arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۹۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۱ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۷

سال آینده کمبود شیر خواهیم داشت

رییس انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه خوراک دام به راحتی پیدا نمی‌شود و قیمت بالایی دارد، گفت: قیمت گوشت قرمز نیز گران شده و انگیزه برای فروش دام‌های شیری را بالا برده است و ادامه این شرایط منجر به کاهش تولید شیر و لبنیات در سال آینده می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه خوراک دام به راحتی پیدا نمی‌شود و قیمت بالایی دارد، گفت: قیمت گوشت قرمز نیز گران شده و انگیزه برای فروش دام‌های شیری را بالا برده است و ادامه این شرایط منجر به کاهش تولید شیر و لبنیات در سال آینده می‌شود.

 

آقای احمد مقدسی اظهار کرد: دامداران در سال گذشته یک میلیون و 300 هزار رأس صادرات دام زنده داشتند و به شرکای خود تعهد داده‌اند اما صادرات این محصول به یک باره ممنوع شد و این زمینه شرایط را برای فعالیت قاچاقچیان که انگل اقتصاد کشور به حساب می‌آیند، باز کرد.

 

وی افزود: تا زمانی که قیمت ارز به صورت دستوری پایین نگه داشته شده بود از خارج از کشور شاهد ورود دام به صورت غیرقانونی بودیم و اکنون نیز که نرخ ارز بالارفته این روند برعکس شده است و ما نیز به‌عنوان تولید‌کننده از این شرایط موجود در بازار خوشحال نیستیم.

 

رییس انجمن صنفی گاوداران ادامه داد: در شرایط فعلی نیز بهتر است دولت به جای یارانه‌ای که برای تأمین ارز کالاهای اساسی پرداخت می‌کند و ممکن است به درستی به جامعه هدف نرسد آن را به قشر آسیب‌پذیر جامعه اختصاص دهد. وی گفت: هر کیلو دام زنده (گوسفند) را کیلویی هفت دلار از قاچاقچیان در خارج از کشور خریداری می‌کنند که با دلار نرخ امروز حدود 85 هزار تومان می‌شود و در داخل نیز هر کیلوگرم دام زنده (گوسفند) حدود 40 هزار تومان و گوساله 30 هزار تومان خریداری می‌شود.

 

مقدسی با بیان اینکه دامداران تحت فشار هستند، گفت: در حالی که قیمت مصوب هر کیلوگرم جو و ذرت 1350 تومان و کنجاله سویا 2450 تومان است اما در بازار آزاد به ترتیب 1700 تومان و 3400 تومان به فروش می‌رسد.

 

مقدسی گفت: در حال حاضر تنها 20 درصد علوفه مورد نیاز گاوداران به قیمت دولتی تأمین می‌شود که این امر 10 درصد هزینه‌های آن‌ها را شامل می‌شود. وضعیت تأمین علوفه در روزهای اخیر بهتر شده است به طوری که تا 15 روز قبل علوفه‌های دولتی به دست دامداران نمی‌رسید.

رییس انجمن صنفی گاوداران ادامه داد: درحالی که هزینه‌های تولید بالارفته است اما نرخ مصوب شیر خام 2 هزار تومان است و دامداران مجبور به فروش به این قیمت هستند و این امر هزینه‌های تولید آن‌ها را پاسخگو نیست.

وی گفت: در حال حاضر نیز دامداران علوفه را سخت پیدا می‌کنند و قیمت آنها نیز گران شده که این امر باعث شده که مانند یک هروئینی که ممکن است برای تأمین مواد حتی بچه خود را بفروشد ما نیز در صورت ادامه این روند مجبوریم که گاوهای خود را بفروشیم.

این امر تأمین شیر و لبنیات را در سال آینده دچار مشکل می‌کند. مقدسی یادآور شد که وضعیت تولید شیردر سال جاری مناسب و میزان تولید 5.7 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است اما ادامه روند فعلی شرایط معکوسی ایجاد می‌کند.

 

 روزنامه صبح نو 

نظرات بینندگان