arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۰۹۴۹
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۰ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۷

چین و عربستان ۳۵ قرارداد به ارزش ۲۸ میلیارد دلار امضا کردند

در جریان دیدار محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی از چین، دو کشور قراردادهایی در عرصه‌های گوناگون از جمله نفت، به ارزش ۲۸ میلیارد دلار امضا کردند. در بخش نفت عربستان با سرمایه‌گذاری‌های جدید می‌تواند جایگاه روسیه را بگیرد و به بزرگترین صادرکننده نفت به چین تبدیل شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمد بن سلمان و هیئت بلندپایه اقتصادی عربستان سعودی پنج‌شنبه ۲ اسفند / ۲۱ فوریه وارد چین شدند. در این هیئت مسئولان اصلی شرکت نفتی آرامکو سعودی نیز شرکت دارند.

بن سلمان و هیئت همراه او پیش از دیدار از چین به پاکستان و هند سفر کردند. آن‌ها در پاکستان قراردادهایی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار امضا کردند و در هند نیز در صنعت پالایشگاه‌سازی این کشور سرمایه‌گذاری کردند.

این هیئت در چین ۳۵ قرارداد تجاری به ارزش ۲۸ میلیارد دلار امضا کرد.

شرکت نفتی آرامکو در این سفر با شرکت دفاعی نورینکو چین قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری برای ساخت یک پالایشگاه پتروشیمی در شهر پنجین، واقع در شمال شرق چین امضا کرد که بر اساس آن این پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت تولید خواهد کرد.

آرامکو تا ۷۰ درصد مواد اولیه خام برای این پالایشگاه را تأمین می‌کند. انتظار می‌رود عملیات ساخت آن در سال ۲۰۲۴ آغاز شود.

این سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند به عربستان سعودی کمک کند تا بزرگترین صادرکننده نفت به چین شود، موقعیتی که روسیه در سه سال گذشته در اختیار داشته است.

شرکت آرمکو همچنین توافق‌نامه‌ای را برای خرید ۹ درصد سهام در پتروشیمی ژجیانگ امضا کرد.

شی‌ جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین که برخلاف گذشته قصد حضور بیشتری در خاورمیانه دارد، پس از دیدار با بن سلمان گفت: «چین دوست خوب و هم‌پیمان عربستان سعودی است و رابطه ویژه دو جانبه ما نشان‌دهنده تلاش‌های شماست.»

محمد بن سلمان نیز ریشه روابط دو کشور را «از گذشته‌های دور» دانست و گفت عربستان سعودی هیچگاه با چین مشکلی نداشته است.

بن سلمان با اشاره به برنامه اصلاحات اقتصادی گسترده عربستان سعودی به پروژه احیای جاده ابریشم نیز پرداخت و در این‌باره گفت: «ابتکار جاده ابریشم و جهت‌گیری استراتژیک چین بسیار متناسب با چشم‌انداز پادشاهی سعودی برای سال ۲۰۳۰ است. »

طرح راه ابریشم جدید طرحی به‌منظور سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از ۶۰ کشور جهان و توسعه دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است که توسط چین در سال ۲۰۱۳ ارائه شد.

تجارت بین چین و عربستان سعودی در سال گذشته میلادی ۳۲ درصد افزایش یافت. عربستان سعودی اعلام کرده که چین را به برنامه‌های آموزشی خود در مدارس و دانشگاه‌ها نیز خواهد افزود.

دولت سعودی در بیانیه‌ای گفته است: «ورود چین به برنامه آموزشی گامی مهم در گشایش افق‌های جدید برای دانش‌آموزان و دانشجویان است.»

نظرات بینندگان