arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۰۳۳۵
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۴ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
گزارش ویدیویی «انتخاب»؛

تماشا کنید: پالرمو از ایران چه می‌خواهد؟ / آیا این کنوانسیون راه کمک ایران به حزب‌الله و سایر گروه‌های نزدیک به ایران را مسدود می‌کند؟

کنوانسیون پالرمو در سال ۲۰۰۰ در سازمان ملل تصویب شد؛ هدف این کنوانسیون مقابله با جرایم سازمان یافته فراملی است. به جز ایران، تنها ۸ کشور بوتان، کنگو، پالائو، پاپوا گینه‌نو، جزایر سلیمان، سومالی، سودان جنوبی و توآلو» هنوز عضو این معاهده نیستند. در حال حاضر، الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو، منتظر نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام است. اما استدلال مخالفان و موافقان این لایحه چیست؟ آیا این لایحه چنانکه مخالفان ادعا می کنند باعث قطع کمک مالی ایران به حزب الله و گروه های نزدیک به ایران در خاورمیانه می شود؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کنوانسیون پالرمو در سال ۲۰۰۰ در سازمان ملل تصویب شد؛ هدف این کنوانسیون مقابله با جرایم سازمان یافته فراملی است.

به گزارش «انتخاب»، این جرایم سازمان یافته سه بخش هستند که پالرمو با آن‌ها مقابله می‌کند؛ این سه بخش عبارتند از:‏ -جلوگیری از قاچاق انسان، به ویژه زنان و کودکان، مقابله با ورود و خروج مهاجران غیرقانونی از راه زمینی، هوایی و دریایی ‏و ممنوعیت ساخت و قاچاق تسلیحات نظامی و مهمات.

به جز ایران، تنها ۸ کشور بوتان، کنگو، پالائو، پاپوا گینه‌نو، جزایر سلیمان، سومالی، سودان جنوبی و توآلو» هنوز عضو این معاهده نیستند. در حال حاضر، الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو، منتظر نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام است. پالرمو به همراه ‏CFT‏ دو لایحه از لوایح ۴ گانه ‏FATF‏ هستند که هنوز تصویب نشده اند.

اما استدلال مخالفان و موافقان این لایحه چیست؟ آیا این لایحه چنانکه مخالفان ادعا می کنند باعث قطع کمک مالی ایران به حزب الله و گروه های نزدیک به ایران در خاورمیانه می شود؟ ویدیوی زیر را تماشا کنید.

 
 
نظرات بینندگان