arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۰۴۰۸
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۹ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۷

ادعای رحیم پور ازغدی: روحانی گفته چند نفر نباید به شورای عالی انقلاب فرهنگی بیایند

حسن رحیم پورازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آخرین خبری که از شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد، چیست؟ گفت: آخرین خبری که شنیده ام این است که رییس شورا چند نفر را نام برده و گفته این‌ها دیگر نباید به شورا بیایند و شاید یکی دو ماه دیگر نیز این جلسات تشکیل نشود؛ اما من خود از صحت و سقم این اخبار مطمئن نیستم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :



عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شنیده ام رییس شورا چند نفر را نام برده و گفته این‌ها دیگر نباید به شورا بیایند و شاید یکی دو ماه دیگر این جلسات تشکیل نشود.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، حسن رحیم پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی که امروز در جمع دانشجویان دانشگاه تهران پیرامون بررسی عملکرد ۴۰ ساله شورای عالی انقلاب فرهنگی سخن می گفت، در ابتدا در پاسخ به دانشجویانی که از او مطالبه کردند برای شورای عالی انقلاب فرهنگی چه کرده است، گفت: تاکنون بیش از ۱۵ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ایده و طرح من به ثمر رسیده است. چه در حوزه رسانه ها، چه دانشگاه و چه حوزه و رژیم آموزشی کشور.

رحیم پورازغدی ادامه داد: در تمام دورانی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت داشتم، سعی کردم مستقل از تمام دولت‌ها و در کنار همه دولت‌ها و بر اساس مسوولیت شخصی که دارم، حرفم را بزنم و خوشبختم از اینکه با تمام دولت‌ها تا کنون چالش داشتم و مثل برخی بله قربان گو نبودم.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به دانشجویانی که از او پرسیده بودند، آخرین خبری که از شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد، چیست؟ گفت: آخرین خبری که شنیده ام این است که رییس شورا چند نفر را نام برده و گفته این‌ها دیگر نباید به شورا بیایند و شاید یکی دو ماه دیگر نیز این جلسات تشکیل نشود؛ اما من خود از صحت و سقم این اخبار مطمئن نیستم.

وی در ادامه پیرامون شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیدگاه‌ها در آن گفت: در شورا همه شخصیت‌ها علمی هستند، اما دیدگاه‌ها یکدست نیست و اختلاف نظر‌های خیلی زیادی هم وجود دارد، نحوه تصمیم گیری به صورت کاملا دموکراتیک و رای گیری انجام می‌شود؛ لذا مصوبات گاهی متناقض است؛ چرا که ممکن است امسال نظر اکثریت بر یک چیز باشد و دو سال قبل بر چیز دیگری بوده باشد.

رحیم پورازغدی با اشاره به اینکه حضور روسای سه قوه در جلسات الزامی است، گفت: با وجود اینکه روسای هر سه قوه باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشته باشند تا کل حاکمیت در جریان این موضوع باشد، هیچ کدام از آن‌ها در جلسات شرکت نمی‌کنند و رییس جمهور هم عملا بسیاری از جلسات را تعطیل می‌کند که این خلاف قانون است و جزو نقد‌هایی است که ما به ایشان داریم. در حال حاضر در ماه اسفند هستیم و نهایتا شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی دو جلسه دیگر را پیش رو داشته باشد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نقدی که در این دوره ریاست جمهوری بر عملکرد شورا وارد است، این است که ما عملا جلسات خیلی کمی را برگزار کرده ایم و کمترین مصوبات را نسبت به سال‌های قبل داشته ایم. یکی از مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، این است که مصوبات به دفتر رییس جمهور برای امضا می‌رود، اما دیگر بیرون نمی‌آید و ابلاغ و اجرا نمی‌شود. نکته جالب اینجاست که در همان موضوعات، مصوباتی که مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست و از کشور‌های غربی آمده است، با سرعت بسیاری دستور اجرایی داده می‌شود و دولت برای آن بودجه قرار می‌دهد تا اجرا شود؛ بعد هم مثل داستان سند ۲۰۳۰ می‌گویند ما پی نوشت به شورای عالی انقلاب فرهنگی کرده بودیم.

وی گفت: این رفتار‌های دولت برخلاف قانون اساسی و مجلس و پارلمان است و راه قانونی برای گفتن این‌ها وجود ندارد. برای اینکه این‌ها را بگوییم تاکنون به سراغ افکار عمومی نمی‌رفتیم،؛ اما امروز من به شما دانشجویان در جواب اینکه اوضاع را از من می‌پرسید می‌گویم چه خبر است.

رحیم پورازغدی با اشاره به مطرح شدن ناگهانی سند ۲۰۳۰ و دستور اجرایی شدن آن توسط دولت گفت: مساله سند ۲۰۳۰ بدون اینکه به شورای عالی انقلاب فرهنگی بیاید، محکم‌تر از مصوبات مجلس با بودجه مخصوص دستور اجرایش داده شد، اما مصوبات شورا ابلاغ نمی‌شود و در بسیاری از این موارد اجرایی نمی‌شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون نقد‌هایی که به دولت وارد است، گفت: آقای روحانی اصلا آدم انتقادپذیری نیست و این خیلی عجیب است. ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به آرئیس دولت اصلاحات و هم به آقای احمدی نژاد انتقاد می‌کردیم و آن‌ها گوش می‌دادند، اما آقای روحانی وقتی در جلسه صحبت‌ها برخلاف میلشان باشد، عصبانی می‌شود و توهین می‌کند. از دیگر انتقادات من به آقای روحانی این است که چرا جلسات شورا را تعطیل می‌کنید؟ چرا مصوبات شورا را ابلاغ و اجرا نمی‌کنید؟ و چرا برخی مسائلی که با فرهنگ ما در تناقض کامل است را در کشور اجرایی می‌کنید؟

وی ادامه داد: البته ناگفته نماند که مصوبات بسیار خوبی در شورا تصویب و اجرایی شده است که در ۳۰ سال اخیر آثار و برکاتش را می‌بینیم، اما آنچه که مورد انتقاد بود در این بازه زمانی مطرح کردم. شورای عالی انقلاب فرهنگی جای بحث و گفتگو است، ولی جای دستور دادن نیست؛ برای مثال در مورد اینکه ارز به یکباره در بازار ریختن ما هر چه مخالفت کردیم، گفتند دستور صریح رییس جمهور است و هیچ نظر کارشناسانه‌ای در آن دخیل نشده بود. سوال اینجاست که آیا ایشان کارشناس مسائل اقتصادی است و حالا که این وضعیت اقتصادی رخ داده است و ما با نصف شدن سرمایه مردم با قدرت خرید مردم روبرو هستیم، هیچ کسی مسئولیت این تصمیم را برعهده نمی‌گیرد.

رحیم پورازغدی پیرامون هدف تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در ابتدای انقلاب شبهاتی را درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردند مثل اینکه می‌خواهند ماهیت علم فیزیک را اسلامی کنند یا دانشگاه‌ها را می‌خواهند مثل حوزه کنند و غیره، اما امام همان ابتدا با شبهات برخورد کردند و پاسخ آن را دادند امام می‌گفت: چرا جوسازی می‌کنید؟ خیلی‌ها تلاش کردند که شبه ماهیت ایجاد کنند تا ماهیت آن را زیر سوال ببرند در حالی که شورای عالی انقلاب فرهنگی بحران ماهیت ندارد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: دهه پنجم انقلاب آغاز شده و یکسری هنوز دارند همان حرف‌های دهه ۶۰ را می‌زنند که ما ضد علم و ضد دانشگاه هستیم و امثالهم.

وی تصریح کرد: انقلاب فرهنگی که در سال ۵۹ موجب تعطیلی دانشگاه‌ها شد، یک ضرورت سلبی و یک ضرورت ایجادی داشت ضرورت سلبی آن جریاناتی بود که در مرز‌ها فعالیت می‌کردند درگیری‌های زیادی ایجاد کرده و موجب کشته شدن تعداد زیادی از مردم شده بودند که اگر پایگاه آن‌ها را جستجو کنیم، متوجه می‌شویم همه این‌ها در دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه‌ها برای خود تشکل داشتند؛ برای مثال کمونیست‌ها و کومله‌ها هر کدام یک اتاق تشکیلاتی در دانشگاه داشتند که یکبار در دانشگاه تهران دیده شده بود آرپیچی از اتاق یکی از این تشکیلات بیرون آمده است. در واقع دانشگاه اصلا جای درس نبود و مدام در آن درگیری اتفاق می‌افتاد.

رحیم پورازغدی با اشاره به اینکه از دیگر دلایل سلبی آن تعداد محدود اساتیدی بود که خط فکری انحرافی داشتند، گفت: یکی دیگر از جنبه‌های سلبی این موضوع استاد‌های فراماسونری، کمونیستی و آن‌هایی که فساد اخلاقی داشتند در دانشگاه تدریس می‌کردند که می‌بایستی غربالگری شده و از دانشگاه بیرون می‌رفتند برخی از این فراماسونر‌ها جاسوس آمریکا بودند که اسناد آن در لانه جاسوسی نیز کشف شد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: خشونت و فاشیسم را جریان مخالف امام وارد دانشگاه کرد و گلوله اول بلکه دوم و تا چهارم را حتی مخالفین زدند گلوله پنجم را بچه‌های انقلاب دفاع کردند؛ حتی گفتمان امام نیز گفتمان خشونت نبود امام در ابتدای صحبت هایش با شاه اوایل او را علیحضرت شاه می‌خواند، اما وقتی خشونت شاه را دید گفت: کاری نکن که بگویم مردم گوشت را بگیرند.

رحیم پور ازغدی گفت: برای مثال در همین دانشگاه تهران استاد احمدی تعریف می‌کرد که با استاد زرین کوب نشسته بودم که از دانشجویان تشکل‌های چپ داخل اتاق ریخته و اساتید را از اتاق بیرون کردند که در جریان همین اتفاق کتابی که حاصل زحمات چندساله دکتر زرین کوب که برای امیرالمومنین را نوشته بود را از بین بردند.

این عضو عالی شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: وقتی جریان تروریسم و جنگ راه افتاد و خشونت‌ها رخ داد امام دستور دادند دانشگاه تعطیل شوند تا وضعیت دانشگاه بررسی شود و بهبود یابد.

وی اظهار داشت: امام می‌گفت برخی توهم زدند که ما می‌گویم فیزیک غیراسلامی است و باید اسلامی اش کنیم؛ در حالی که این درست نیست بلکه حساب علوم انسانی از این‌ها سواست و علوم انسانی باید اسلامی شود. امام می‌گفت: دانشگاه وابسته که قبله اش واشنگتن و لندن است نمی‌خواهیم و به درد ما نمی‌خورد آن‌ها دانشگاه استعماری برای ما ساختند و دانشگاه ما باید مستقل باشد.

این عضو عالی شورای انقلاب فرهنگی افزود: از نظر امام خمینی (ره) دانشگاه اسلامی دانشگاهی است که مشکلات مردم را حل کند این دانشگاه‌ها تا پیش از انقلاب کدام مشکلات مردم را حل می‌کرد و امروز نیز باید به این نکته توجه کنیم که دانشگاه‌ها چقدر مشکلات مردم را حل می‌کنند. از نظر امام خمینی دانشگاهی که معلوم نباشد کدام مشکلات جامعه اش را حل می‌کند دانشگاه معتبری نیست.

رحیم پورازغدی گفت: البته شایان ذکر است که امروز ما جزو ۱۰ کشور اول در تولید علم در دنیا قرار داریم و در تولید علم و تکنولوژی از بسیاری کشور‌ها جلوتر و پیشتازتر هستیم.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: از نظر امام خمینی دانشگاه باید انسان ساز باشد و علم تولید کند وگرنه این همه فارغ التحصیل دانشگاهی کدام مشکلات کشور را می‌تواند حل کند. امروز ما در دانشگاه‌های کشور شاهد این هستیم که ده‌ها هزار استاد و دانشجو در صف اعتکاف قرار می‌گیرند این یعنی این که دانشگاه ما دانشگاهی است که به انسان سازی می‌پردازد و در فعالیت‌های جهادی چند دهه هزار دانشجو هر سال به ارود‌های جهادی می‌روند که چنین چیزی در هیچ جای دنیا وجود ندارد.

وی تصریح کرد: ۹۰ درصد بودجه کشور امروز صرف حقوق کارمندان دولت می‌شود و نزدیک به ۴ میلیون خانواده که این حقوق را می‌گیرند، بیشترین بخش بودجه کشور را استفاده می‌کنند. نکته این است که چرا کل بودجه کشور برای سرپا نگه داشتن تشکیلات اداری دولت صرف می‌شود؟ ما به یک انقلاب بزرگ اداری به روش علمی و اسلامی و انقلابی نیاز داریم و وظیفه این امر بر عهده خروجی دانشگاه‌ها است.

رحیم پورازغدی گفت: دانشگاه‌های اسلامی یکی از وظایف بزرگشان این است که یکبار دیگر وظایف دانشگاه و حوزه را تعریف کنند و ما امروز که در گام دوم انقلاب هستیم، نیاز به یک بازخوانی تعریف وظایف دانشگاه‌های کشور داریم.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ایراداتی که در حوزه مدیریتی کشور وارد است، گفت: در حوزه مدیریتی باید بگویند ظرفیت هایشان چقدر است و توانشان چقدر است و خودشان اظهار کنند که مشکلاتشان چه چیز‌هایی است و بگویند قول می‌دهیم مشکلات را حل کنیم؛ نه اینکه ده‌ها هزار طلبه در فقر در حوزه درس بخوانند و نتوانند مشکلات را حل کنند پس یک گوشه از کار را تعلیم ما برمی گردد به حل همین مشکلات مثلا دانشجویی که ماهواره به فضا می‌فرستد نمی‌تواند یک موتور جت بسازد؟ تا وقتی که چشمانمان به غرب است که یک لیوان آب دستمان بدهد هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم بلکه باید متکی به نیرو‌های خودمان باشیم که در دانشگاههایمان تعلیم دیده اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز به سطحی رسیده ایم که وظایف تازه تری برای شورای عالی انقلاب فرهنگی تعریف می‌شود و یکی از آن‌ها این است که کمیت‌ها را به کیفیت تبدیل کنیم و مساله تربیت انسانی اسلامی در فرهنگ فراموش نشود؛ چرا که تعهد اگر نباشد تخصص به هیچ دردی نمی‌خورد. دزدی‌های کلان را متخصصانی انجام می‌دهند که تعهدی ندارند و ما امروز می‌بایستی نیرو‌های متعهد تربیت کنیم.

نظرات بینندگان