arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۹۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۱ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۷

روسیه: درهای مذاکره با آمریکا درباره پیمان موشکی باز است

معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد هاست که کانال های مذاکره با طرف های آمریکایی در خصوص منع بکارگیری موشک های هسته ای کوتاه و میان برد باز است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روسیه: درهای مذاکره با آمریکا درباره پیمان موشکی باز استالکساندر گروشکو در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ به خبرنگار اسپوتنیک گفته است که همه پیشنهادهای ما همچنان روی میز است و آمادگی داریم با طرف مقابل درباره این پیمان مذاکره کنیم.
دو هفته پیش، روسیه ساعاتی پس از تعلیق پیمان موشکی از سوی آمریکا اعلام کرد که این کشور هم پیمان موشکی را به حالت تعلیق درآورده است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای این منظور وزیران دفاع و خارجه خود را به دفترش فراخواند و ضمن صدور دستور تعلیق پیمان منع گسترش موشک های هسته ای کوتاه و میان برد از طرف روسیه اعلام کرد که درب مذاکره با شرکای آمریکایی در خصوص پیمان موشکی همچنان باز است.
پوتین افزود: متاسفانه ابتکارات روسیه از سوی شرکای غربی حمایت نمی شود با این وجود شروط ما به مانند گذشته برقرار و روسیه درهای مذاکره را باز گذاشته است.
رئیس جمهوری روسیه دیروز هم در تازه ترین اظهار نظر خود اعلام کرد: اگر چه سران اتحادیه اروپا در خصوص اقدامات آمریکا در خصوص تعلیق پیمان موشکی سکوت پیشه کرده اند اما آنها هم نمی خواهند که میزبان موشک های آمریکا پس از لغو پیمان موشکی باشند.
پیمان منع موشک های هسته ای میان برد در سال 1987 میان میخائیل گورباچف آخرین رهبر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.
بر اساس این پیمان، موشک های هسته ای کوتاه برد و میان برد با برد 500 تا 5 هزار و 500 کیلومتر منع شده است.
روسیه چندی پیش در مذاکرات ژنو، آمریکا را به «بدتر کردن اوضاع» پیرامون این پیمان متهم کرد و سرگئی ریابکوف معاون وزیر امورخارجه روسیه نیز تأکید کرد که کشورش به این پیمان پایبند بوده است.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا آبان ماه امسال برای نخستین بار تهدید به خروج از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد با روسیه کرد.
گورباچف در واکنش به تهدید ترامپ گفت که خروج آمریکا از این پیمان، تهدید هولناک علیه صلح است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بتازگی در مصاحبه ای با بیان اینکه مسابقه تسلیحاتی با آمریکا نفعی برای مسکو ندارد، هشدار داد که از بین رفتن این پیمان پیامدهای زیادی برای جهان دارد.
صاحبنظران معتقدند که اروپا متضرر اصلی پس از لغو این پیمان است چرا که آمریکا پس از خروج از پیمان می تواند سکوهای پرتاب موشک خود را در این قاره مستقر کند و روسیه نیز اعلام کرده که در این صورت آنها را هدف قرار خواهد داد.

نظرات بینندگان