arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۰۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۲۰ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۷

بن علوی:بیانیه ورشو نشانگر مواضع همه شرکت کنندگان نیست

یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان تاکید کرد که بیانیه ورشو نشان دهنده مواضع همه کشورهای شرکت کننده در آن نیست
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بن علوی:بیانیه ورشو نشانگر مواضع همه شرکت کنندگان نیستوی در مصاحبه با شبکه خبری 'روسیا الیوم' که روز دوشنبه منتشر شد، این مواضع را اعلام کرد . 
روزهای 24 و 25 بهمن برابر با 13 و 14 فوریه، ورشو پایتخت لهستان میزبان آمریکا و هم پیمانان این کشور بود تا با موضوع صلح در خاورمیانه دور تازه ای از فشار علیه ایران و به حاشیه راندن موضوع فلسطین را آغاز کنند، اقدامی که با شکست مواجه شد و همه تحلیلگران بر این شکست تاکید دارند.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به بیانیه پایانی نشست ورشو، آن را سند بی خاصیتی دانست که تنها از سوی دو کشور برگزارکننده صادر شد و فاقد هر گونه اعتبار و تصمیم بود.

** شرط امنیت اسراییل تشکیل کشور فلسطین است
بن علوی در ادامه با تاکید بر عدم عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تصریح کرد: ما به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با قدرت و صراحت گفتیم که تنها با تشکیل کشور فلسطین، اسرائیل در امنیت خواهد بود.
وی با اشاره به نزاع میان فلسطین و رژیم صهیونیستی افزود: باید ایده های جدیدی طرح کرد که تشکیل کشور فلسطین و برقراری ثبات در منطقه را شامل باشد. 
این مقام عمانی ادامه داد، ما به نیابت از طرف کسی با (رژیم صهیونیستی) گفت و گو نکردیم. همچنین بر کسی چیزی تحمیل نکردیم و تنها به درخواست کسانی پاسخ دادیم که از ما خواستند برای بهبود شرایط مشخصی به آنها کمک کنیم.
وی تصریح کرد: قطعنامه های بین المللی رکن اساسی برای دو طرف فلسطین و اسرائیل است و در همین چارچوب هم باید تلاش های بین المللی برای یافتن راه حل صورت بگیرد.
بن علوی گفت: ما برای عادی سازی روابط با (اسرائیل) نیامده ایم اما فرآیند صلح آمیز مستمری موجود است و تشکیل کشور مستقل فلسطین دارای حاکمیت، طبق قطعنامه های بین المللی، شرط اساسی تحقق صلح (سازش) میان دو طرف است. باید برادران فلسطینی مان به اهداف شان از جمله تشکیل کشور، دست یابند.
وزیر خارجه عمان درباره اوضاع منطقه نیز گفت: منطقه خاورمیانه شاهد ' آغاز پایان بازی های بزرگ ' است که بحران سوریه در راس آن قرار دارد.
وی به بحران قطر نیز اشاره کرد و افزود، بحران برخی از کشورهای عربی خلیج فارس با قطر ریشه در تفاوت های بنیادین تاریخی و قبیله ای دارد. 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان