arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۳۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۸ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۷

چرا روسیه در جذب زنان به حوزه فناوری موفق است؟ / سرمایه گذاری روی استعدادها از کودکی آغاز می شود

یک قرن پیش، روسیه برای حقوق برابر تحصیل و کار بین مردان و زنان تلاش کرد و این روزها اثرات این تلاش ها در حوزه فناوری احساس می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک قرن پیش، روسیه برای حقوق برابر تحصیل و کار بین مردان و زنان تلاش کرد و این روزها اثرات این تلاش ها در حوزه فناوری احساس می شود.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، سال ها پیش بسیاری سخت بود که زنان را در عرصه های برتر شغلی ببینیم اما اکنون شاهد حضور زنان در برترین دانشگاه ها، برترین مشاغل و... هستیم. این موضوع در روسیه بسیار مشهود است. زنانی که در عرصه های ریاضیات، کامپیوتر و... تلاش می کنند و اتفاقا نسبت به همکاران مرد خود سطحی قابل قبول دارند.

بر اساس آمار موسسه یونسکو ، 40 درصد از محققان روسیه را زنان تشکیل می دهند و شرکت های مطرح روسیه مثل شرکت پانداکس که لقب گوگل روسیه را داراست نیز حدود یک سوم از پست های مهم و کارمندان خود را به زنان اختصاص داده اند.

جالب است بدانید در دیگر کشورهای منطقه، مانند بلغارستان و رومانی نیز در مورد تنوع حضور زنان در علوم، فناورری، مهندسی و ریاضی نیز شاهد حضور  بالاتر از حد متوسط  زنان هستیم.

جین فرانکلند مدیرعامل Cyber ​​Security Capital در انگلیس و نویسنده کتاب " در امنیت" می گوید: "اروپای شرقی به طور مداوم به زنان توجهی قابل مشاهده را در حوزه فناوری و امنیت سایبری نشان می دهد.

او معتقد است که دلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد: برای مثال از دختران انتظار می رود که دانش کامپیوتری را از سنین پایین بیاموزند و به خوبی به واسطه آن کار کنند و البته هیچ عذری برای نیاموختن این مهارت وجود ندارد.

اما ا دید فرانکلد چیزی بیشتری نیز  وجود دارد، او می گوید: "به لحاظ فرهنگی، زنان اروپای شرقی به عنوان یک طبیعت واقعی شناخته شده اند و به این معنی است که آنها بیشتر مایل به سخن گفتن از خود  و دارای اعتماد به نفس هستند و این خصایصی است که معمولا از سوی مردان در محل کار استفاده می شود.

در کنار این ها الگوهای خانواده ها هم تغییر کرده و دختران از سوی والدین تشویق می شوند که موثر و قوی تر باشند. خانم شاپاکوا، مدیر یک شرکت فناوری می گوید این برای من بسیار معنادار بود که عنوان یک کودک، شاهد بودم که پدر و مادرم پس انداز خود را جمع و برای من یک نوت بوک ویژه  خریدند، آن هم در حالی که می دانستم تا چه حد به پس انداز خود نیاز دارند.

یک مطالعه انجام شده توسط مایکروسافت در سال 2017 نشان داد که بیش از 60 درصد والدین روسی دختران خود را برای مطالعه علم، فناوری، مهندسی و ریاضی تشویق می کنند

تاریخ حضور زنان روس در عرصه فناورری تقریبا صد ساله است. در دهه 1920،  روسیه یکی از اولین کشورهایی بود که قوانینی را وضع کرد که حقوق برابر را برای تحصیل و کار برای مردان و زنان ایجاد می کرد. به گفته وزارت آموزش و پرورش روسیه، درصد پژوهشگران زن را به مرور افزایش داد و تا سال 1928 به 10 درصد رساند.

اولگا اوسکووا، رئیس گروه فناوری شناختی روسیه، می گوید که در حال حاضر نسل جدیدی از متخصصان علم و تکنولوژی روسیه ظهور پیدا کرده اند که اغل زن هستند.

اوسکووا نیز خود،  در اواسط دهه 1960 در یک خانواده ساده متولد شد که عشق او به علم و ریاضی  را شکل دادند چرا که والدینش نیز هر دو تحصیلات ریاضی و کامپیوتر داشتند. به نظر می رسد سالهای پایانی رژیم شوروی سابق نیز در این موفقیت موث بوده. برای مثال رژیم شوروی که به نیروی کار نیاز داشت، زنان را ترغیب به داشتن شغل کرد و آنها را به عنوان مادر و کارگر تعریف کرد. بسیاری از آنها مجبور بودند در کارخانه ها کار کنند و موقعیت هایی مانند جوشکاری را بگذرانند.

البته در حالی که زنان در شهر مسکو یا سنت پترزبورگ روی کار  خود تاکید دارند، هنوز هم در برخی  شهرهای کوچک و روستاها زنان تشویق می شوند تا اوایل  یا اواسط دهه ی 20  زندگی خود یک خانواده جدید تشکیل داده و خانه داری کنند.

 

*رویا پاک سرشت

 

 

 

نظرات بینندگان