arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۹۹۱۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۵ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۷

آرتروز شدید گردن" در انتظار بسیاری از دانش‌آموزان

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تحرک باید در دوره دبستان در دانش‌آموزان نهادینه شود چرا که پس از ۱۰ سالگی دیگر فرصت جبران نداریم، گفت: هم‌اکنون کمربندی شانه‌ای بچه‌ها ضعیف شده و در آینده با آرتروز شدید گردن مواجه خواهند شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تحرک باید در دوره دبستان در دانش‌آموزان نهادینه شود چرا که پس از ۱۰ سالگی دیگر فرصت جبران نداریم، گفت: هم‌اکنون کمربندی شانه‌ای بچه‌ها ضعیف شده و در آینده با آرتروز شدید گردن مواجه خواهند شد.

 

 مهرزاد حمیدی در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به این که سواد حرکتی شامل جنب‌وجوش، دویدن و حرکات بنیادی است، اظهار کرد: کودکان حتماً باید سواد حرکتی را فرا بگیرند و اگر این سواد را در دوره کودکی نیاموزند، توانایی حرکتی لازم را کسب نمی‌کنند.

اینترنت و موبایل حرکت را از کودکان دزدیده است

وی افزود: زندگی جدید فرصت حرکت را از کودکان گرفته و آنها با سکون، آپاراتمان‌نشینی و فقر حرکتی مواجه هستند؛ از سوی دیگر فناوری‌های نوین به ویژه اینترنت و موبایل حرکت را از کودکان دزدیده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: مسئولان ورزش قهرمانی و همگانی باید بدانند اگر سواد حرکتی را در دوران کودکی به ویژه پیش‌دبستان و دبستان از دست بدهند، کشتی ورزش کشور به گِل خواهد نشست، چرا که اهمیت حرکت در دوران کودکی است و اگر از 10 سالگی گذشت و فرد کم تحرک بود دیگر قابلیت جبران ندارد.

حمیدی درباره توجه به زنگ ورزش مدارس عنوان کرد: درس تربیت بدنی دانش‌آموزان را با حرکت مانوس می‌کند و مهارت‌های لازم را به آنها آموزش می‌دهد؛ در پایه یازدهم یک ساعت به زنگ ورزش اضافه شد و در پایه دوازده نیز به مدت 2 ساعت زنگ ورزش را ایجاد کردیم همچنین 33 هزار دبیر تربیت بدنی داریم و برای 12 پایه تحصیلی کتاب راهنمای معلم آماده کرده‌ایم.

زنگ تربیت بدنی به تنهایی نیاز حرکتی دانش‌آموزان را پاسخ نمی‌دهد

وی ادامه داد: 2 ساعت درس تربیت بدنی نیاز دانش‌آموزان به حرکت را تامین نمی‌کند و باید فوق‌‌برنامه ورزشی هم مد‌نظر باشد، در حقیقت حرکت صرفاً معطوف به مدرسه نیست البته در مدارس در کنار درس تربیت بدنی با شعار به مدرسه بر می‌گردیم، فعالیت‌ها را به داخل مدارس برده‌ایم و 4.5 میلیون دانش‌آموز در المپیاد‌های درون مدرسه‌ای حضور دارند همچنین از طریق ورزش صبحگاهی و حیاط پویا فعالیت دانش‌آموزان را افزایش می‌دهیم تا آنها به جای 2 ساعت در هفته بتوانند 2 تا 3 ساعت دیگر فعالیت داشته باشند، اما متولیان ورزش محلات باید کودکان و نوجوانان را دریابند و خانواده‌ها نیز همانطور که سعی می‌کنند فرزندشان را به کلاس ریاضی یا فیزیک بفرستند باید آنها را به کلاس ورزش نیز بفرستند.

اعزام مدارس قهرمان به مسابقات جهانی ورزش دانش‌آموزان

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مسابقات قهرمانی از مدارس ریشه می‌گیرد، افزود: مدارس تیم خود را از المپیادها شناخته و هر مدرسه‌ای که در منطقه رتبه نخست را کسب کرد به استان می‌رود و در این بخش می‌تواند یار کمکی نیز بگیرد و اگر در مرحله استان نیز رتبه نخست را کسب کرد به مرحله کشوری می‌رود که پس از آن برای مسابقات جهانی مدرسه قهرمان اعزام خواهد شد.

حمیدی ادامه داد: استعداد دانش‌آموزان باید کشف و هدایت شود و در استعدادیابی نیاز به ایجاد توازن داریم و خانواده‌ها نباید فقط به حوزه آموزش اصرار داشته باشند، اگر اینگونه باشد شاید بچه‌ها خوب تست بزنند و فرمول‌ها را بدانند اما کار تیمی و مهارت اجتماعی را که باید در بازی یاد بگیرند نمی‌دانند، از سوی دیگر سلامت آنها که باید از طریق ورزش ایجاد شود، شکل نمی‌گیرد.

وی با تاکید بر این که برای پایه یازدهم و دوازدهم که 3 ساعت زنگ ورزش اضافه شد، فقط به 3700 معلم ورزش جدید نیاز داریم، گفت: هم‌اکنون 2 ساعت برنامه‌ریزی هفتگی مدارس به مدیران و معلمان واگذار شده است و اتاق اسباب‌بازی می‌تواند در قالب برنامه ویژه مدرسه مدنظر باشد یا بدین شیوه باشد که دانش‌آموز قبل از مدرسه یا پس از آن از اتاق اسباب‌بازی استفاده کند و در نظر داریم به دیواره‌های این اتاق گیره‌های صخره‌نوردی را برای تحرک بچه‌ها نصب کنیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون کمربندی شانه‌ای بچه‌ها ضعیف شده است و در آینده با آرتروز شدید گردن مواجه خواهند شد بنابراین برنامه‌هایی برای تقویت کمربند شانه‌ای داریم و آنها باید بتوانند بارفیکس بزنند.

 

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان