arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۴۷۸۲
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۳ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۷

ادعای روزنامه العرب، نزدیک به سعودی: عراق از روحانی خواسته بود تا در توافق ۱۹۷۵ الجزایر تجدید نظر کند، اما رئیس‌جمهور ایران نپذیرفت

العرب مدعی شد: منابع دولتی آگاه در پایتخت عراق فاش کردند که مسئولان عراقی از رئیس جمهور ایران درخواست کردند تا در توافقی که به نیمه دهه هفتاد قرن گذشته باز می‌گردد، تجدید نظری کند. این تلاش عراقی به هیچ نتیجه عملی نرسید؛ چرا که عراق و ایران در روز سه شنبه بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن طرفین، عزم جدی خود برای اجرای توافق مرز‌ها و حسن هم جواری بین عراق و ایران که در سال ۱۹۷۵ به امضا رسیده و نیز پروتوکل‌ها و توافق‌های ملحق به آن، را اعلام کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ادعای روزنامه العرب، نزدیک به سعودی: عراق از روحانی خواسته بود تا در توافق ۱۹۷۵ الجزایر تجدید نظر کند، اما رئیس‌جمهور ایران نپذیرفت

العرب، روزنامه عرب زبان نزدیک به سعودی نوشت: مسئولان عراقی تلاش می کنند بر دستاوردهای اندک خود از سفر رئیس جمهور ایران به این کشور سرپوش بگذارند. به نظر می رسد نصیب بغداد از این سفر، تنها تحمل بار سیاسی و مقابله با ایالات متحده است؛ در حالی که تهران عراق را بعنوان دریچه ای برای تنفس اقتصادی خود و دروازه ای برای در هم پیچیدن تحریمهای شدید واشنگتن قرار داده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: منابع دولتی آگاه در پایتخت عراق فاش کردند که مسئولان عراقی از رئیس جمهور ایران درخواست کردند تا در توافقی که به نیمه دهه هفتاد قرن گذشته باز می گردد، تجدید نظری کند.

در سایه دشواری چنین دستاوردی برای عراق، از سوی ایران، تحلیلگران مسائل عراق، در جدیت این تلاش تردید دارند و احتمال می دهند که هدف این اقدام عراقی ها، تبلیغاتی بوده و سعی دارند به این طریق بر دستاوردهای اندک سیاسی و اقتصادی خود از سفر روحانی سرپوش بگذارند.

منابع آگاه در گفتگو با با العرب تصریج کردند که مسئولان عراقی به دنبال آن هستند تا از فشارهای اقتصادی که تحریمهای آمریکا متوجه ایران نموده برای مذاکره دوباره در خصوص تقسیم اروندرود، مربوط به خلیج فارس بین دو کشور، استفاده کنند.

این تلاش عراقی به هیچ نتیجه عملی نرسید؛ چرا که عراق و ایران در روز سه شنبه بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن طرفین، عزم جدی خود برای اجرای توافق مرزها و حسن هم جواری بین عراق و ایران که در سال 1975 به امضا رسیده و نیز پروتوکل ها و توافق های ملحق به آن، را اعلام کردند.

براساس این توافق نامه مشهور، که با عنوان توافق الجزایر شناخته می شود، شط العرب بین عراق و ایران تقسیم شد.

در طول سالهای گذشته، بخش عراقی این گذرگاه آبی به آبهای کم عمق پیوسته است که امکان دریانوردی در آن وجود ندارد، از این رو، کشتی های عراقی ناچار به استفاده از بخش ایرانی اروندرود می شدند.

اقناع روحانی در مورد ضرورت تعدیل توافق الجزایر می توانست جبرانی باشد بر کمبود دستاوردهای عراق از سفر وی به این کشور.

به نظر می رسد رئیس جمهور ایران پیش از سفر به عراق اقداماتی را اتخاذ کرده بود تا مذاکراتی درباره اروندرود انجام نشود؛ در همین رابطه، روحانی اعلام کرده بود که توافق الجزایر نیازی به اقدامات جدیدی ندارد.

اما این موضعگیری روحانی برای رهبران سیاسی عراق کافی نبود و گمان می کردند که می توانند در رابطه با توافق مذکور به امتیازهایی از سوی ایران دست یابند؛ در همین راستا، احسان الشمری، تحلیلگر سیاسی عراقی پیش بینی می کرد که با توجه به فشارهای اقتصادی که از سوی واشنگتن متوجه تهران است، رئیس جمهور ایرانی طی سفر به عراق پیشنهادهایی برای تعدیل در توافق الجزایر ارائه دهد، که چنین نشد.

نظرات بینندگان