arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۰۷۹۷
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۲۳ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۷

سردبیر عکاظ از احتمال میانجیگری چین میان ایران و عربستان خبر داد

سردبیر روزنامه سعودی «عکاظ» روزنامه نزدیک به هیات حاکمه و یکی از مهم ترین نشریه های عربستان نوشت ، میاجیگری چین برای حل اختلاف میان تهران و ریاض را در جریان سفر محمد بن سلمان ولیعهدی سعودی به پکن دور از انتظار نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سردبیر عکاظ از احتمال میانجیگری چین میان ایران و عربستان خبر داد«جمیل الذیابی» در مصاحبه تلفنی با اسپوتنیک روسیه گفت: همه چیز در عالم سیاست امکان دارد، دور از انتظار نمی دانم، اگر چین از اراده عربستان و ایران برای حل اختلاف هایشان اطمینان حاصل کند، درخواست برای میانجی گری دو کشور را که سال 2017 اعلام کرده بود، دوباره تکرار کند.
سردبیر عکاظ گفت: چین کشور بزرگی است و گفت و گوی ولیعهد سعودی و مقامات ارشد چینی ، درباره موضوعات مختلف از جمله امنیت منطقه، تقویت ثبات از طریق گفت و گو و رایزنی خواهد بود.
الذیابی در پایان افزود که دلیل دیگر مطرح شدن نقش میانجی چین به خاطر آن است که این کشور روابط بسیار خوبی با هر دو کشور ایران و عربستان دارد.
روزنامه قدیمی عکاظ از مهم ترین روزنامه های سعودی است که سخنگوی حکومت عربستان به شمار می رود و مدیرمسوول آن با حکم سلطنتی یا با حکم ولیعهد منصوب می شود.
به نظر می رسد، اظهار نظر این روزنامه نگار در خصوص موضوع حساس ایران، با هماهنگی دولت سعودی انجام شده است.
مقام های ایران همواره بر برقراری روابط دوستانه برپایه احترام متقابل با تمامی کشورها بویژه همسایگان تاکید کرده اند.
در همین راستا، «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران، سوم آذرماه گذشته در جریان کنفرانس وحدت اسلامی در تهران خطاب به عربستان اعلام کرد: حاضریم از منافع مردم شما در برابر تروریسم و تجاوزگران و ابرقدرت‌ها بدون هیچ چشم‌ داشتی دفاع کنیم.
تشکیل ائتلاف عربی در جنگ یمن به رهبری عربستان، جان باختن صدها زائر ایرانی در جریان سفر حج سال 2015 و اعدام شیخ نمر النمر روحانی عربستانی در سال 2016 ، موانعی را در بهبود روابط دو کشور ایجاد کرد و سرانجام پس از اعدام شیخ النمر، عده‌ای خودسر در تهران به سفارت سعودی حمله کردند و روابط دو کشور قطع شد.

نظرات بینندگان