ذرت در پایان مدعی شد که در حال حاضر هر دو واحد تولیدی مدنظر سازمان غذا و دارو از لحاظ بهداشتی اجازه فعالیت دارند.

درباره بیماری‌زا بودن"پفک دامی" چه می‌دانیم؟

در این میان حرف‌های ضد و نقیضی درباره بیماری‌زا بودن یا نبودن محصولات تولید شده با ذرت دامی مطرح شده است. سخنگوی سازمان غذا و دارو پیش‌تر گفته بود که بسیاری از مواد اولیه جزو مواد اولیه مشترک بین تولیدات خوراکی برای انسان و دام هستند و باید دید ذرتی که این شرکت‌ها استفاده کرده‌اند، در همین دسته است یا در دسته‌ای قرار دارد که به دلیل برخی ویژگی‌ها صرفاً برای تهیه خوراک دام از آن استفاده می‌شود.

از طرف دیگر یک کارشناس صنایع غذایی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه خوراک دام نباید در صنعت غذا استفاده شود، اظهار کرد: آسیب مصرف خوراک دام برای انسان‌ها با توجه به موادی که در آن وجود دارد، متفاوت است و بسته به موادی که در خوراک دام استفاده شده در تولید اسنک پف کرده وجود داشته، مصرف آن ممکن است منجر به بیماری‌هایی همچون حصبه، رشد قارچ یا باکتری و سرطان شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان