arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۴۲۴۶
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۷ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۷

تنش‌های آمریکا و کره‌شمالی به اوج می‌رسد

«دولت ترامپ که دو مانور نظامی بزرگ را با کره‌جنوبی با هدف پیشبرد مذاکرات خلع سلاح اتمی کره‌شمالی متوقف کرد، حالا به واسطه انتشار گزارش‌هایی درباره این که پیونگ‌یانگ در حال آماده‌سازی برای پرتاب یک موشک است، دچار سردرگمی و تنش شده است.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

«دولت ترامپ که دو مانور نظامی بزرگ را با کره‌جنوبی با هدف پیشبرد مذاکرات خلع سلاح اتمی کره‌شمالی متوقف کرد، حالا به واسطه انتشار گزارش‌هایی درباره این که پیونگ‌یانگ در حال آماده‌سازی برای پرتاب یک موشک است، دچار سردرگمی و تنش شده است.»

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری هیل با این مقدمه در گزارشی آورده است: «گزارش‌های مذکور در پی عدم دستیابی به توافق در نشست بین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبری کره‌شمالی در هانوی منتشر شده است. رویکرد کره‌شمالی در قبال این ناکامی با ترامپ فرق دارد و این حقیقتی است که باعث افزایش تنش‌ها بین دو کشور شده است.

کارشناسان هشدار می‌دهند که این تنش می‌تواند پیش از آن که مذاکرات به جلو پیش رود، تشدید شود.

ویکتور چا، یکی از مقام‌های سابق مسئول روابط کره در دولت جورج بوش پسر، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا می‌گوید: کمی نگران هستم که پیش از آن که اوضاع بهتر شود، وضعیت رو به وخامت برود. دو طرف تلاش می‌کنند تا چگونگی بازگرداندن یکدیگر به میز مذاکرات را بفهمند و شاید بگویند که اعمال فشار راهی برای این منظور است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا روز یک‌شنبه گفته بود که اگر کره شمالی یک آزمایش اتمی یا پرتاب موشکی انجام دهد، ترامپ خیلی ناراحت می‌شود. از بولتون درباره تصاویر ماهواره‌ای جدید روز جمعه که فعالیت در یکی از سایت‌های موشکی کره‌شمالی هم‌مرز با چین را نشان می‌دهد، نیز سوالاتی پرسیده شده است. علاوه بر این، یک پروژه توسط مرکز استراتژیک و امنیت بین‌الملل انجام شده که نتایج آن حاکی است کره‌شمالی اقداماتی را بر روی یک سکوی پرتاب در تأسیسات پرتاب «سوهائه» ادامه داده که نشان می‌دهد این کشور آماده پرتاب یک موشک است.

این سایت پرتاب راکتی دوربرد پیش‌تر در چارچوب بخشی از توافقات بین ترامپ و کیم جونگ اون در جریان نخستین نشست بین آنها در سنگاپور که در ژوئن ۲۰۱۸ صورت گرفت، تعطیل شده بود.

به گفته مقام سابق مسئول روابط کره در دولت بوش پسر، کارشناسان این فعالیت مجدد را اقدامات عمدی از سوی کره‌شمالی در پاسخ به بی‌ثمر بودن نشست هانوی می‌دانند که این امر پیامی به ترامپ و جهان به شمار می‌رود.

او همچنین روز پنج‌شنبه هشدار داد که تنش‌ها می‌تواند بین پیونگ‌یانگ و واشنگتن پیش از آن که اوضاع بهتر شود، تشدید گردد.

این مقام مسئول همچنین گفت: بزرگ‌ترین درخواست کره‌شمالی در مذاکرات که همان لغو تحریم‌های اصلی اعمال شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل بود، نشان داده که آنها اعمال فشار را مشکل‌آفرین می‌دانند.

وی ادامه داد: یکی از این درس‌ها، به نظر من این است که هر دو طرف به دلیل این از نشست، بی‌نتیجه خارج شدند که فشارها کارآمد است. شما می‌بینید که واکنش کره‌شمالی، بازگشت به برخی از این سایت‌هایی است که ما می‌دانیم سایت آزمایش اتمی است یا پرتاب ماهواره‌ای سوهائه.

تحولات در تأسیسات پرتاب برای دولت آمریکا مشکل‌ساز است که رزمایش‌های خود در شبه‌جزیره کره را پایان داده و به جای آن رزمایش‌هایی در مقیاس کم با هدف حفظ آمادگی برگزار کرده اما هنوز دولت کره‌شمالی را راضی نکرده است.

آمریکا اوایل ماه جاری میلادی بزرگ‌ترین رزمایش‌های خود موسوم به "راه‌حل اصلی" و "Foal Eagle" را متوقف کرده و به جای آن رزمایشی با مقیاس کوچک‌تر به نام "دونگ مائنگ" برگزار می‌کند که از چهارم مارس تا ۱۲ مارس برگزار می‌شود.

ترامپ اوایل ماه جاری میلادی در توئیتر خود نوشت که بزرگ‌ترین رزمایش‌های خود را برای صرفه‌جویی صدها میلیون دلاری لغو می‌کند.

اما به نظر می‌رسد کره‌شمالی روز پنج‌شنبه این امتیاز اصلی از سوی ترامپ در پی نشست در هانوی را رد کرد و رزمایش‌های کوچک شده را یک نقض و یک چالش برای هدف و تمایلات تمام مردم کره و جامعه بین‌الملل در راستای صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره دانست.

افزون بر این تنش‌ها، بولتون هم روز یک‌شنبه گفت که دولت آمریکا در مقابل تحرکات از سوی پیونگ‌یانگ ساکت نمی‌نشیند.

وی در جریان گفت‌وگو با شبکه خبری سی. بی. اس گفت: فکر می‌کنم که کیم جونگ اون یک ایده بسیار واضح درباره این دارد که رئیس جمهوری آمریکا در کجا قرار دارد. ترامپ مشخصاً گفته که اشتباهات دولت‌های قبلی را نمی‌کند که شامل این می‌شود که بر این باور بودند که کره‌شمالی به صورت خودکار به تعهدات عمل می‌کند.

بولتون به گزارش‌هایی درباره اقدامات اخیر کره شمالی اشاره‌ای نکرد اما گفت: در این همه مدت فعالیت‌های زیادی در کره شمالی صورت می‌گیرد و در این بازی اشاعه دیگر چیزی من را شگفت‌زده نمی‌کند.

ترامپ چندین بار در روزهای اخیر گفته که اگر کره‌شمالی آماده پرتاب یک موشک یا راکت دیگر باشد، بسیار ناامید می‌شود.

پذیرش لحظه احتمالی برگشت به عقب، یک گام بی‌سابقه برای ترامپ است که پس از نشست سنگاپور اعلام کرد دیگر تهدید اتمی از جانب کره شمالی وجود ندارد.

ترامپ در ژوئن گذشته گفته بود که کیم جونگ اون به وی گفته که تأسیسات سوهائه در حال انهدام است.

ترامپ در آن زمان به خبرنگاران گفته بود: این یک وضعیت بزرگ است. این سایت به زودی نابود می‌شود.

اما ترامپ که مذاکرات با کیم جونگ اون را در ویتنام بدون نتیجه پایان داد، گفته که کره شمالی خواستار لغو بسیاری از تحریم‌ها شده است.

به نظر می‌رسد که رئیس جمهوری آمریکا به گزارش‌های روزافزون درباره فعالیت‌های کره‌شمالی همچنان بی اعتنا است و گفته که اگر بشنود یک آزمایش موشکی صورت گرفته، شگفت‌زده می‌شود.

وی گفت: زمان مشخص می‌کند اما حس می‌کنم که روابط ما با کره شمالی و بین من و کیم جونگ اون یک رابطه بسیار خوب است.

باید دید که آیا خوش‌بینی ترامپ ادامه می‌یابد یا خیر اما کارشناسان انتظار بازگشت سریع به روزهای "آتش و خشم" ندارند؛ روزهایی که ترامپ و رهبری کره شمالی برای هم تهدیدهای اتمی حواله می‌کردند.

دکتر سو می تری، یکی از تحلیلگران ارشد سابق در سیا و یکی از کارمندان سابق شورای امنیت ملی آمریکا می‌گوید: فکر نمی‌کنم که ضرورتی برای بازگشت کره شمالی به آن تحرکات باشد.

وی گفته که این اقدامات نباید به عنوان نشانه‌ای از این مسأله انگاشته شود که آنها در حال بازگشت به آزمایش موشکی یا اتمی هستند. فکر می‌کنم که این نشانه‌ای است که آنها تلاش می‌کنند تا برای یکدیگر راه‌حلی مشخص کنند.

هری کازیانیس، مدیر مطالعات دفاعی در مرکز منافع ملی می‌گوید که اقدامات اخیر کره‌شمالی به دلیل خشم آن از رزمایش‌های مشترک آمریکا و کره‌جنوبی یک نمایش روتین است.

وی به پایگاه خبری هیل گفته است: حتی اگر یک توافق هم در کار بود، آن‌ها هنوز همان‌طور واکنش نشان می‌دادند.»

نظرات بینندگان