arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۰۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۶ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۷

لاوروف: باید درباره تروریست‌های خارجی در سوریه طبق قطعنامه‌های شورای امنیت عمل کرد

وزیر خارجه عمان امروز در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با همتای روس خود، برخی کشورهای عربی را به مانع‌تراشی در بازگشت سوریه به اتحادیه عرب متهم کرد. لاوروف نیز به تهدید اخیر ترامپ مبنی بر آزاد کردن داعشی‌های اروپایی واکنش نشان داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزیر خارجه عمان امروز (دوشنبه) در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با همتای روس خود، برخی کشورهای عربی را به مانع‌تراشی در بازگشت سوریه به اتحادیه عرب متهم کرد. لاوروف نیز به تهدید اخیر ترامپ مبنی بر آزاد کردن داعشی‌های اروپایی واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با یوسف بن علوی، همتای عمانی خود اظهار کرد: با بن علوی درباره حل بحران سوریه در چارچوب قطعنامه شماره ۲۲۵۴ و نیز روند مذاکرات آستانه توافق کردیم. همچنین درباره لزوم تقویت ارتباطات جهت ایجاد افق‌های جدید همکاری میان دو کشور توافق کردیم.

وزیر خارجه روسیه گفت: ما در این دیدار به مساله فلسطین نیز پرداختیم و نتایج مذاکرات گروه‌ها که در مسکو برگزار شدند را به اطلاع همتای عمانی‌مان رساندیم.

لاوروف افزود: روسیه و عمان هر دو از گفت‌وگوی گروه‌های درگیر در یمن نیز حمایت کردند و خواستار توقف خشونت و آغاز مذاکرات هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه گفت: ما از تصمیم برای تبادل اسرا میان طرف‌های یمنی استقبال کرده و از اجرای این طرح حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: اقدامات آمریکا در شرق فرات عامل نگرانی ترکیه بوده و حضور آمریکایی‌ها در التنف موجب تقویت تروریسم می‌شود.

لاوروف درباره درخواست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر خارج کردن تروریست‌ها از سوریه و بازگرداندن داعشی‌های اروپا به کشورهای‌شان تصریح کرد: تدابیر علیه تروریست‌های خارجی مذکور در قطعنامه‌های سازمان ملل آمده است باید به آنها احترام گذاشته شود و با شفافیت با این موضوع تعامل شود.

وی افزود: این افراد مظنون به اتهامات تروریستی هستند و اصطلاح تروریست‌های خارجی در قطعنامه شورای امنیت آمده و این قطعنامه‌ها شامل بندهای صریح و تدابیر مشخص هستند که باید در حق تروریست‌ها اجرایی شوند.

لاوروف تاکید کرد: آمریکا و افراد مسلح تحت حمایت آن به آوارگان الرکبان اجازه خروج نمی‌دهند.

وزیر خارجه عمان نیز در این کنفرانس ضمن تقدیر از نقش روسیه در حل بحران سوریه و بازگرداندن این کشور به جایگاه خود و چارچوب اتحادیه عرب اظهار کرد: ما از طرح تشکیل دو کشور برای پایان دادن به مساله فلسطین حمایت کرده و به نیابت از هیچ طرفی با اسرائیل مذاکره نمی‌کنیم.

بن علوی گفت: عادی‌سازی با اسرائیل وجود ندارد و ارتباط ما با اسرائیل برای یافتن راه حل‌هایی است و ما به حمایت خود از فلسطینی‌ها برای تشکیل کشورشان ادامه می‌دهیم.

این مسؤول وزارت خارجه عمان با اشاره به اینکه مواضع برخی کشورهای عربی مانع از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است، افزود: سوریه عضو بنیانگذار اتحادیه عرب است و گرچه اعضای اتحادیه تاکنون با بازگشت این کشور به اتحادیه موافقت نکرده‌اند اما این مساله یک ضرورت است.

یوسف بن علوی تصریح کرد: نتانیاهو ممکن است هر چه می‌خواهد درباره ایران بگوید اما آن به منزله این نیست که ما با او موافق هستیم.

نظرات بینندگان