arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۴۵۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۰ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۷

نروژ: شهرک سازی‌های اسرائیل غیرقانونی است

«اینه اریکسن سوریده» وزیر امور خارجه نروژ سه شنبه شب در قاهره پایتخت مصر گفت: شهرک‌هایی که اسرائیل در اراضی فلسطین احداث کرده، غیر قانونی است. وزیر امور خارجه نروژ ماه گذشته نیز در واکنش به اخراج نیرو‌های بین المللی در فلسطین توسط اسرائیل، آن را ناقض پیمان صلح ۱۹۹۳ اسلو دانسته بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«اینه اریکسن سوریده» وزیر امور خارجه نروژ سه شنبه شب در قاهره پایتخت مصر گفت: شهرک‌هایی که اسرائیل در اراضی فلسطین احداث کرده، غیر قانونی است.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه‌های مصری، سوریده این سخنان را در کنفرانس مطبوعاتی با «سامح الشکری» همتای مصری در قاهره گفته است.

سخنان سوریده در راستای قطعنامه‌های بین المللی و شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت می‌گیرد که در آن، شهرک سازی رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی غیر قانونی است.

در همین راستا، شورای امنیت ۲۳ دسامبر ۲۰۱۶ (سوم دی ماه ۹۵) قطعنامه ۲۳۳۴ را تصویب کرد که در آن خواستار پایان دادن به شهرک‌سازی رژیم تل آویو در فلسطین شد.

این قطعنامه خواستار توقف تمامی فعالیت‌های شهرک سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی شد.

۱۴ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله چهار عضو دائم آن شامل چین، فرانسه، روسیه و انگلیس به این قطعنامه رأی مثبت دادند و تنها نماینده باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا برای نخستین بار به این قطعنامه رأی ممتنع داد.

وزیر امور خارجه نروژ همچنین بر حمایت از حقوق مردم فلسطین در چارچوب آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد (آنروا) تأکید کرد.

«احمد حافظ» سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه مصر نیز در خصوص دیدار شکری با سوریده گفت: نروژ نقش تاریخی مهمی در رسیدن به توافق صلح اسلو ۱۹۹۳ میان اسرائیل و فلسطینی‌ها و نیز در زمینه کمک‌های بین المللی به مردم فلسطین ایفا کرده است.

سوریده و شکری در خصوص آخرین تحولات در لیبی، سوریه، منطقه ساحل آفریقا، موضوع مهاجرت غیر قانونی بحث و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه نروژ ماه گذشته نیز در واکنش به اخراج نیرو‌های بین المللی در فلسطین توسط رژیم صهیونیستی، آن را ناقض پیمان صلح ۱۹۹۳ اسلو دانسته بود.

بر اساس پیمان اسلو که در سال ۱۹۹۳ به امضای رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها رسید، یک چارچوب مشخص برای حل و فصل کامل درگیری میان دو طرف تعیین شد.

مذاکراتی که منجر به امضای این پیمان شد، به طور مخفیانه در اسلو پایتخت نروژ صورت گرفت و در ۲۰ اوت ۱۹۹۳ (۲۹ مرداد ۱۳۷۲) به پایان رسید.

این پیمان در ۱۳ سپتامبر ۹۳ (۲۲ شهریور ۷۲) به طور رسمی در واشنگتن با حضور 'یاسر عرفات' رئیس وقت سازمان آزادی بخش فلسطین، 'اسحاق رابین' نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی و 'بیل کلینتون' رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.

نظرات بینندگان