arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۴۱۱۵
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۰ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۷

آیت الله آملی لاریجانی: گفتند دختر رئیس قوه قضاییه جاسوس است / دختر من جایی می‌رفت می‌گفتند «از زندان آزاد شدی؟» / مسئولی که قسم خورده بود قانون اساسی را اجرا کند گفت «دختر من جاسوس نیست، ۶۳ حساب هم ندارم»

رییس سابق قوه قضاییه با بیان اینکه خدمت رسانی عظیمی در دستگاه قضایی صورت گرفته است، گفت: رسیدگی به ۱۷ میلیون پرونده کار فوق العاده عظیمی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیت الله آملی لاریجانی: گفتند دختر رئیس قوه قضاییه جاسوس است /  دختر من جایی می‌رفت می‌گفتند «از زندان آزاد شدی؟» / مسئولی که قسم خورده بود قانون اساسی را اجرا کند گفت «دختر من جاسوس نیست، ۶۳ حساب هم ندارم»

رئیس سابق دستگاه قضا با ارائه گزارشی از عملکرد 10 ساله قوه قضاییه، مهمترین سرمایه این قوه را عزم مسئولان برای مبارزه با فساد دانست و گفت: گاهی یک قاضی در ایران روزانه به 5 یا 6 پرونده رسیدگی می کند در حالی که در کشورهای اروپایی روزی یا دو روزی یک پرونده است.

به گزارش «انتخاب»، آیت الله صادق آملی لاریجانی روز دوشنبه در مراسم تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید قوه قضاییه گفت: سیاه نمایی فراوان از عملکرد قوه قضاییه کار نادرستی است. برخی از فساد سیستماتیک سخن می گویند و این گونه استدلال می کنند که سیستمی می خواهد فساد را بررسی کند که خودش دچار فساد است و به کار بردن چنین اصطلاحی درست نیست.

وی افزود: مساله مهم در قوه قضاییه این است که مسئولان دستگاه عزم مبارزه با فساد داشته باشند و افراد فاضل و متخصص به عنوان قاضی در حال خدمت هستند و این، مهمترین سرمایه دستگاه قضایی است. این همه مدیران اجرایی تلاش می کنند و نباید سیاه نمایی شود. در دستگاه قضایی نیز این گونه است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: چنین سخنانی موجب دلسردی طیف خدوم در کشور می شود و امیدوارم با پیراستن تخلفات تعدادی اندک، چهره واقعی قضات مشخص شود.

آملی لاریجانی با تشکر از تلاش های 10 ساله مسئولان و کارکنان قضایی گفت: خدمت رسانی عظیمی در دستگاه قضایی صورت گرفته که به عنوان نمونه رسیدگی به ۱۶ میلیون پرونده بوده است که البته امسال این آمار به بیش از ۱۷ میلیون پرونده می رسد و خروجی آن نیز تقریباً به همین اندازه بوده است.

وی افزود: رسیدگی به این همه پرونده کار بزرگی است و قضات و کارکنان با اطلاع از کاستی ها و مشکلات، اجازه ندادند این پرونده‌ها انباشته شود و تقریبا توانستیم به اندازه پرونده های ورودی، پرونده های خروجی داشته باشیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلح نظام گفت: اگر میزان رسیدگی در پرونده های دادگستری را با سایر کشورها مقایسه کنیم، متوجه می شویم که گاهی یک قاضی در کشور ما پنج یا شش پرونده را در روز بررسی می‌کند در حالی که در برخی از کشورهای اروپایی هر قاضی روزی یک پرونده یا هر دو روز یک پرونده را بررسی می کند.

مغالطه و سیاه نمایی در آمار پرونده های دادگستری
وی با اشاره به سیاه نمایی علیه دستگاه قضایی از سوی دشمنان خارجی و برخی افراد در داخل کشور گفت: بعضی مسئله کثرت پرونده‌ها را به عنوان شاهدی برای سیاه نمایی عنوان می کنند در حالی که این افراد به مغالطه می‌پردازند. چون افزایش پرونده‌ها ساخته درون قوه نیست بلکه سرریز مشکلات سایر دستگاه‌های بیرون از آن است.

آملی لاریجانی افزود: تعداد پرونده‌ها دلیل آن است که مردم امید معقولی به دستگاه قضا دارند که به آن مراجعه می‌کنند. گفته می شود برخی ناچار هستند که به محکمه مراجعه می کنند ولی در پاسخ باید گفت اگر این افراد امید نداشتند، به دادگاه مراجعه نمی کردند.

وی اضافه کرد: برخی دیگر نیز مغالطه می‌کنند که ۱۷ میلیون پرونده یعنی هر پرونده دو طرف دارد که در واقع۳۴ میلیون خانواده را شامل می شود در حالی که این محاسبه نیز اشتباه است. چون گاهی یک پرونده در چندین جا ثبت می شود و هر رجوع یک پرونده تلقی می شود. مثلا گاهی پرونده به دلیل نقص دوباره بررسی می شود یا گاهی به دادسرا ارجاع داده می شود یا اعاده دادرسی صورت می گیرد و به همین دلیل یک پرونده ممکن است چند مرحله را طی کند.

تحول در نیروی انسانی از افتخارات قوه قضاییه است
رئیس سابق قوه قضاییه گفت: تحول در نیروی انسانی یکی از افتخارات بزرگ دستگاه قضایی است. ما 10 سال پیش ۷۰۰ یا ۸۰۰ قاضی داشتیم اما امروز با وجود اینکه 2 هزار و ۶۰۰ قاضی از دستگاه خارج شده اند، حدود 12 هزار قاضی داریم.

وی نخبه گزینی را یکی از برنامه های قوه قضاییه دانست و گفت: وقتی برای جذب قاضی فراخوان داده می شود گاهی ۵۰ هزار نفر مراجعه می کنند و بعد از برگزاری امتحان و گزینش در حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر از حوزه و دانشگاه جذب می شوند و این مراحل برای رسیدن به نخبه گزینی است.

آملی لاریجانی گفت: برگزاری دوره کارآموزی برای تحصیل مهارت های قضات نیز در همین راستاست و آموزش های ضمن خدمت، فعال شدن کمیته‌های ممیزی قضات و تشکیل اداره کل برای کادرسازی نیروی انسانی از دیگر مسائل مربوط به نیروی انسانی و نخبه گرایی است.

سامانه هایی که از مفاسد جلوگیری می کند
رئیس سابق دستگاه قضا یکی دیگر از فعالیت های قوه قضاییه را پیشرفت در فناوری های نوین دانست و گفت: با وجود تمام تنگناها و مشکلات توانستیم سامانه های متعددی را راه اندازی کنیم که به عنوان نمونه می توان به سامانه برخط نقل و انتقال املاک در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یاد کرد و این سامانه از وقوع بسیاری از مفاسد جلوگیری می کند.

تلاش برای رونق اقتصادی
وی تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی را یکی از برنامه‌های قوه قضاییه دانست و گفت: روسای کل دادگستری ها موظف شدند با همکاری دستگاه‌های اجرایی کمک کنند تا مشکلات کارخانه ها حل شود و کارگران بیکار نشوند.
آملی لاریجانی افزود: ستاد مرکزی اقتصاد مقاومتی در قوه قضاییه نیز شکل گرفت و دستورالعملی نیز ابلاغ شد که امیدوارم نتیجه آن آشکار شود.

احیای حقوق عامه
رئیس سابق دستگاه قضا با اشاره به اصل ۱۵۶ قانون اساسی درباره احیای حقوق عامه گفت: صیانت از اراضی، مقابله با تخریب جنگل ها و معادن شن و ماسه یا آلودگی هوا از مسائلی است که در این زمینه مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی افزود: تنقیح نظریه حقوق عامه نیز به منظور جلوگیری از اصطکاک وظایف دستگاههای اجرایی صورت گرفته و با کمک دادستانی کل دستورالعمل مربوطه ابلاغ شده است. البته این دستورالعمل می‌تواند به قانون تبدیل شود تا با الزامات بیشتری از حقوق عامه صیانت شود.

تشدید نظارت ها
آملی لاریجانی تشدید نظارت‌ها را از دیگر اقدامات این قوه دانست و گفت: تاسیس معاونت نظارت دیوان عالی کشور از افتخارات این دوره است و نظارت سازمان بازرسی کل کشور یا نظارت دادستانی کل و همچنین نظارت دادسرای انتظامی قضات از برنامه‌هایی بود که اجرا شد و بازرسی های پنهان نیز بسیار موثر بوده است.

وی افزود: نظارت استانی از طرف معاونت راهبردی نیز تاثیرگذار بود. البته برخی مقاومت می‌کردند. نظارت بر بازار یا نظارت بر عملکرد ضابطین و بازداشتگاه ها در استان‌ها نیز در همین راستا بوده است.

بستن فضای مجازی تهمت بود
آملی لاریجانی فضای مجازی را یکی از راه های فساد اقتصادی، کلاهبرداری و جرایم مختلف دانست و گفت: البته نمی‌توان فضای مجازی را حذف کرد و هیچ وقت مخالفتی با استفاده از فضای مجازی نداشتیم.

وی افزود: بنده در مسائل علمی از فضای مجازی استفاده می کنم ولی تهمت ناروایی زدند که قوه قضاییه می گوید فضای مجازی باید بسته شود. ما معتقدیم فضای مجازی باید مدیریت شود و در برخی کشورهای اروپایی نیز بعضی از کانال ها و سایت ها را به دلایل مختلف مانند رابطه ناهمگون فضای مجازی با فرهنگ آن کشورها محدود می کنند.

رئیس سابق قوه قضاییه با اشاره به اینکه بسیاری از اطلاعات فضای مجازی در اختیار آمریکا قرار می گیرد، افزود: آمریکا با دسترسی به اطلاعات فضای مجازی برای خود یک قدرت اطلاعاتی ایجاد کرده است و عقل اقتضا می کند کشوری که مبنای آن انقلاب اسلامی است نباید تمام اطلاعاتش را اختیار بیگانه قرار دهد.

وی افزود: شبکه ملی مسئله‌ای بود که رهبر معظم انقلاب بر آن بسیار تاکید کردند اما تحقق نیافت. ما در استفاده از فضای مجازی باید مدیریت کنیم و نباید این فضای را به قدری باز بگذاریم که دشمن بتواند در پستوهای خانه های ما نفوذ کند.

آملی لاریجانی درباره برخی دیگر از فعالیت های قوه قضاییه گفت: راه اندازی مرکز پژوهشی فقهی در قم، پرداختن به امور فرهنگی و رفاهی قوه، ایجاد معاونت فرهنگی و تلاش برای ترویج فرهنگ قرآنی و اخلاق در دستگاه قضایی است.

وی با اشاره به موافقت رهبر معظم انقلاب برای عفو بسیاری از زندانیان گفت: باید از ظرفیت‌های دادرسی جدید برای کاهش تعداد زندانیان استفاده کنیم و تا جایی که امکان دارد از صدور قرارهای بازداشت موقت جلوگیری کرد.

تخریب گسترده مسئولان قضایی
رئیس سابق قوه قضاییه گفت: تخریب گسترده علیه قوه و مسئولان قضایی شایسته نبود و به آقای رئیسی سفارش می کنم که در این زمینه باید صبر داشته باشد و کمر همت را ببندد و به خدا توکل کند. گاهی دشمن بیرونی شایعه درست می کند و جاهل درونی هم آن را پخش می کند.

وی افزود: گفتند دختر رئیس قوه جاسوس است. ما که به این مسائل عادت کرده ایم ولی به دخترم می گفتند «مرخصی گرفته ای یا از زندان آزاد شده ای» من هم که 63 حساب بانکی ندارم.

آملی لاریجانی اضافه کرد: شخصی به خاطر شایعات از من حلالیت طلبید و من گفتم که عهده کرده ام کسی را که تهمت بزند، نبخشم و کسی را هم که بشنود و سکوت کند حلال نکنم. از مدیران خدوم هم انتظار دارم تا در جلسه ای که افترا زده می شود، سکوت نکنند.

وی بخشی از عملیات روانی دشمن را برای آسیب زدن به نظام دانست و گفت: برخی دستگاه های عالی آمریکا ادعای حقوق بشری می کنند و اتهامات منافقان را علیه جمهوری اسلامی ایران فهرست می کنند.

با تمام وجود برای استقلال قاضی جنگیدم
آملی لاریجانی گفت: استقلال دستگاه قضایی بر همه واجب است و من در این 10 سال با تمام وجود برای استقلال قاضی جنگیدم. چه روزها و شب هایی را در بی قراری برای دفاع از دستگاه قضایی نگذراندم. افراد صاحب نفوذ فشار آوردند ولی ایستادگی کردیم.

وی افزود: افتخار می کنم که به هیچ قاضی الزام نکردم مگر اینکه مشورت دادم ولی چه تهمت ها زدند و گفتند «بی دادگاه فلانی» یا «دادگاه فرمایشی فلانی». با این حال از هیچ قاضی نخواستم که حکم یا قراری صادر کند و اگر کسی در این زمینه ادعایی دارد حاضرم اثبات کنم.

نظرات بینندگان