arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۳۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۰۹ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۷

یک متخصص فضای سبز: سرو، کاج و چنار دیگر مناسب تهران نیستند / کاج و سرو آلرژی‌زا هستند؛ چنار هم به بیماری‌های مختلفی مبتلا می‌شود / بید مجنون و اقاقیا تا حدی مناسب تهران هستند

احمدرضا محرابیان متخصص فضای سبز همزمان با روز درختکاری با اشاره به گونه‌های درختی مناسب و نامناسب برای کاشت در تهران گفت: گونه‌های درختی کاج، سرو، چنار و درختانی که میوه می‌دهند دیگر مناسب شرایط اکولوژیک تهران نیستند و باید گونه‌های دیگری را جایگزین آن‌ها کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک متخصص فضای سبز همزمان با روز درختکاری با اشاره به گونه‌های درختی مناسب و نامناسب برای کاشت در تهران گفت: گونه‌های درختی کاج، سرو، چنار و درختانی که میوه می‌دهند دیگر مناسب شرایط اکولوژیک تهران نیستند و باید گونه‌های دیگری را جایگزین آن‌ها کرد.

احمدرضا محرابیان در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه درختکاری یک سنت باستانی ایرانیان است، اظهار کرد: در گذشته با وجود اینکه دانش و تخصص کافی برای کاشت گونه‌های گیاهی وجود نداشت اما کاشت درخت با رعایت اصول اکولوژیک انجام می‌شد. از جمله مواردی که باید برای کاشت فضای سبز به‌ویژه گونه‌های درختی در نظر داشته باشیم این است که در درجه اول گونه‌های گیاهی انتخاب کنیم که با شرایط اکولوژیک تهران سازگار باشد.

لزوم کاشت گونه‌های درختی متنوع در تهران

وی ادامه داد: شهر تهران منطقه‌ای است که از ارتفاع حدود ۳۰۰ متر شروع می‌شود و تا ارتفاع حدود ۱۸۰۰ متر ادامه پیدا می‌کند بنابراین با توجه به این شیب وسیع اکولوژیک باید گونه‌های درختی متنوعی در تهران کشت شود این در حالیست که متاسفانه بسیاری اوقات در تهران یک الگوی درختی یکسان کشت می‌شود. در حال حاضر مناطق جنوبی تهران پتانسیل کشت گونه‌های نیمه گرمسیری را دارند و مناطق شمالی آن پتانسیل کشت گونه‌های سردسیری یا کوهستانی.

به گفته این استادیار اکولوژی گیاهی دانشگاه شهید بهشتی با وجود کاهش بارندگی و افزایش دمای پایتخت در سال‌های اخیر ولی بخش‌های شمالی تهران، کوهستانی و دامنه‌ای و سردسیر است بنابراین پوشش گیاهی آن باید متناسب با شرایط منطقه باشد.

در شمال تهران درخت نخل نکاریم

محرابیان با اشاره به اینکه متاسفانه در حال حاضر در شمال تهران بعضا گونه نخل مشاهده می‌شود، تصریح کرد: درخت نخل متعلق به مناطق گرمسیری است و اصلا نباید در ارتفاعات بالا کاشته شود.

کاج و سرو آلرژی‌زا هستند

این متخصص فضای سبز افزود: به‌جز در نظر گرفتن شرایط اکولوژیک برای کاشت گونه‌های گیاهی باید به این نکته توجه داشت که گونه گیاهی که قرار است کاشته شود ویژگی‌های آلرژیک نداشته باشد. بسیاری از گونه‌هایی که در تهران کشت می‌شوند مانند کاج و سرو آلرژی‌زا هستند.

چنار دیگر مناسب تهران نیست

وی با تاکید بر اینکه کاربرد گونه‌های گیاهی فقط زیبایی شناختی نیست، گفت: فضای سبز باید بتواند ترافیک را کنترل کند، انعکاس‌ نورهای منفی و امواج شدید صوتی را کاهش دهد و توان مقابله با سایر آلودگی‌های محیطی را داشته باشد. در گذشته درخت چنار برای شهر تهران بسیار گونه مناسبی بود اما در حال حاضر این گونه درختی دیگر نمی‌تواند در تهران رشد مناسبی داشته باشد و به بیماری‌های مختلفی مبتلا می‌شود.

گونه‌های کم‌آب‌بر بکاریم

محرابیان ادامه داد: بهتر است که شهروندان و مسئولان در روز درختکاری با مشاوره گرفتن از متخصصان فضای سبز اقدام به کاشت درخت کنند همچنین سازمان پارک‌ها و فضای سبز، گونه‌هایی را در این روز در اختیار مردم قرار دهد که با شرایط شهر تهران سازگاری داشته باشد. با توجه به کم آبی کشور نیز باید به گونه‌های کم آب‌بر و خشکی پسند توجه بیشتری کرد.

درختان میوه مناسب تهران نیست

این متخصص فضای سبز در ادامه در پاسخ به این پرسش که به‌طور مشخص چه گیاهانی مناسب با شرایط اقلیمی تهران هستند و باید در روز درختکاری کاشته شوند، گفت: متاسفانه اطلاعات کافی در مورد گونه‌هایی که باید در تهران کشت شود، وجود ندارد ولی به طور کلی می‌توان گونه‌های کاشت که با شرایط اقلیمی مناطق مختلف شهر سازگاری داشته باشند و سبب ایجاد آلرژی نشوند. درختان میوه نیز مناسب تهران نیستد چرا که سبب جمع شدن حشرات و آلودگی‌های محیطی می‌شوند.

بید مجنون و اقاقیا تا حدی مناسب تهران هستند

به گفته محرابیان با توجه به اینکه اطلاعات کافی در مورد گونه‌های درختی که مناسب شرایط اقلیمی تهران هستند وجود ندارد هنوز حتی نمی‌توان جایگزینی مناسبی برای درخت چنار معرفی کرد اما گونه‌های چون بیدمجنون و اقاقیا در برخی مناطق تهران کاشته شده‌اند که تاکنون توانسته‌اند با شرایط اقلیمی تهران سازگاری داشته باشند.

گیاه کشت شده در سه سال اول نیاز به مراقبت زیادی دارد

این استادیار اکولوژی گیاهی دانشگاه شهید بهشتی در پایان با اشاره به اینکه متاسفانه گونه‌های گیاهی پس از کشت به حال خود رها می‌شوند، تصریح کرد: گیاه کشت شده در سه سال اول نیاز به مراقبت زیادی دارد و فردی که آن را کاشته باید روش‌های نگهداری از آن از جمله کودهای مناسب برای آن گونه، بازه زمانی آبیاری و خاک مناسب با آن را بیاموزد.

نظرات بینندگان