arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۰۴۱۰
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۹ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۷

مجلس نمایندگان آمریکا: ترامپ روند انتقال فناوری هسته‌ای به عربستان را تسریع می‌کند

مجلس نمایندگان آمریکا گزارشی منتشر کرده که می‌گوید کسانی برای کمیسیون نظارت این مجلس فاش کرده‌اند که دولت دونالد ترامپ روند انتقال فناوری‌های بسیار حساس هسته‌ای به عربستان سعودی را سرعت بخشیده است.سال پیش محمد بن سلمان، ولعیهد عربستان سعودی آغاز برنامه هسته‌ای این کشور را تصویب کرد و گفت: "عربستان سعودی به دنبال بمب هسته‌ای نیست اما بی‌تردید اگر ایران بمب هسته‌ای بسازد، عربستان هم در اسرع وقت به همان نحو عمل خواهد کرد."
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

مجلس نمایندگان آمریکا گزارشی منتشر کرده که می‌گوید کسانی برای کمیسیون نظارت این مجلس فاش کرده‌اند که دولت دونالد ترامپ روند انتقال فناوری‌های بسیار حساس هسته‌ای به عربستان سعودی را سرعت بخشیده است.

به گزارش انتخاب به نقل از بی بی سی، در گزارش ۲۵ صفحه‌ای الایجا کامینگز، رئیس کمیسیون نظارت مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داده که انتقال این فناوری‌ها می‌تواند به اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و بی‌ثباتی در خاورمیانه منجر شود.

در این گزارش آمده که شرکت‌های خصوصی که در تماس نزدیک با ترامپ و دولتش هستند، با توجه به درآمد چند میلیارد دلاری ناشی از ساخت و راه‌اندازی این فناوری‌ها، فشار زیادی برای انتقال آن به دولت آمریکا وارد می‌کنند.

بنا بر این گزارش انتقال این فناوری بدون در نظر گرفتن مسائل امنیتی می‌تواند تهدیدی برای آمریکا باشد.

سال پیش محمد بن سلمان، ولعیهد عربستان سعودی آغاز برنامه هسته‌ای این کشور را تصویب کرد و گفت: "عربستان سعودی به دنبال بمب هسته‌ای نیست اما بی‌تردید اگر ایران بمب هسته‌ای بسازد، عربستان هم در اسرع وقت به همان نحو عمل خواهد کرد."

حدود سه ماه پیش نیز محمد بن سلمان سنگ بنای نخستین رآکتور تحقیقات هسته‌ای این کشور را در شهرک علم و فناوری ملک عبدالعزیز در ریاض گذاشت.

دولت سعودی پیش از آن از تصمیم خود برای ساخت شانزده رآکتور هسته‌ای تا سال ۲۰۳۰ خبر داده و گفته بود که هدف از این برنامه، کاهش وابستگی بخش انرژی به نفت و گاز و استفاده از نیروی اتم برای تامین بخشی از نیاز داخلی به برق است.

این برنامه بخشی از برنامه ابتکاری ولیعهد سعودی موسوم به چشم انداز ۲۰۳۰ محسوب می‌شود که هدف آن تبدیل عربستان به بزرگترین و پیشرفته‌ترین قدرت اقتصادی منطقه است.

افشاگرانی که این موضوع را برای کمیسیون نظارت فاش کرده‌اند نگرانی عمیق خود را از اینکه انتقال فناوری هسته‌ای به عربستان ناقض قوانین باشد ابراز کرده‌اند. آنها همچنین به تضاد منافع مشاوران عالی‌رتبه کاخ سفید اشاره کرده و گفته‌اند این تضاد منافع حتی ممکن است جرم فدرال باشد. آنها همچنین گفته‌اند فضای کاخ سفید و آشفتگی، ناکارامدی و غیبت حاکم بر آن این نگرانی را بیشتر می‌کند.

نظرات بینندگان