arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۴۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۵ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
«العربی الجدید» تحلیل کرد:

روحانی در بغداد؛ پیامهای سیاسی برای واشنگتن

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران امروز دوشنبه در سفری که در نوع خود اولین سفر وی محسوب می شود، در رأس یک هیئت دولتی و سیاسی عالی به بغداد رفت. همین مساله دولت عراق را بر آن داشت تا تمام انرژی خود را برای آمادگی این سفر سه روزه به کار گرفته و امنیت منطقه الخضراء و کاخ میزبانی در نزدیکی دجله را تقویت کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روحانی در بغداد؛ پیامهای سیاسی برای واشنگتن

العربی الجدید نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران امروز دوشنبه در سفری که در نوع خود اولین سفر وی محسوب می شود، در رأس یک هیئت دولتی و سیاسی عالی به بغداد رفت. همین مساله دولت عراق را بر آن داشت تا تمام انرژی خود را برای آمادگی این سفر سه روزه به کار گرفته و امنیت منطقه الخضراء و کاخ میزبانی در نزدیکی دجله را تقویت کند. طبق برنامه، روحانی دیدارهای متعددی با رجال دینی در نجف خواهد داشت که مهمترین آنها دیدار وی با ایة الله سیستانی است. پیش از ورود روحانی به بغداد، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه دولت او برای آماده کردن مقدمات سفر رئیس جمهور، به عراق رفته بود.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در همین رابطه، یکی از مسئولان دفتر نخست وزیر عراق در گفتگو با العربی الجدید فاش کرد که سفر روحانی با هدف امضای توافق ها و تفاهم هایی است که از مدتی پیش بین کمیته های عراقی و ایرانی اجرایی شده است و از آن جمله، پیش نویسهای تفاهم اقتصادی، تجاری، سیاسی و توافقهایی مربوط به مرزها و آبهای مشترک بین دو کشور است. وی افزود: این سفر با هدف به صفر ساندن مشکلاتی که چند دهه ادامه داشته است، مانند میدانهای نفتی مشترک، ترسیم مرزهای بین دو کشور و منابع ابی و پرونده تبادلات تجاری، همچنین ایجاد بانک مشترک عراقی ایرانی و لغو ویزای ورود به دو کشور، انجام می شود.

این مسئول احتمال داد که توافقی در مورد افتتاح کنسولگری های جدید ایرانی در استان های دیگر نیز صورت گیرد، تا تعداد کنسولگری ها افزایش یابد؛ آنچه که می تواند باعث ناخشنودی واشنگتن هم بشود.

وی با ردّ آنچه در رسانه های عراقی در مورد درخواست غرامت روحانی از عراق، برای جنگ بین دو کشور تصریح کرد که ضررهایی که حمله عراق به شهرهای ایران وارد کرده است و مسائل مربوط به این پرونده در سفر مذکور مطرح نخواهد شد.

علاوه بر این، محسن افضلی، عضو جریان مدنی، در گفتگو با العربی الجدید تاکید کرد که ایرانی ها به خود اجازه دادند که پرونده مربوط به حضور نیروهای خارجی در عراق را نیز در دستور کار سفر روحانی قرار دهند و این نشان دهنده ضعف سیاستمداران عراقی است که بهتر بود این پیشنهاد ایران را نمی پذیرفتند.

وی افزود:سفر روحانی به بغداد باعث بالا گرفتن رقابت ایران و آمریکا در عراق می شود و همین مساله واشنگتن را بر آن می دارد تا اقدامات خود علیه ایران را تشدید کند.

از سوی دیگر، احمد الحمدانی، تحلیلگر مسائل عراق بر این عقیده است که سفر رئیس جمهور ایران با هدف قدرتنمایی این کشور در عراق انجام می شود که مخاطب اصلی این قدرتنمایی، در وهله اول، واشنگتن است. الحمدانی تصریح می کند که اعلام سفر از سه هفته پیش، و حضور مسئولان ایرانی در بغداد برای آماده سازی مقدمات و نوع تفاهم نامه هایی که به امضا خواهد رسید، همگی شاخصهایی است که نشان می دهد ایران قصد دارد به دیگر دولتها و بویژه آمریکا، پیامی را برساند، مبنی بر اینکه این کشور قدرتمندترین طرف حاضر در عراق بوده و از نفوذ سیاسی، اقتصادی و نظامی گسترده ای در آن برخوردار است.

این تحلیلگر در ادامه خاطر نشان می کند که به تاخیر افتادن امضای توافق برخی پیش نویسهایی که خبر آنها منتشر شده، تا زمان حضور روحانی در عراق، بدین معناست که سفر وی دارای یک جنبه سیاسی است که در درجه اول، پیام آن متوجه واشنگتن است.

نظرات بینندگان