arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۰۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۲ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۷

واشنگتن: آمریکا اجازه ساخت تسلیحات هسته‌ای به عربستان نمی‌دهد

معاون وزیر انرژی آمریکا گفت: این کشور به عربستان سعودی برای توسعه تکنولوژی هسته‌ای بدون دریافت تضمین درباره استفاده از این تکنولوژی تنها برای اهداف غیرنظامی کمک نخواهد کرد.ما به آنها اجازه نخواهیم داد بند ۱۲۳ را در صورتی که بخواهند انرژی هسته‌ای غیرنظامی را در قالب تکنولوژی هسته‌ای داشته باشند، دور بزنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

معاون وزیر انرژی آمریکا گفت: این کشور به عربستان سعودی برای توسعه تکنولوژی هسته‌ای بدون دریافت تضمین درباره استفاده از این تکنولوژی تنها برای اهداف غیرنظامی کمک نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل ازسی ان بی سی، عربستان سعودی، نام آمریکا را به همراه چین و روسیه و کشورهای دیگر در یک فهرست کوتاه مربوط به مناقصه برای ساخت پروژه‌های نیروگاه هسته‌ای خود قرار داده است.

واشنگتن عربستان را یک مشتری بزرگ دانش و سخت افزار هسته‌ای آمریکا می‌بیند اما قانونگذاران آمریکایی از هر حزب سیاسی اصلی این کشور خواهان انعقاد توافقی برای این منظور بر مبنای تدابیر کنترلی سفت و سخت هستند.

بند "۱۲۳" قانون انرژی اتمی آمریکا مربوط به سال ۱۹۵۴ با تیتر "همکاری با کشورهای دیگر توضیح می‌دهد که یک توافق برای همکاری پیش لازمه معاهده‌های هسته‌ای میان آمریکا با هر کشور دیگری است. بر مبنای بند "۱۲۳" هر گونه معاهده هسته‌ای آمریکا با عربستان سعودی باید راه را به سمت ساخت سلاح‌های هسته‌ای با ممنوع کردن غنی سازی اورانیوم یا بازفراوری پلوتونیوم ببندد".

دن برویت، معاون وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه با سی ان ب، سی گفت‌: چنین توافقی در هرگونه معاهده هسته‌ای با ریاض الزامی است.

وی افزود: ما به آنها اجازه نخواهیم داد بند ۱۲۳ را در صورتی که بخواهند انرژی هسته‌ای غیرنظامی را در قالب تکنولوژی هسته‌ای داشته باشند، دور بزنند.

این مقام ارشد انرژی آمریکا تصریح ساخت: همچنان که کشورها به پیگیری تکنولوژی‌های دوستدار محیط زیست و عاری از گازهای گلخانه‌ای می‌پردازند، انرژی هسته‌ای باید مورد گفت‌وگو باشد و همچنین در حالی که کشورها باید تکنولوژی‌های مربوط به انرژی هسته‌ای را پیگیری کنند، باید این کار را تحت نظام آمریکا که جلوی اشاعه سلاح‌های هسته‌ای را می‌گیرد، انجام دهند.

برویت خاطرنشان کرد: همان طور که شما می‌دانید این تکنولوژی کاربرد دوگانه داشته و در دست افراد نابکار خطرناک خواهد بود و جهان را خطرناک خواهد کرد.

عربستان تاکنون از انصراف از حق غنی سازی اورانیوم خود برای تصمیمات هسته‌ای خودداری کرده و در توجیه انگشت اتهام را به سمت ایران به دلیل داشتن این قابلیت بر اساس توافق هسته‌ای برجام می‌گیرد.

ترکی الفیصل یک شاهزاده عربستانی مستقیماً به این حرف‌های برویت پاسخ داده است و گفت‌: کشورش به غیر از تکنولوژی آمریکا گزینه‌های بیشتری دارد.

او در این باره گفت‌: بازار انرژی هسته‌ای باز است و فقط آمریکا نیست که تکنولوژی هسته‌ای ارائه کند. ما فرانسه را داریم، روسیه را داریم، چین را داریم. دوستانمان در پاکستان و جاهای دیگر را داریم. بنابراین اگر آنها می‌خواهند خودشان را از بازار حذف کنند، این تصمیم خودشان است.

نظرات بینندگان